شناسهٔ خبر: 58387458 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در بحث واگذاري اموال دولت اصل بر جلوگيري از تکرار اشتباهات گذشته است

صاحب‌خبر -
در بحث واگذاري اموال دولت اصل بر جلوگيري از تکرار اشتباهات گذشته است
خبرگزاری آریا-وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این وزارتخانه تکالیف قانونی خود در بودجه 1401 انجام داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، سیداحسان خاندوزی گفت: یکی از روش‌ها این است که اوراق منتشر شده در همان سال سررسید شوند که دولت در لایحه بودجه 1402 از ابزار جدید اوراق درون سالی استفاده کرده است، زیرا در ابتدای سال مالیات کمتری وصول می‌شود، اما میزان وصولی مالیات در نیمه دوم سال بیشتر است و می‌توان اوراق منتشر شده را در پایان سال سررسید کرد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در سال 1401 به رغم اینکه فشار اقتصادی و تورمی بالا بود و همه انتظار داشتند بیشترین تامین مالی از طریق اوراق و استقراض انجام شود، دولت تلاش کرد تا هزینه‌های خود را مدیریت کرده و بار کمتری بر حوزه اوراق وارد شود و استقراض کمتری صورت بگیرد.
خاندوزی با بیان اینکه امسال برای 150 هزار میلیارد تومان از اوراق سررسید شده دولت‌های قبل بازپرداخت صورت گرفت، اظهار داشت: در مقابل 67 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به عنوان ابزار تامین مالی منتشر شد؛ مابه التفاوت این مبالغ حدود 87 هزار میلیارد تومان بازپرداخت دولت به بازار است یعنی بیش از آنکه دولت در 10 ماه اخیر از انتشار اوراق و استقراض به شکل نقدی به عنوان بازار کسری بودجه خود استفاده کند، به بازار برگردانده است.
عملکرد 94 درصدی دولت در حوزه واگذاری‌ها
وزیر اقتصاد در ادامه به تکالیف دولت در حوزه فروش سهام دولتی اشاره کرد و با بیان اینکه 94 درصد تکالیف بودجه در 10 ماهه امسال محقق شده است، افزود: بخش مهمی از این فروش به واگذاری 12 درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس باز می‌گردد که اگر 142 هزار میلیارد تومان قیمت اقساط آینده را نیز به آن عدد اضافه کنیم، بزرگترین مزایده تاریخ واگذاری‌های کشور محسوب می‌شود.
خاندوزی با بیان اینکه 32 هزار میلیارد تومان از این سهام واگذار شده به صورت حِصه (بهره) نقدی در خزانه واریز شده است، در مورد سهام عدالت نیز توضیح داد: مصوبه دولت در این خصوص در هیات تطبیق مصوبات مجلس و دولت در حال بررسی است و اگر ایرادی به آن وارد نشود، مساله ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد در حوزه سهام عدالت تمام می‌شود.
 وی رد دیون دولت را یکی دیگر از تکالیف بودجه دانست و افزود: 119 هزار میلیارد تومان از 130 هزار میلیارد تومان دیون دولتی امسال تعیین تکلیف شده تا پایان سال 11 هزار میلیارد تومان باقی مانده است.
 به گفته وی، دولت 90 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی، 20 هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و 9 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشور پرداخته است.
 افزایش سرمایه بانک‌ها
 خاندوزی در ادامه به موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت 35 هزار میلیارد تومان به این کار اختصاص می‌یابد که برای آن بخشی از فروش سهام پالایشگاه شازند حاصل می‌شود.
 وزیر اقتصاد در ادامه متذکر شد: عملکرد 100 درصدی دولت در موضوع واگذاری اوراق دارایی‌های دولت به این معنا نیست که کل بودجه دولت در 3 تراز عملیاتی، مالی و سرمایه‌ای دچار مشکل نیست بلکه میزان لازم برای تخصیص را سازمان برنامه و بودجه تشخیص خواهد داد.
وی توضیح داد: تراز اول در عملکرد مالی دولت به مالیات‌ها باز می‌گردد و در تراز سوم که مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی است، عملکرد 100 درصد بوده است.
 وی تراز دوم درآمد دولت را مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و میزان تحقق آن را 60 درصد برآورد کرد و اظهار داشت: درآمد 10 ماهه کشور در حوزه منابع بودجه حدود 88 درصد تحقق قطعی داشته و لازم است سازمان برنامه و بودجه تخصیص خود را متناسب با این میزان کمبود متناسب سازی کند.
خاندوزی سیاست دولت در بحث واگذاری شرکت‌های دولتی مطابق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را اهلیت سنجی، شفافیت و نظارت دانست و گفت: اگر در بحث واگذاری‌ها سرعت کمی پایین است دلیل آن این است که نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته تکرار شود.

نظر شما