شناسهٔ خبر: 5829347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کائنات | لینک خبر

ستون اخبار

صاحب‌خبر - اکنون نوبت محاکمه مقامات
دولت بوش است
گروه جهان :تصویب طرح ممنوعیت استفاده از شکنجه های غیر انسانی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، موجب شده تا مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر خواستار محاکمه مقامات دولت اسبق آمریکا شود.
«کنت روث» با انتشار پیامی در توئیتر با اشاره به مصوبه شب گذشته سنا خواستار محاکمه مقامات دولت جرج بوش شد.
سنای آمریکا با ۷۸ رای مثبت در برابر ۲۱ رای منفی به طرحی رای داد که به موجب آن استفاده از شکنجه هایی همچون غرق مصنوعی،تغذیه مقعدی، تمسخر، پوشاندن سر و صورت زندانیان، و تحقیر جنسی علیه زندانیان ممنوع می شود و دستگاه های امنیتی آمریکا اجازه استفاده از این روش ها را ندارند.
اغلب این روش های غیر انسانی پس از حملات ۱۱ سپتامبر و برای گرفتن اعتراف از کسانی که متهم به ارتباط و یا عضویت با گروه های ترویستی بودند از سوی نهادهای امنیتی آمریکا به کار گرفته شدند. در سال های گذشته اخبار متعددی در خصوص اینکه دستور این شکنجه ها از سوی «دیک چنی» معاون جرج بوش در زمان ریاست جمهوری، صادر گردیده منتشر شده بود.

سنای آمریکا برخی روشهای شکنجه زندانیان راممنوع کرد
گروه جهان :سنای آمریکا با تصویب طرحی بکارگیری روش های خاصی از شکنجه از جمله غرق مصنوعی را توسط نهادهای مختلف امنیتی این کشور علیه زندانیان را ممنوع اعلام کرد.
سنای آمریکا با ۷۸ رای مثبت در برابر ۲۱ رای منفی به طرحی رای داد که به موجب آن استفاده از شکنجه هایی همچون غرق مصنوعی،تغذیه مقعدی، تمسخر، پوشاندن سر و صورت زندانیان، و تحقیر جنسی علیه زندانیان ممنوع می شود و دستگاه های امنیتی آمریکا اجازه استفاده از این روش ها را ندارند.
در سال های گذشته و پس از اعتصاب غذای طولانی مدت تعدادی از زندانیان گوانتانامو، آمریکا تصمیم به تغذیه اجباری زندانیان گرفت و از روش تغذیه مقعدی در این کار استفاده کرد.
به این ترتیب دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نمی توانند به بهانه گرفتن اعتراف از این روش ها علیه زندانیان استفاده کنند.
اغلب این روش های غیر انسانی پس از حملات ۱۱ سپتامبر و برای گرفتن اعتراف از کسانی که متهم به ارتباط و یا عضویت با گروه های ترویستی بودند از سوی نهادهای امنیتی آمریکا به کار گرفته شدند.
در سال گذشته کمیته اطلاعات سنای آمریکا  پس از ۴ سال کش و قوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور، گزارشی ۴۹۹ صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد. به گفته «دایان فاینشتاین» این گزارش با بررسی بیش از ۶ میلیون سند سازمان سیا تهیه شده است.
هرچند این گزارش خلاصه‌ای است از گزارشی ۶۷۰۰ صفحه‌ای، اما مروری بر همین گزارش هم گوشه‌ای از اقدامات غیرانسانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده را برملا می‌کند. اقداماتی که به بهانه مبارزه با تروریسم و شناسایی عوامل حادثه حمله به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی صورت گرفته است.انتشار این گزارش در همان ساعات اولیه واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های بین المللی و شبکه‌های اجتماعی در اقصی جهان نقاط به همراه داشت، تا جایی که برخی این روش‌ها را با اقدامات دیکتاتورهایی چون «صدام حسین» و «معمر قذافی» مقایسه کرده‌اند.

الثنی: جهان تنها نظاره‌گر اقدامات داعش در لیبی است
گروه جهان :نخست وزیر لیبی تاکید کرد: اختلافات در جامعه جهانی و عدم ایستادگی در مقابل اقدامات داعش در لیبی منجر به گسترش این پدیده در کشور شده است.
عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی در حالی که ارتش لیبی در تحریم تسلیحاتی به سر می‌برد، سلاح در اختیار دارند گفت: جهان در مقابل گسترش گروه تروریستی داعش واکنش نشان نمی‌دهد و تنها نظاره‌گر صحنه است.
الثنی هشدار داد: اگر جامعه جهانی کاری برای تجهیز ارتش لیبی به سلاح نکند، داعشی‌ها به زودی پالایشگاه‌های نفت این کشور را تصرف خواهند کرد.نخست وزیر لیبی اظهار داشت: «پیش نویس چهارم» که در مذاکرات حل بحران لیبی در مورد آن بحث شد، تاکنون خواسته‌های مردم ما را برآورده نکرده است.وی با اشاره به عملکرد جامعه جهانی در حمایت از دولت یمن خواست از مشروعیت لیبی نیز حمایت شود.الثنی با استقبال از تشکیل «دولت توافق ملی» که متشکل از اعضای پارلمان منتخب و اعضای کنگره ملی این کشور بود، این طرح را مشروط به وجود یک دستگاه نظارتی دانست.

نظر شما