شناسهٔ خبر: 58480886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

برپایی 19 اردوگاه اسکان اضطراری و توزیع 1/3 میلیون لیترسوخت در مناطق حادثه دیده آذربایجان غربی

تلاش همدلانه برای یاری رساندن به زلزله زدگان

«اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم.» این بخشی از سخنان احمد وحیدی وزیر کشور است که شامگاه شنبه در یک سفر اضطراری خود را به مناطق زلزله زده استان آذربایجان غربی رساند.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​براساس آخرین گزارش‌ها از زلزله 5/9 ریشتری شامگاه شنبه گذشته در شهرستان‌های خوی، سلماس و چایپاره، حدود یک هزار نفر مصدوم شده‌اند و متأسفانه سه نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده‌اند که پیکر آن‌ها به پزشکی قانونی این منطقه تحویل داده شد. به گفته وزیر کشور، اکنون نیروهای امدادی و دولتی به دنبال اسکان اضطراری زلزله زدگان هستند و در این خصوص نیز اقدام‌های قابل توجهی انجام شده است. براساس گزارش احمد وحیدی، تلاش برای تهیه غذای گرم و ارسال کمک‌های حیاتی، همچنین طرح ریزی برای آواربرداری در دستور کار همه‌ گروه‌های حاضر در میدان قرار دارد. زلزله خوی اگرچه رویداد تلخ و دردآوری است، اما باردیگر شاهد همدلی و همیاری همه نهادها و مسئولان مدیریت بحران کشور در میدان مواجهه با این رخداد هستیم. در ادامه بخشی از گزارش ارائه شده دستگاه‌ها برای تسهیل حال زلزله‌زدگان را می‌خوانیم. 

برپایی 19 اردوگاه اسکان اضطراری در خوی
رئیس جمعیت هلال احمر در جمع خبرنگاران از برپایی ۱۹ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان خوی و دیگر مناطق زلزله‌زده خبر داد. به گفته پیر حسین کولیوند، فراخوان اعضای سامانه مدیریت پاسخگویی اضطراری سازمان، استان آذربایجان غربی و استان‌های معین و تشکیل جلسه پاسخ اضطراری به حوادث و سوانح در محل «ای‌او‌سی» سازمان و استان حادثه دیده و استان‌های معین از اقدام‌های دیگری بود که بی‌درنگ انجام شد. رئیس جمعیت هلال احمر، با اشاره به توزیع هزار و ۶۶۴ دستگاه چادر شامل ۴۷۶ چادر مسافرتی و هزار و ۱۸۸ چادر امدادی، گفت: 
۶۰ شعله والور، ۲۸۰ بخاری برقی، ۲۸۰ بسته غذای ۷۲ ساعته، ۲ هزار و ۲۹۹ تخته پتو و هزار و ۱۵ تخته موکت بین افراد آسیب‌دیده توزیع شد. 

توزیع بیش از 1/3 میلیون لیتر سوخت خودرو 
مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز در ادامه گزارش‌ها از کمک‌رسانی به مناطق حادثه دیده گفت: از شامگاه شنبه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت خودرو در شهرستان خوی توزیع شده که سه برابر بیشتر از سایر ایام است. احمد مجرد اضافه کرد: وضعیت موجودی سوخت در خوی پایدار بوده و سوخت‌گیری در ۱۷ مرکز توزیع سوخت خودرو در این شهرستان در حال انجام است. به گفته وی، ۲۰ دستگاه وانت سیار حامل سوخت برای سوخت‌رسانی به اردوگاه‌های اسکان اضطراری هلال احمر آماده داریم و ۳۰۰ کپسول گاز نیز در انبار نفت موجود است و در صورت نیاز به‌سرعت آن‌ها را میان مردم توزیع می‌کنیم. مجرد گفت: خوشبختانه هیچ خسارتی به تأسیسات انبار نفت خوی وارد نشده و سوخت‌رسانی با تمام توان در این شهرستان ادامه دارد.

حضور دولت با تمام توان در مناطق زلزله زده 
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت، نهادهای ذی‌ربط و خدمات‌رسان از نخستین ساعات پس از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان خوی، با تمام‌ توان در مناطق زلزله‌زده حضور دارند. نجف‌زاده با بیان اینکه نرخ مقاوم‌سازی در روستاهای شهرستان خوی بسیار پایین است، گفت: بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی در این شهرستان نیازمند مقاوم‌سازی‌ است. وی‌ همچنین بر ضرورت بررسی آخرین وضعیت گسل‌های شهرستان خوی‌ تأکید کرد و یادآور شد: تدابیر قانونی لازم در مجلس برای رسیدگی به این‌ موضوع باید اندیشیده شود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

نظر شما