وی با بیان اینکه مدیریت هنری در تولید انیمیشن به دو شاخه بسیار مهم تقسیم میشود، خاطرنشان کرد که این مهم به شاخه انیمیشنهای برتر برای حضور در فستیوالهای جهانی برتر و شاخه تولید انبوه در این حوزه مربوط میشود.
عالمی افزود: «خوشبختانه ما به انیمیشن به عنوان کالا نگاه نمیکنیم، چون کشور ما ریشه در تاریخ هشت هزار ساله داشته و ادبیاتی ۱۵۰۰ ساله را در دست داریم. اینها منابع مناسب الهام برای تولید انیمیشن است.»
وی تاکید کرد: «امروزه انیمیشن فقط برای کودکان نیست، برخی نامآوران انیمیشن جهان، فیلم انیمیشن را برای متفکران و اندیشمندان تولید میکنند و فلاسفه به تماشای آن مینشینند!»
عالمی با بیان اینکه اکثر این شاهکارها از نظر نوجوانان و کودکان قابل فهم نیست و بیشتر مورد تحسین متفکران دنیاست، عنوان کرد: «از سال ۱۹۷۴ به بعد شاخه رسمی و مهمی در دنیا به وجود آمد و صاحبان انیمیشنهای طراز اول دنیا مانند مکتب زاگرب و دیزنی سراغ ساخت انیمیشنهایی رفتند که مخاطبان آن تعریف شدهاند. پس ما باید اول مخاطب و هدف را بشناسیم. در همایش امسال نیز چنین بحثهایی با درایت و نگرش سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد و علیرضا قاسمخان خواهیم داشت. با برگزاری این همایش دوسالانه، کارنامه ما در حوزه انیمیشن ارزیابی و بستری از زایندگی و بالندگی فراهم میشود.»
او درباره تعدد شاخههای انیمیشن توضیح داد: «وقتی برای عامه مردم از انیمیشن حرف میزنیم، آنها فکر میکنند این هنر تنها به نقاشی متحرک ختم میشود، اما بد نیست بگویم این نقاشی بیش از ۱۸ شاخه تخصصی حیرتآور دارد که در دانشگاههای برجسته دنیا و در ایران تدریس میشود. تمام تواناییهای تولید انیمیشن انبوه و انیمیشنهای برگزیده هنری، برای شرکت در عالیترین فستیوالهای هنری در ایران وجود دارد. ما باید انیمیشن را جدی بگیریم. این هنر تخصصی و از علوم نوین است.»
عالمی با ابراز تاسف از حجم بالای فارغ التحصیلان حوزه انیمیشن و نبود شغل برای آنها گفت: «خون به جگر میشوم وقتی میبینم دانشجویان با درجه ممتاز فارغالتحصیل میشوند، اما وارد بازار کار نمیشوند!»
وی افزود: «آنچه ژاپن را بعد از جنگ جهانی دوم دوباره در اوج موفقیت قرار داد، فقط یک کلمه است: مدیریت. در سایه مدیریت هنری و نگرش خوب، بستری از زایندگی فراهم میشود و با یک نگاه مهربان مدیر، هنرمند دلگرم میشود گروه خودش را تشکیل دهد، با انگیزه فیلمش را بسازد و در جشنوارهها و سینماها به نمایش بگذارد.»
عالمی با اشاره به اهمیت نمایش انیمیشن از تلویزیون یادآور شد: «ما میتوانیم انیمیشن را برای پر کردن آنتن شبکههای بیبرنامه و گذراندن زمان و یا برای پر کردن آنتنهایی که انگیزه خرید و نمایش فیلم انیمیشن دارند، تولید کنیم. در این همایش قرار است اساتید، هنرمندان و دانشجویان حوزه انیمیشن راههای جذب ذائقههای جهانی با حفظ ارزشهای داخلی و ملی را بررسی کنند. تولید آثار جالب و جذاب برای جهانیان نیاز به مدیریت حیرتآوری در حوزه انیمیشن دارد.»
وی در پایان تاکید کرد: «در مدیریت هنری نباید احساسات شخصی افراد دخالت داده شود. تنها باید ببینیم چه چیزی برای فرهنگ کشور مفید است. تمام تواناییهای تولید انیمیشن برای فتح بازارهای جهانی و شغلیابی در این حوزه وجود دارد؛ اما چرا این اتفاق نمیافتد؟ هر وقت شما موفقیتی در یک کشور جهان میبینید، قبل از اینکه به دنبال افراد اجرایی بگردید، سایه مدیریت را جستجو کنید.»
دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در مردادماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.
نظر شما