شناسهٔ خبر: 5806109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف حملات و آتش‌بس دوهفته‌ای در یمن شد

صاحب‌خبر -

دبیرکل سازمان ملل در سخنانی با تاکید بر حمایت این سازمان از تلاش طرف‌های یمنی برای برقراری صلح خواهان اجرای آتش‌بس انسانی در طول ماه مبارک رمضان شد.
به گزارش شبکه اسکای نیوز، مذاکرات صلح یمن در ژنو دیروز در حالی آغاز شد که هیات انصارالله یمن هنوز به ژنو نرسیده بود.
یک مقام ارشد جنبش مردمی انصارالله یمن عصر دیروز با تاکید بر عزم راسخ این گروه برای شرکت در نشست ژنو گفت: نمایندگان انصارالله به محل برگزاری اجلاس خواهند آمد.
به گزارش ایرنا،این مقام در حالی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: با وجود کارشکنی‌های مصر و عربستان، نمایندگان انصارالله مصمم به شرکت در مذاکرات هستند و تا شامگاه دوشنبه وارد ژنو می‌شوند. وی افزود: در حالی که هواپیمای حامل نمایندگان جنبش مردمی انصارالله یمن در جیبوتی به زمین نشسته، هدف این است که از مسیر دیگری عازم ژنو شود و احتمالا این امر از طریق نایروبی کنیا صورت می‌گیرد. هیات جنبش مردمی انصارالله یمن ساعت 8 صبح دیروز در حالی عازم ژنو شدند که هواپیمای آنها در فرودگاه جیبوتی به زمین نشانده شد، با این حال هدف این هیات حضور قطعی در این مذاکرات است.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نشست یمنی - یمنی درباره بحران یمن را در ژنو بدون حضور نمایندگان جنبش مردمی انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق این کشور آغازکرد.
در همین راستا شبکه پرس.تی.وی اعلام کرد: عربستان برمصر فشار آورده است که حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای حامل هیات جنبش انصارالله ببندد.
خبرنگار این شبکه افزود: بان کی مون بدون اشاره به این مطلب به طورکلی گفت: هیات حوثی‌ها با مشکلاتی مربوط به حمل و نقل مواجه شده‌اند و ازاین روتاکنون نتوانسته‌ است خود را به این نشست در ژنو برسانند.
از سوی دیگر یک عضو هیات اعزامی دولتی مستعفی و فراری یمن گفت: مذاکرات ما با بان.کی.مون درباره نحوه اجرای قطعنامه 2216در یمن بود.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیزبا طرح درخواست برقراری آتش بس در ماه رمضان اعلام کرد: یمن در حال حاضر به بمبی ساعتی شبیه است که هرلحظه امکان انفجار آن وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم تا آتش‌بس انسانی کامل و فراگیر در ماه مبارک رمضان در یمن برقرار شود. وی همچنین اعلام کرد: گروه‌های مسلح در یمن باید هرچه سریعتر از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده و به آتش‌بس پایبند باشند.
در همین حال دبیر کل سازمان ملل با اعلام حمایت خود از مردم یمن وتلاش برای برقراری صلح،جامعه بین‌المللی را مسئول حمایت کامل از تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن خواند.
بان کی مون افزود: سازمان ملل انگیزه ویژه‌ای برای توقف جنگ در یمن که تاکنون بیش از 2000 کشته که نیمی از آنها غیر نظامی هستند و منجر به تخریب مدارس وبیمارستان‌ها شده، دارد. وی افزود: مسئولیت طرف‌های درگیر توقف جنگ وآغاز عملیات سیاسی برای تحقق صلح وآشتی است در حالی که مسئولیت جامعه بین‌المللی حمایت کامل از این تلاش هاست.
در همین رابطه یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصار‌الله با بیان اینکه ما و همپیمانان سیاسی ما درصدد هستیم تا مذاکرات و مشورت‌ها در ژنو تا حد امکان تسهیل شود، تاکید کرد که هرگز از اصول ثابت خود کوتاه نخواهیم آمد.
لازم به ذکر است گروه‌های یمنی ابتدا به دلیل ابهام در دعوت از طرف‌های مختلف شرکت‌کننده در نشست ژنو، از سوار شدن در هوایپمای سازمان ملل در صنعا، خودداری کرده بودند. سازمان ملل نیز ساعاتی پس از آن، با صدور بیانیه‌ای در برابر درخواست جنبش مردمی انصار‌الله تسلیم شد و گروه‌های یمنی شرکت‌کننده در نشست ژنو را معرفی کرد. فرستاده سازمان ملل در پیامی اعلام کرد که حزب کنگره مردمی، جنبش مردمی انصارالله، حزب مشترک و گروه‌های همپیمان آن و جنبش مسالمت آمیز جنوب یمن در ژنو زیر نظر سازمان ملل شرکت و به صورت جداگانه با نمایندگان سازمان ملل دیدار خواهند کرد.
تظاهرات گسترده یمنی‌ها در محکومیت تجاوزات عربستان
مردم یمن با برگزاری راهپیمایی گسترده تحت عنوان "محاصره یمن غیر قانونی است"پایان محاصره ظالمانه یمن و محاکمه جنایاتکاران آل‌سعود را خواستار شدند.
به گزارش پایگاه خبری سبانت، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی صنعاء با در دست داشتن پلاکاردهایی، لغو محاصره زمینی، هوایی و دریایی مردم یمن و توقف جنایات آل سعود در حق مردم این کشور از جمله کشتار عاملانه شهروندان بی‌دفاع و تخریب زیرساخت‌های یمن آن را خواستار شدند.
از سوی دیگر، متجاوزان به یمن علیرغم برگزاری کنفرانس ژنو به حملات خود به یمن ادامه داده‌اند. ائتلاف عربی موسوم به «طوفان قاطع» دوحمله به شهر «حرض» و حمله‌ای به منطقه «المزرق» دراستان «حجه و سه حمله به منطقه «بنر احمد» درعدن داشت.
موشک باران پایگاه‌های نظامی عربستان
ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در واکنش به استمرار تجاوزات هوایی سعودی، با موشک‌های «گراد» و «نجم الثاقب»، پایگاه‌های نظامی در جنوب عربستان را بمباران کردند.
به گزارش شبکه المنار، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله با 16 موشک «گراد» پایگاه نظامی «الحمامه» در منطقه «ظهران» واقع در جنوب عربستان را هدف قرار دادند.
منابع یمنی همچنین خبر دادند که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی روز گذشته یک پایگاه استراتژیک در «ظهران» استان جنوبی عسیر عربستان را با موشک‌های «نجم الثاقب» منهدم کردند.
ارتش یمن همچنین با پشتیبانی نیروهای انصارالله پایگاه‌های «نخلا» و «السحیل» در استان مارب را از اشغال عناصر القاعده و افراد مسلح طرفدار منصور هادی خارج کرد.
از سوی دیگر ارتش و کمیته‌های مردمی بر مرکز استان «الجوف» و پادگان نظامی «الحزم» تسلط یافته‌اند به طوریکه هشت تانک را منفجر و تجهیزات نظامی دیگر در این پایگاه را به تصرف خود درآورده‌اند. این در حالی است که جنگنده‌های ائتلاف سلسله حملاتی را به مناطق مختلف حد فاصل بین دو استان عمران و صنعاء تا منطقه جدر در غرب صنعاء داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما