شناسهٔ خبر: 58442516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه پیام‌ما | لینک خبر

تحقیقات «مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال» نشان می‌دهد که «دیلی‌وایر» به شرکت گوگل پول داده تا بحران اقلیمی را دروغ بخواند گوگل این تبلیغات را در حالی فروخته است که پس از اعلام سیاست جدید در اکتبر 2021، تبلیغاتی را که انکار بحران اقلیمی را ترویج می‌کند، ممنوع کرده بود

تبلیغ انکار تغییر اقلیم در گوگل

|پیام ما| تحقیقات جدید نشان می‌دهد که «دیلی وایر»، رسانه‌ای که «بن شاپیرو»، چهره محافظه‌کار موسس و سردبیر آن است، به گوگل پول داده تا در صفحات جست‌وجو در مورد واقعی نبودن بحران اقلیمی تبلیغ کند. دیلی وایر در طول سال گذشته تبلیغاتی را در مورد عبارات جست‌وجویی مثل «تغییر اقلیم یک فریب است» و «چرا تغییر اقلیم دروغ است؟» را خریداری کرده؛ این یعنی وقتی مردم این عبارت‌ها را در گوگل جست‌وجو کنند، مطالب شاپیرو اولین نتایجی است پیش رویشان قرار می‌گیرد. این در حالی است که گوگل هم یافته‌های «مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال» را رد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

 

گوگل این تبلیغات را در حالی فروخته است که پس از اعلام سیاست جدیدی در اکتبر 2021، تبلیغاتی را که انکار بحران اقلیمی را ترویج می‌کند، ممنوع کرده بود. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در آن زمان به‌طور عمومی اعلام کرد که «وقتی مردم در موتور جست‌وجوی گوگل، سوالاتی درباره تغییر اقلیم می‌نویسند، اطلاعات معتبری از منابعی مثل سازمان ملل در نتایج جست‌وجویشان می‌آید.» اما در مقابل عمران احمد، مدیر‌عامل مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال مستقر در ایالات متحده و بریتانیا که تحقیقات خود را در اختیار گاردین قرار داده می‌گوید: «دورویی گوگل حد و مرز ندارد. در واقع آنها برای انتشار اطلاعات نادرست، حق را به منکران تغییر اقلیم می‌فروشند.»
سخنگوی گوگل یافته‌های جدید مرکز مقابل با نفرت‌پراکنی دیجیتال درباره دیلی وایر را رد نمی‌کند اما می‌گوید که «وقتی به محتوایی که سیاست‌های ما را نادیده گرفته یا بحث درباره ابتکارات سبز برای ترویج انکار تغییر اقلیم برمی‌خوریم، تبلیغات مرتبط با آنها را حذف می‌کنیم». اینها در حالی است که دیلی وایر هم به سوالات صریح درباره خرید تبلیغات گوگل پاسخ نداده است.
مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال برای تحقیقات خود، از ابزار تحلیل تجاری که «سمروش» نامیده می‌شود استفاده کرده است. بسیاری از شرکت‌های 500 Fortune از این عبارت استفاده می‌کنند. سمروش عبارات جست‌وجویی که برندها روی آنها تبلیغ می‌کنند را نشان می‌دهد. این ابزار همچنین مبالغ دلاری که شرکت‌ها برای بازاریابی دیجیتال خرج می‌کنند را تخمین می‌زند.

شرکت گوگل وعده داده است که تا سال 2030، ده سال زودتر از شرکت آمازون، به هدف انتشار کربن «صفر خالص» در اقدامات خود دست یابد. سال گذشته، این شرکت در همکاری با سازمان ملل متحد، متعهد شد تا هنگام جست‌وجوی موضوعات در گوگل، «پانل‌های اطلاعاتی کوتاه و قابل فهم و تصاویری درباره علل و اثرات تغییر اقلیم» را برای کاربران فراهم کند

