شناسهٔ خبر: 58235598 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران:

قطر میزبان جام‌جهانی شد اما ما درگیر تامین گاز مردم در زمستانیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: وسعت قطر به اندازه بوشهر ماست اما توانست با جذب سرمایه خارجی، تعامل با دنیا و بهره‌گیری از درآمدهای گازی میزبان جام جهانی فوتبال باشد. اما در این سوی خلیج‌فارس ما درگیر تامین گاز مردم در زمستان هستیم.

صاحب‌خبر -
قطر میزبان جام‌جهانی شد اما ما درگیر تامین گاز مردم در زمستانیم
کد خبر: 591841
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۱۲:۱۹:۲۵

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در هفتمین جلسه کارآفرینان امین الضرب، با اشاره به انواع فشارهای اقتصادی به فعالان اقتصادی، گفت: تحریم‌ها انواع فشارها را به فعالان اقتصادی بخش خصوصی وارد کرده و این موضوع بر کسب‌وکار آنها تاثیر گذاشته است و حال ما مانند این شعر اخوان ثالث شده است « زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبارآلود مهر و ماه زمستان است.»

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه برخی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تلاش کردند، تصریح کرد: تحریم‌ها لطمه‌های زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش درآمد ارزی، کاهش جذب سرمایه خارجی ناکافی، محدود شدن تکنولوژی و اقتصاد ایران است که این موضوعات باعث شده است که رتبه ایران در اقتصاد جهانی تنزل پیدا کند.

خوانساری با اشاره به کوچک شدن سفره‌های مردم، اضافه کرد: شرایط اقتصادی ایران به سمتی رفته است که بخشی از طبقه متوسط فقیر شدند و در میان تحریم‌های خارجی خود تحریمی‌ها به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ایران تبدیل شده است و برای برون رفت از آن باید نگاه فراگیر ملی داشته باشیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران؛ جامعه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید به بخش‌خصوصی تکیه کند و باید به نقش کارآفرینان محور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی به جای رفع تحریم‌ها تحریم‌آفرینی می‌کند، افزود: اگر حال اقتصاد خوب باشد بدون تردید حال ایران نیز خوب خواهد شد هر چند در این میان باید به موضوعاتی مانند آزادی و عدالت توجه شود. حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری همچون موریانه کشور را از مسیر توسعه خارج کرد و سال‌هایی که ما می‌توانستیم مانند کشورهای ترکیه، اندونزوی و مالزی پیشرفت کنیم ما را عقب نگه داشت.

خوانساری با اشاره به پیشرفت‌های قطر، گفت: وسعت قطر به اندازه بوشهر ماست اما این کشور توانست با جذب سرمایه خارجی، تعامل با دنیا و بهره‌گیری از درآمدهای گازی میزبان جام جهانی فوتبال در دنیا باشد. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز مردم در زمستان هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی آرزوی صادرات انرژی را محقق نکردیم و حتی نمی‌توانیم نیاز خود را تامین کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: باوجود همه این مسائل امیدوار هستیم مشروط به اینکه رفتار خردمندانه داشته باشیم و از تندروی‌ها خودداری کنیم. در حال حاضر فرصت اختلاف افکنی نداریم و ملت و حاکمیت باید برای و فصل مشکلات در کنار هم قرار بگیرند.

وی با اشاره به وسعت منابع نفت و گاز، معادن در کشور، گفت: باوجود این منابع اگر نتوانیم پیشرفت کنیم بدون تردید به دلیل ضعف آشکار در مدیریت است. نسل جوان و تحصیل‌کرده آماده حضور در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی هستند و نباید به بها‌نه‌های سیاسی و انگ‌ها مختلف کنار گذاشته شوند. کره جنوبی و ژاپن به مدد شرکت‌های خصوصی مانند سامسونگ، ال جی و ... توانستند زمینه‌های توسعه اقتصادی را فراهم کنند.

خوانساری در پایان تاکید کرد: کارآفرینان تلاش کردند در این شرایط دشوار سفره کارگران خود را کوچکتر از این نکنند. همه سوار یک کشتی هستیم و باید با همکاری صادقانه در مسیری پویایی جامعه قدم بگذاریم. نگاه ما پر از امید است هرچند دل ما پر از غصه است.

برچسب‌ها:

نظر شما