شناسهٔ خبر: 58160798 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

امدادرسانی به ۱۰ هزار نفر و فوت ۳ نفر در سیل و آوار

پیش‌بینی ورود سامانه بارشی جدید از جمعه؛ هوای سرد تا شنبه در کشور ماندگار است

رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور و ادامه روند کاهش دما و ماندگاری هوای سرد تا شنبه خبر داد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
صادق ضیائیان به ایسنا گفت: پنجشنبه در سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی بارش رخ می‌دهد. جمعه با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب و غرب کشور به‌ویژه استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارش همراه با وزش باد انتظار می‌رود.
ضیائیان ادامه داد: شنبه در جنوب غرب و برخی مناطق غرب کشور بارش ادامه خواهد داشت و گستره بارش‌ها بوشهر و شمال و غرب فارس را نیز دربر می‌گیرد. یکشنبه با تقویت سامانه بارشی دامنه فعالیت آن علاوه‌بر مناطق فوق، جنوب بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی را نیز شامل خواهد شد. وی افزود: تا شنبه هفته آینده در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیائیان تا صبح شنبه در بیشتر مناطق کشور روند کاهش نسبی دما و ماندگاری هوای سرد انتظار می‌رود.
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: تا جمعه دریای خزر، پنجشنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و جمعه خلیج‌فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.
ضیائیان درباره وضعیت جوی تهران طی پنجشنبه و جمعه نیز اظهار داشت: آسمان تهران پنجشنبه نیمه‌ابری تا ابری با احتمال بارش پراکنده برف و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای صفر درجه سانتیگراد و روز  جمعه قسمتی ابری، غبار صبحگاهی و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی کشور نیز نسبت به استقرار توده هوای سرد در کشور، بازگشت آلودگی هوا به تهران و کرج و بارش برف و باران در ۱۷ استان هشدار داد.  این سازمان نسبت به تداوم و ادامه استقرار توده هوای سرد در روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) در شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران هشدار داد.
براثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی دور از انتظار نیست.
افزایش آلودگی هوای تهران و کرج
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری زردرنگ از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا همراه با رشد شاخص تا شنبه در تهران و کرج خبر داد.
بارش برف و باران در ۱۷ استان
این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، رخداد مه هشدار داد.
این وضعیت جوی در روز جمعه در لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری، روز شنبه در خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، بوشهر و غرب و جنوب اصفهان و روز یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، جنوب زنجان، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست.
براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها و اختلال در عبور و مرور با خودرو شخصی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، یخ زدگی در نواحی سردسیر، کولاک برف در محورهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.
سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.
 شمار حادثه‌دیدگان در سیلاب و کولاک کشور 
به 10 هزار نفر رسید
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر کشور، از امدادرسانی به بیش از 10 هزار نفر متاثر از برف و کولاک کشور تا ساعت 12 ظهر چهارشنبه خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، محمودی با اشاره به تاثیر 31 استان کشور از آبگرفتگی و کولاک و با بیان این که از تاریخ 18 دی ماه تا ظهر دیروز 21 دی ماه، امدادرسانی در 23 استان انجام شده است، گفت: در 23 استان، 114 شهرستان، 209 منطقه، 116 محور، 15 شهر، 65 روستا و 13 منطقه عشایرنشین امدادرسانی شد.
محمودی با اشاره به اینکه هزار و 748 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند، ادامه داد: در این مدت زمان، به 10هزار و 206 نفر از شهروندان امدادرسانی شد که 25 نفر از آنان به مناطق امن و 18 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. سه نفر از هم‌‎وطنان نیز بر اثر سیل در شهرستان فسا و ریزش آوار در شهرستان منوجان کرمان، جان خود را از دست دادند.در این مدت 690 خودرو از برف رها‌سازی و آبگرفتگی در
51 خانه مسکونی نیز تخلیه شد.
گفتنی است، در این مدت زمان، 326 تیم عملیاتی شامل هزار و 98 نفر به شهروندان خدمات‌رسانی کردند.

نظر شما