شناسهٔ خبر: 5809413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

عراقچي: ضرب الاجل پايان مذاکرات را مقدس نمي دانيم

صاحب‌خبر -
تا تحريمي لغو نشود، تعهدي را اجرا نمي کنيم

عضو ارشد تيم مذاکره کننده کشورمان با بيان اين که توافق مطلوب را هرگز فداي تاريخ زماني نمي کنيم، گفت: تا زماني که تحريم ها عليه ما لغو نشده، ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهيم کرد مگر مقدماتي که از نظر فني براي اجرا شدن لازم باشد.

سيد عباس عراقچي شب گذشته پيش از عزيمت به وين براي انجام هشتمين دور از گفتگوهاي هسته اي در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري صداوسيما يکي از مهمترين پرانتزهاي باز مانده در متن توافق جامع را «همزماني» رفع تحريم ها و اقدامات ايران عنوان کرد و گفت: ايده هايي در اين زمينه وجود دارد که مي تواند اطمينان بخش باشد. عضو ارشد تيم مذاکره کننده کشورمان با بيان اين که بين اعلام توافق و اجراي آن زمان وجود دارد، افزود: تحريم هاي اقتصادي و مالي مرتبط با موضوع هسته اي از روز اجراي توافق لغو خواهد شد. وي در توضيح علت اين فاصله تصريح کرد: برخي مراحل فني و حقوقي بايد طي شود و مجالس و پارلمان هاي کشورهاي طرف مذاکره اعم از کنگره آمريکا، سازمان هاي اروپايي و مجلس شوراي اسلامي ممکن است بخواهند مروري بر توافق داشته باشند.وي در خصوص ادامه اختلافات باقي مانده هم گفت: اختلافات کليدي تر و اساسي تري هم هست که در روزهاي آخر که وزرا ملحق مي شوند، تصميم گيري مي شود.وي افزود :يک تاريخ مشخص براي ما مقدس نيست آنچه براي ما ارزش دارد توافقي مطلوب است که حقوق ملت ايران در آن رعايت و خواسته هاي ما در آن تأمين شود.

فهرست تحريم هاي مرتبط با مسئله هسته اي

معاون وزير امور خارجه در ادامه اين گفتگو تحريم هاي نفتي، گاز، پتروشيمي، بانکي، مالي، بيمه، کشتيراني، طلا و ريال را بخشي از فهرست هاي تحريم هاي مرتبط با هسته اي برشمرد که در روز اجراي توافق لغو خواهد شد. عراقچي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر همزماني تعهدات گفت: اينجا مشکلي به نام همزماني وجود دارد که کماکان در حال بررسي آن هستيم و يکي از پرانتزهاي بسيار مهمي که هنوز باز مانده همين نکته اي است که آنچه از ترتيبات يا مقدمات فني بايد آماده سازي کنيم در مقايسه با مقدماتي که آنان بايد فراهم کنند، زمان بيشتري مي برد. عراقچي در مورد اين که چگونه مي توان اين دو را با هم همزمان کرد، گفت: راه حل هايي در حال بررسي است؛ پيشنهادها و ايده هايي وجود دارد و فکر مي کنم که نهايتاً راه حل هايي هست که اطمينان بخش باشد.

ادامه تحقيق و توسعه پس از توافق نهايي

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي تأکيد کرد: در توافق نهايي مکتوب خواهد شد که کار تحقيق و توسعه روي سانتريفيوژهاي پيشرفته به ويژه نسل هشت ادامه خواهد يافت. عراقچي در پاسخ به پرسشي درباره نتايج مذاکرات درخصوص تحقيق و توسعه به ويژه امکان ساخت، ايجاد زنجيره و گازدهي به سانتريفيوژهاي نسل جديد گفت: اين موضوع در لوزان حل و فصل شد و يکي از مهم ترين بخش هاي توافقات در لوزان است. وي افزود: پس از ماه ها مذاکره، طرف هاي مقابل در نهايت پذيرفتند که تحقيق و توسعه ما روي ماشين هاي پيشرفته ادامه يابد ما طبعاً مي دانيم که ماشيني که اکنون غني سازي مي کند IR1 است در حالي که اکنون روي ماشين هاي نسل هاي 4 ، 5 ، 6 و 8 که توان غني سازي آن 20 برابر ماشين هاي نسل يک است تحقيق و توسعه مي کنيم تا وقتي که اينها را آماده کنيم و وارد خط توليد شوند.مذاکره کننده کشورمان عدم توقف کار روي سانتريفيوژهاي پيشرفته را يکي از خطوط قرمز کشورمان دانست و افزود: در توافق لوزان اين موضوع تصريح شده است و در توافق نهايي خواهيد ديد که اين موضوع مکتوب خواهد شد که تحقيق و توسعه روي ماشين هاي IR4 ، IR5 ، IR6 و IR8 طبق برنامه اي که خود ما براي تکميل و توسعه اين ماشين ها داريم ادامه خواهد يافت.

نظر شما