شناسهٔ خبر: 58371026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انگلیسی‌ها خود را برای تظاهرات ضدسلطنتی در روز تاج‌گذاری آماده می‌کنند

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-
در حالی که کاخ «باکینگهام» جزئیات برگزاری مراسم تاج‌گذاری «چارلز سوم» را منتشر کرده که قرار است سه روز به طول بینجامد، مخالفان نظام پادشاهی در این کشور اعلام کرده‌اند علیه این مراسم راهپیمایی اعتراضی برگزار خواهند کرد. انگلیس با بحران اقتصادی کم سابقه‌ای دست به‌گریبان است.
جدال سلطنت‌طلبان و جمهوری‌خواهان در کشوری که یکی از دیرپاترین سلطنت‌های جهان را دارد، همواره جریان داشته است، اما گاهی این جدال داغ و به شدت چالشی می‌شود؛ به ویژه وقتی اوضاع اقتصادی مردم و معیشت آنها را در تنگنا قرار می‌دهد. الگوی سیاست و حکومت در «بریتانیای متحد» با مرکزیت انگلیس نمونه‌ای متفاوت در جهان سیاست به شمار می‌رود که نسبت به جوامع بشریِ کنونی تا حدودی ناهمگون است. در واقع ملکه پیشین، ملکه «الیزابت دوم»، نماینده سنت فکری بود که سرسختانه از سیستم پادشاهی حفاظت می‌کرد و توانست در مقابل جنبش‌های جمهوری‌خواهانه ائتلافی قوی تشکیل دهد که تا مقطعی نیز اثرگذار بود؛ حالا برخی باور دارند که دوران تأثیرگذاری آن به سر رسیده و پسرِ ملکه، پادشاه «چارلز سوم» آخرین میراث‌دار سلطنت خواهد بود.
کاخ سلطنتی انگلیس اعلام کرده تاج‌گذاری پادشاه جدید این کشور در ماه مه سال میلادی جاری به همراه تشریفات سنتی، برگزاری کنسرت در قلعه ویندزور، جشن‌های خیابانی و نورافشانی برگزار خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده، مراسم بزرگ تاج‌گذاری چارلز سوم و همسرش کامیلا روز شنبه ششم ماه مه میلادی مصادف با 16 اردیبهشت برگزار می‌شود. گفتنی است، در پی مرگ ملکه الیزابت در اواخر سال 2022، چارلز 74 ساله و پُرحاشیه در جایگاه فرزند ارشد الیزابت به سلطنت رسید.
کاخ باکینگهام با انتشار جزئیات مراسم تاج‌گذاری اعلام کرده که انگلیسی‌ها به این مناسبت روز دوشنبه هشتم ماه مه میلادی را نیز تعطیل خواهند بود تا شهروندان این کشور بتوانند در مراسم و کنسرت ویژه‌ آن روز شرکت کنند. از سوی دیگر قرار است بر روی ساختمان‌های نمادین شهر نیز نورپردازی صورت گیرد و نمایش نور پهپادی هم تدارک دیده شده است.
در مقابل، مخالفان نظام پادشاهی گفته‌اند که تظاهراتی را در جریان تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در ماه مه، تدارک دیده‌اند. این مخالفان با اشاره به اینکه مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز در بحران فعلی تورم فزاینده در این کشور، سیلی به صورت مردم است، اظهار کردند که برای انجام یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در روز تاج‌گذاری، آمادگی کامل دارند. گفتنی است، که شاید همه مخالفان لزوماً از جمهوری‌خواهان نباشند و ممکن است برخی از طرفداران سلطنت نیز به این بریز و بپاش آن‌هم در «زمانه عسرتِ» مردم انگلیس معترض باشند.
گروه مبارزان انتخاباتی «جمهوری» خاطرنشان کرد که در تماس با پلیس لندن برای هماهنگی برگزاری این تظاهرات در میدان پارلمان هستند زیرا این میدان مشرف بر کلیسای «وست مینستر» است که محل برگزاری مراسم تاج‌گذاری است. «گراهام اسمیت»، مدیر اجرایی این گروه، اظهار کرد تاج‌گذاری و پادشاهی یک نظام وراثتی و دارای امتیازات مخصوص است؛ موضوعی که در جامعه مدرن امروز جایی ندارد. در بحران فزاینده افزایش نرخ تورم‌، برگزاری این مراسم سیلی به صورت مردمانی است که با این بحران دست به‌گریبان هستند.
همچنین گفتنی است که مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم به عنوان مهم‌ترین رویداد خاندان سلطنتی، در حال حاضر تحت‌الشعاع کتاب خاطرات شاهزاده «هری»، فرزند دوم پادشاه قرار گرفته است. پسر دوم و به نظر ناخلف! پادشاه در کتاب تازه‌ منتشرشده خود اتهاماتی را علیه پدرش و سایر اعضای خانواده مطرح کرده است.

نظر شما