بر اساس این برآوردها، محققان می‌گویند که دیلی وایر می‌تواند حدود 60 میلیون دلار برای بیشتر از 150 آگهی جست‌وجوی گوگل در طول دو سال گذشته در موضوعات متنوع هزینه کرده باشد. این آگهی‌های عبارات جست‌وجویی مواردی مثل «بحث بر سر غرامت»، «کنترل جمعیت بیل گیتس» و «چرا جورج سوروس از آمریکا متنفر است» را هم در بر می‌گیرد. این میان اما بیش از ده‌ها مورد از عبارت‌های جست‌وجو مربوط به موضوعات اقلیمی است. مثل اینها: تغییر اقلیم یک فریب است، تغییر اقلیم دروغ است، چرا تغییر اقلیم موضوعی جعلی است؟، حذف تغییر اقلیم، واقعیت اصلی درباره توربین‌های بادی، آیا گرمایش جهانی کلاهبرداری است، تغییر اقلیم کلاهبرداری است.
محبوب اما نادرست
مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال به این دلیل بر دیلی وایر تمرکز کرده که این رسانه یکی از محبوب‌ترین ناشران در فیسبوک است و در برخی موارد از نیویورک تایمز، واشنگتن پست، ان.بی.سی نیوز و سی.ان.ان پیشی گرفته است. وبسایت ان.پی.آر در مطلبی درباره این رسانه از خشم به عنوان مدل کسب و کار دیلی وایر یاد کرده و درباره این نوشته است که «شان پیرو چگونه از فیسبوک برای ایجاد یک امپراتوری استفاده می‌کند؟». این گزارش تحلیلی می‌گوید که دیلی وایر حتی از واشنگتن‌پست دنبال‌کنندگان بیشتری دارد و پست‌های فیس‌بوکی آن در سال 2021 بیش از هر ناشر خبری دیگری با اختلاف زیاد، لایک، اشتراک‌گذاری و نظر دریافت کرده است.
در نوامبر 2021، مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال در گزارشی دیلی وایر را یکی از ده منتشرکننده برتر اطلاعات نادرست درباره تغییر اقلیم در فیسبوک معرفی کرد؛ البته در کنار سایر رسانه‌های جریان راست افراطی مثل برایتبارت، نیوزمکس و وسترن ژورنال. رسانه شاپیرو، که در سال 2021 بیشتر از 100 میلیون دلار درآمد داشته، با 4.7 میلیون دلار سرمایه اولیه فاریس ویلکس، میلیاردر تگزاسی به راه افتاد.
همه اینها دروغ است
مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال، در جدیدترین تحقیقات خود، می‌گوید به موارد متعددی از شواهد دست یافته که نشان می‌دهد دیلی وایر از طریق تبلیغات گوگل، انکار بحران اقلیمی را ترویج می‌کند. وقتی مردم در آوریل 2022 عبارت «بی‌اعتباری تغییر اقلیم» را در گوگل جست‌وجو می‌کردند، یکی از نخستین نتایج مقاله‌ای از شاپیرو بود با این عنوان: «رد ادعای دروغین تغییر اقلیم». او در این مقاله نوشته است: «حتما شنیده‌اید که قرار است تغییر اقلیم به زندگی روی زمین پایان دهد و تمدن در معرض نابودی است.» شاپیرو ادامه می‌دهد: «همه اینها دروغ است».
یکی دیگر از آگهی‌های دیلی وایر در تابستان گذشته عبارت جست‌وجوی «تغییر اقلیم؛ یک حقه» را به همراه عباراتی که عمداً اشتباه نوشته شده‌اند مانند «تقلب گرمایش زمین» و «شوخی تغییر اقلیم» به مقاله «9 چیزی که باید درباره فریب تغییر اقلیم بدانید» مرتبط کرد. در این مطلب آرون بندلر به دروغ ادعا کرده که «هیچ مدرکی دال بر گرم شدن زمین در سال‌های اخیر وجود ندارد».

