شناسهٔ خبر: 58230015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اردوغان از سوئد خواست 130 فرد تحت تعقیب را در ازای تایید عضویت خود در ناتو تحویل دهد

صاحب‌خبر -
اردوغان از سوئد خواست 130 فرد تحت تعقیب را در ازای تایید عضویت خود در ناتو تحویل دهد
خبرگزاری آریا- رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (یکشنبه 15-1-2023) از مقامات سوئد خواست در ازای رای دادن به عضویت سوئد در ناتو، 130 فرد تحت تعقیب را تحویل دهند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که اگر اقدامات تحریک آمیز پ.ک.ک متوقف نشود، تنش ها با سوئد ممکن است تشدید شود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ابراهیم کالین، سخنگوی و مشاور سیاست خارجی اردوغان روز شنبه گفت بعید است که سوئد و فنلاند بتوانند قبل از ژوئن به ناتو بپیوندند.

ابراهیم کالین افزود: «این واقعاً بستگی به این دارد که آنها چقدر سریع حرکت کنند و چقدر گسترده و عمیق با این مسائل برخورد کنند.»

وی افزود: "آنچه به ما می گویند این است که قوانین جدید به طور کامل اجرا می شود و تا ژوئن تکمیل می شود، اما شاید کارهایی وجود داشته باشد که آنها می توانند قبل از آن انجام دهند."

ترکیه از سوئد و فنلاند خواست تا قوانین را برای محدود کردن فعالیت‌های حامیان پ‌ک‌ک و همچنین گروهی که آن را مسئول کودتای 2016 می‌داند، تشدید کنند.

"در اصل، ما دوست داریم آنها (سوئد و فنلاند) را در ناتو ببینیم. آنچه آنها می گویند این است که به زمان بیشتری نیاز دارند. ما به آنها گفتیم، "شما باید این شرایط را انجام دهید، به این معنی که آنها باید یک پیام جدی به PKK ارسال کنند."
وی افزود: آنکارا تعهد سوئد و فنلاند برای تغییر قوانین ضد تروریسم را بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه کشور در نشست ناتو در ژوئن گذشته به رسمیت می شناسد.

او گفت: «استکهلم کاملاً متعهد به اجرای توافقی است که سال گذشته در مادرید امضا شد، اما این کشور به شش ماه دیگر نیاز دارد تا قوانین جدیدی را بنویسد که به سیستم قضایی اجازه دهد تعاریف جدید تروریسم را اجرا کند.

مقامات ترکیه، سوئد و فنلاند در ماه فوریه در بروکسل دیدار خواهند کرد، اما کالین هشدار داد که حوادثی مانند به دار آویختن مجسمه اردوغان در روز چهارشنبه در استکهلم می تواند تأثیر منفی بر مذاکرات داشته باشد.

وی گفت: ما به این روند اعتقاد داریم و خواهان پیشرفت هستیم، اما اگر این حوادث ادامه یابد، اوضاع برای آنها خوب نخواهد بود.

قابل ذکر است که دو کشور واقع در شمال اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی غرب را دادند، اما عضویت آنها باید مورد تایید تمامی کشورهای ناتو باشد. تنها ترکیه و مجارستان هنوز با این توافق موافقت نکرده اند و آنکارا الحاق را به اقدامات سختگیرانه تر ضد تروریسم مرتبط می داند.

نظر شما