شناسهٔ خبر: 58065961 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

آیا زن بعد از طلاق می‌تواند مهریه بگیرد؟

مهریه حقی است که زن به موجب عقد نکاح بر عهده شوهر پیدا می‌کند. این مهریه در هنگام عقد نکاح میان زوجین تعیین و مشخص می‌گردد و بنا به توافق زوجین به دو صورت توسط زوجه (زن) قابل وصول خواهد بود. یکی از صورت‌های آن اصطلاحا عندالمطالبه نامیده می‌شود

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • مهران غفوریان دوباره پدر شد | گریه های مهران غفوریان در بیمارستان برای تولد پسرش
  • دیدار پژمان بازغی با برادر دوقلویش بعد از 30 سال | گریه های پژمان بازغی در فرودگاه ترکیه اشک همه را درآورد
  • زمان واریز یارانه نقدی دی ماه اعلام شد | مبلغ یارانه نقدی دی ماه دو برابر شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان نهایی شد | مبلغ جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد
برترین‌ها
  • فیلم لو رفته از عروسی جواد عزتی با همسر جدیدش | همسر کم سن و سال جواد عزتی کیست؟ فیلم لو رفته از عروسی جواد عزتی با همسر جدیدش | همسر کم سن و سال جواد عزتی کیست؟
  • لعیا زنگنه عکس همسر بازیگرش را منتشر کرد | عاشقانه لعیا زنگنه برای همسر سن بالایش همه رو میخکوب کرد لعیا زنگنه عکس همسر بازیگرش را منتشر کرد | عاشقانه لعیا زنگنه برای همسر سن بالایش همه رو میخکوب کرد
  • دختر بهاره رهنما با این عکس مادرش را خشمگین کرد | عصبانیت شدید بهاره رهنما با این حرکت دخترش دختر بهاره رهنما با این عکس مادرش را خشمگین کرد | عصبانیت شدید بهاره رهنما با این حرکت دخترش
  • افشاگری بلاگر معروف از کتایون ریاحی | عکس لو رفته قدیمی از کتایون ریاحی جنجالی شد افشاگری بلاگر معروف از کتایون ریاحی | عکس لو رفته قدیمی از کتایون ریاحی جنجالی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

طلاق به معنای جدا شدن زوجین (زن و شوهر) به شکل رسمی و محضری مطابق با عرف و شرع قلمداد می‌شود. طلاق سوای از قضاوت درباره ماهیت و جلوه پسندیده یا نکوهیده آن یک مقوله لازم در احکام جامعه اسلامی برشمرده می‌شود. این امر در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر بوده و تنها راه جلوگیری از عواقب ناخوشایند بین زن و مرد خواهد بود.

تبعا زمانی که یک زوج به این حقیقت تلخ برسند که ناگزیر به طلاق هستند، جاری شدن امر طلاق می‌تواند از بروز خیلی از اتفاقات ناخوشایند خانوادگی و عاطفی جلوگیری نماید. از همین رو آگاهی از مسائل جانبی، احکام شرعی و قوانین مربوط به طلاق برای زوج‌ها و همچنین افراد در شرف ازدواج حائز اهمیت است.

اطلاع از شرایط و قوانین مختلف حاکم بر مقوله طلاق برای همه زوجین نه تنها توصیه می‌شود، بلکه در مواقعی لازم و ضروری است تا بتواند در مرحله اول از بروز مسئله طلاق میان خود پیشگیری کنند و در مراحل بعدی در مواقع غیرقابل‌اجتناب باعث انجام مصالحه‌آمیز و عادلانه این‌ اتفاق شوند. یکی از مسائل مهم که امروزه دغدغه بسیاری از متقاضیان طلاق به شمار می‌رود، در ارتباط با احکام مهریه و خصوصا مهریه بعد از طلاق است.

منظور از مهریه بعد از طلاق چیست؟

مهریه حقی است که زن به موجب عقد نکاح بر عهده شوهر پیدا می‌کند. این مهریه در هنگام عقد نکاح میان زوجین تعیین و مشخص می‌گردد و بنا به توافق زوجین به دو صورت توسط زوجه (زن) قابل وصول خواهد بود. یکی از صورت‌های آن اصطلاحا عندالمطالبه نامیده می‌شود و به این‌ معناست که زن هر زمان اراده کند و بدون لزوم وجود شرایط خاصی می‌تواند مهریه خود را از شوهر بستاند.

صورت دیگر گویای این است که تنها در صورتی مرد موظف است مهریه زن را بپردازد که استطاعت و توان مالی کافی داشته باشد. وقوع این شرایط نیاز به اثبات استطاعت مالی مرد توسط زن دارد.