یکی دیگر از آگهی‌های دیلی وایر در تابستان گذشته عبارت جست‌وجوی «تغییر اقلیم؛ یک حقه» را به همراه عباراتی که عمداً اشتباه نوشته شده‌اند مانند «تقلب گرمایش زمین» و «شوخی تغییر اقلیم» به مقاله «9 چیزی که باید درباره فریب تغییر اقلیم بدانید» مرتبط کرد. در این مطلب آرون بندلر به دروغ ادعا کرده که هیچ مدرکی دال بر گرم شدن زمین در سال‌های اخیر وجود ندارد

البته گوگل درباره این مقاله خاص گفت: «مطابق خط مشی ما درباره محتوای انکار تغییر اقلیم، تبلیغات گوگل در این صفحه اجرا نمی‌شود و در مقابل این صفحه هم در تبلیغات گوگل بازنشر نخواهد شد.» اما گوگل اجازه می‌دهد که سیاست‌ها تا حدودی جابه‌جا شوند. «ما همچنین به تبلیغات و کسب درآمد در سایر موضوعات مرتبط با تغییر اقلیم، از جمله بحث‌های عمومی در مورد سیاست اقلیمی، تاثیرات متفاوت تغییرات اقلیم، تحقیقات جدید و موارد دیگر ادامه خواهیم داد.»
ژوئیه گذشته، دیلی وایر به گوگل پول داد تا هر زمان کسی «حقیقت واقعی درباره توربین‌های بادی» را جست‌وجو کرد، به مطلبی از این رسانه برسد که می‌گفت: «توربین‌های بادی چندان دوست‌دار محیط زیست نیستند. پرندگان را می‌کشند و در عین حال قابل بازیافت نیستند و فقط محل‌های انباشت زباله را پر می‌کنند.»
رسانه شاپیرو، نظریه‌های بی‌اعتباری را در مورد طیف وسیعی از موضوعات مطرح کرده است؛ از جمله خرید یک آگهی در ژوئیه گذشته در مورد عبارت جست‌وجوی «علت مرگ جورج فلوید» که به مقاله‌ای در دیلی وایر مرتبط بود و در آن ادعا می‌کرد که اختمالا مصرف بیش از حد فنتانیل باعث کشته شدن جرج فلوید در سال 2020 شده است، نه خشونت پلیس. رویترز هم در بررسی‌های اخیر خود درباره این ادعا «هیچ مدرکی» پیدا نکرد. گروه بررسی اطلاعات نادرست تصریح کرده است که «در گوگل برای شکل دادن نظرات مردم نیازی به واقعی بودن مطالب نیست». عمران احمد می‌گوید: «99 درصد از کلیک‌های گوگل به نتایج صفحه اول می‌رود. اگر بتوانید اولین نتیجه در جست‌وجوی گوگل باشید، تعیین حقیقت دست شما می‌افتد.»
شرکت گوگل وعده داده است که تا سال 2030، ده سال زودتر از شرکت آمازون، به هدف انتشار کربن «صفر خالص» در اقدامات خود دست یابد. سال گذشته، این شرکت در همکاری با سازمان ملل متحد، متعهد شد تا هنگام جست‌وجوی موضوعات در گوگل، «پانل‌های اطلاعاتی کوتاه و قابل فهم و تصاویری درباره علل و اثرات تغییر اقلیم» را برای کاربران فراهم کند.
این در حالی است که مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال، سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت‌های آلوده‌کننده آب و هوا مانند شرکت بریتیش پترولیوم (BP)، اکسان‌موبیل، شرکت نفت و گاز شِورون و شِل، در موتور جست‌وجوی گوگل، عبارت‌های تبلیغاتی مانند «خالص صفر» و «سازگار با محیط زیست» را خریداری می‌کردند تا این تصور را ایجاد کنند که به جای نقش داشتن در بحران اقلیمی، به رفع آن کمک می‌کنند.
احمد می‌گوید که به نظر می‌رسد خریدهای تبلیغاتی دیلی وایر، در تضاد مستقیم با وعده‌های گوگل برای ترویج اطلاعات قابل اعتماد درباره بحران اقلیمی است. «گوگل برای استفاده از تبلیغات جست‌وجو، قوانینی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست دارد که باید اجرایش کنند، حتی علیه کسانی که حاضرند پول زیادی برای تبلیغ بدهند.»

نظر شما