در رابطه با مهریه بعد از طلاق باید گفت که بخش قابل توجهی از ابهامات و مسائل زوجین را به خود اختصاص داده‌ است. در این باره توصیه می‌شود که برای کسب مشاوره تخصصی و اطلاعات کامل به یک وکیل مهریه معتبر و تراز اول مراجعه کرده تا به خوبی و به طور تمام و کمال از اوضاع و شرایط مربوطه شناخت حاصل شود. دفتر وکالت میرشاه به عنوان یک مرجع معتبر در استان البرز ارائه‌دهنده خدمات مشاوره‌ای در این زمینه و همچنین پذیرنده وکالت مراجعین این حوزه است. در ادامه این مطلب میرشاه وکیل مهریه در کرج به بررسی بیشتر بحث دریافت مهریه پس از طلاق خواهد پرداخت.

 

حق مهریه بعد از طلاق برای زن

همانطور که اشاره شد مهریه حقی است که با جاری شدن عقد نکاح برای زن تعیین و محفوظ می‌گردد؛ بنابراین بعد از عقد همواره زن محق مهریه خود خواهد بود و این‌ حق به هیچ وجه حتی در شرایط انجام طلاق یا فوت زوج از بین‌ نرفته و همچنان برقرار خواهد ماند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که در یک تعریف کلی حق مهریه بلافاصله بعد از جاری شدن خطبه عقد برای زن و بر عهده مرد همواره وجود خواهد داشت. با این حال در صورتی که زن بعد از طلاق درخواست مطالبه مهریه داشته باشد، باید اقدام به درخواست ثبت کند و مراحل قانونی درخواست و تسلیم مدارک خود به دادگاه را پشت سر بگذارد. به این منظور اقدامات زیر ضروری است:

  • مراجعه به محضر محل ثبت عقد

  • ثبت دادخواست به دادگاه خانواده

  • ارائه مدارک اثبات حق مهریه

علی‌رغم جاری بودن و وجود حق مهریه تحت هر شرایطی برای زن، بعضا در مواقعی خاص مثل زمان بعد از طلاق ممکن است مهریه به زن تعلق نگیرد. بنا به همین دلیل اتخاذ یک وکیل مهریه برای پیگیری موثر روند مطالبه بسیار اثربخش خواهد بود.

توصیه می‌شود تا در انجام مراحل مطالبه نظیر مراجعه به محضر محل ثبت عقد و سایر مراحل قانونی وکیل مهریه شما همراهتان باشد تا با اشراف کامل به مواد قانونی و جزئیات تبصره‌ها و بندهای مربوطه روند رسیدگی به احقاق حق شما تسریع شود. احمد میرشاه وکیل مهریه در کرج پذیرنده موکلین خود در پرونده‌های مطالبه مهریه و آماده ارائه خدمات مربوطه به شهروندان متقاضی کرج و ساکنان استان البرز است.

 

حق مهریه بعد از طلاق برای زنارائه بالاترین سطح خدمات وکالت مهریه در استان البرز

استان البرز به مرکزیت کلانشهر کرج یکی از مهم‌ترین مناطق مدرن و صنعتی کشور محسوب می‌شود که تراکم جمعیتی قابل توجهی را در خود متمرکز کرده است. این شرایط اجتماعی تاثیراتی مستقیم و غیرمستقیم بر میزان مراجعه و تقاضاهای قضایی از جمله مسائل مربوط به طلاق و مهریه بعد از طلاق گذاشته است که نرخ تقاضای وکالت پرونده‌های مربوط به مهریه بعد از طلاق را افزایش داده است.

قاعدتا به منظور اینکه این‌ میزان از تقاضا و مراجعه مربوط به پرونده‌های طلاق و مهریه مشکل‌ساز و دغدغه آفرین نشود، لزوم مراجعه به مراجع و وکلای متبحر و متخصص به وجود می‌آید. این اتفاق ارائه بهترین خدمات مورد انتظار موکلین در کوتاه‌ترین زمان ممکن را ایجاد خواهد کرد‌؛ بنابراین مهم‌ترین پیشنهاد به مراجعه‌کنندگان این سری از پرونده‌ها دقت و سخت‌گیری در انتخاب وکیلی حاذق و کاربلد است. دفتر وکالت میرشاه یکی از مراجع فعال ذی‌صلاح، متخصص و مطرح در کرج به حساب می‌آید. میرشاه پذیرنده انواع پرونده‌های مربوط به مهریه بعد از طلاق و شایسته اعتماد شماست.

 

جمع بندی

مهریه بعد از طلاق یکی از صورت‌های مهریه است که در مواقعی مورد مطالبه زوجه یا زن قرار می‌گیرد و مطابق با حق قانونی او باید با ثبت درخواست مورد رسیدگی و احقاق توسط مراجع ذی‌صلاح واقع شود. آنچه که واضح است حضور یک وکیل معتبر و متبحر در این امر مانند هر مسئله قضایی دیگری می‌تواند برای فرد موکل تاثیرگذار و مفید باشد. از همین رو مهم‌ترین اقدام پیش از هر مطالبه‌ای اخذ یک وکیل مهریه معتبر خواهد بود. دفتر وکالت میرشاه پذیرای اخذ وکالت موکلین این حوزه ساکن شهر کرج و سایر شهرهای استان البرز است تا روند کار موکلین تسهیل و تسریع باشد.

منبع: دفتر وکالت میرشاه

 

برچسب‌ها:

نظر شما