شناسهٔ خبر: 58035293 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مجلس تصویب کرد

اختصاص 20هزار میلیارد تومان برای تقویت صنعت برق

نمایندگان مجلس روز گذشته با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی‌های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند.

صاحب‌خبر -


نشست علنی دیروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد در حالی آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود شهید قاسم سلیمانی را «جان‌فدای انسانیت» خواند و گفت: او فقط «جان‌فدای»، شیعیان و مسلمانان نبود بلکه جان عزیزش را فدای صلح و آرامش انسانیت کرد، بشریت مدیون اوست و جهان عاری از داعش دستاورد بزرگ او برای ما است.
وی افزود: حاج قاسم سرباز رشیدی بود که به ماموریت خود در تشکیل محور مقاومت به خوبی عمل کرد و خار چشم آمریکا و رژیم صهیونیستی شد. امروز به جرات می‌توان گفت که هیچ طرحی نیست که توسط آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی طراحی شده باشد مگر اینکه با شکست مواجه شده است.
نیکزاد در ادامه تصریح کرد: حاج قاسم این‌گونه درخشید، چراکه خودش عمل کرد و به ما نیز آموخت که باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم، آن کسی که باید ببیند می‌بیند. این اخلاص در کنار جهاد و دوندگی شبانه‌روزی ناممکن را برای شهید سلیمانی ممکن می‌ساخت و امروز بیش از هر چیز به چنین مجاهدان مخلصی نیاز داریم تا در سایر سنگرها و جبهه‌ها شب از روز نشناسند و خالصانه با خدا معامله
کنند.
وی تاکید کرد: اگر دیروز آزاد‌سازی سوریه، شکست دادن صهیونیست‌ها در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه و گوشمالی دادن متجاوزان به یمن ناممکن جلوه می‌داد، اما با جهاد خالصانه ممکن گشت.
نایب‌رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نیز مشکلات اجتماعی و اقتصادی در داخل کشور حل شدنی است به شرط اینکه کارگزاران نظام مقدس اسلامی در عرصه‌های مختلف همچون حاج قاسم عزیز عمل نمایند و چون حاج قاسم سلیمانی باشند.
موافقت نمایندگان با لایحه دولت
برای رفع ناترازی تولید برق
در نشست علنی امروز چهارشنبه 14 دی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس،‌ با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی‌های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند. لایحه پیشنهادی دولت که در جلسه 22 آبان ماه 1401 به تصویب هیئت وزیران رسیده بود به شرح زیر است:
به گزارش فارس، بر اساس این لایحه برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق، موضوع ماده (۶) قانون حمایت از صنعت برق کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی مشخص، منتشر و به طلبکاران صنعت برق با معرفی وزیر نیرو واگذار کند.
علی ادیانی، نماینده دولت، در دفاع از کلیات این لایحه دوفوریتی، بیان کرد: همان‌طور که بیان شد وزارت نیرو حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و طلبکاران بخش خصوصی بدهکاری دارد. حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان هم وزارت نیرو از دولت‌های گذشته طلبکار است. این لایحه اساسا منجر به پرداخت طلب شرکت‌ها خواهد شد که منجر به باز‌سازی شبکه‌ها و نیروگاه‌ها می‌شود که به پایداری برق و آب در تابستان امسال کمک می‌کند. پرداخت حدود ۲۰ درصد طلبکاران بخش دولتی و خصوصی به تولید حدود ۶ هزار مگاوات برق کمک می‌کند که می‌تواند ناترازی را به تراز تبدیل کند.
وی در ادامه اظهار کرد: این لایحه به تامین برق مورد نیاز در تابستان کمک می‌کند. دولت این لایحه را تقدیم کرد تا حدود ۲۰ هزار میلیارد بدهی خود را پرداخت کند. انتظار می‌رود نمایندگان کمک کنند تا این لایحه به نتیجه برسد.
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کردند.
طرح ساماندهی کارکنان دولت
در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت
همچنین به دلیل مطالبات مکرر کارکنان دولتی مبنی بر ایجاد عدالت و رفع تبعیض ناشی از تنوع قراردادی در دستگاه‌ها و وجود انواع و اقسام قراردادها همچون مدت معین، مدت موقت، پیمانی و رسمی، نمایندگان در صحن علنی امروز با رسیدگی خارج از نوبت طرح ساماندهی کارکنان دولت موافقت کردند.
براساس این طرح بروکراسی پنهان در نظام اداری و استخدامی که هیچ‌کس در قبال این نیروها پاسخگو نیست اصلاح خواهد شد، همچنین به بسیاری از گلایه‌ها در مورد تفاوت در دستمزدها و قراردادها پاسخ داده می‌شود، ضمن آن که رضایتمندی پرسنل و شاغلان را افزایش می‌دهد.
اصلاح طرح بررسی دومرحله‌ای لایحه بودجه
جهت تامین نظر شورای نگهبان
در نشست علنی صبح دیروز مجلس همچنین ‌ نمایندگان ملت، طرح اصلاح مواد (180) و (182) از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را جهت تامین نظر شورای نگهبان، اصلاح کردند. ماده فوق، مربوط به ارائه لایحه بودجه سالانه کشور از سوی دولت، و بررسی آن توسط مجلس است که با توجه به وجود برخی ابهامات و ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به این طرح وارد شده بود،‌ ابتدا در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مطرح و اصلاحات لازم مصوب و سپس امروز نمایندگان با دوسوم آرا، طرح مزبور را جهت تامین نظر شورای نگهبان، اصلاح کردند.
تقدیر نمایندگان مجلس از ارتش
برای برگزاری رزمایش ذوالفقار 1401
نمایندگان مجلش شورای اسلامی روز گذشته همچنین در بیانیه‌ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور رزمایش مشترک و شکوهمند ذوالفقار 1401 در سواحل دریای عمان، تقدیر کردند. در این بیانیه تصریح شده بود: برگزاری رزمایش مشترک و شکوهمند ذوالفقار 1401 ارتش جمهوری اسلامی در پهنه سواحل مکران به وسعت بیش از 3 میلیون کیلومترمربع از آب‌های آزاد، اوج هماهنگی، کوبندگی و توان نابودکنندگی هرگونه تهدید از هر مبدایی را به خوبی مخابره کرد. نمایندگان مجلس در بیانیه خود تاکید کردند: برگزاری رزمایش‌های گسترده و همه نیرویی در تنوع جغرافیایی و شرایط دشوار آب و هوایی نشان از آمادگی کامل ارتش جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیت و هر تهدیدی دارد و نشان می‌دهد که ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملا به قدرت بازدارندگی فعال و دفاع پیش‌کنشانه دست یافته است و از قابلیت رویارویی با هر قدرتی در زمین، آسمان و دریا با صلاح‌ها و واکنش‌های کارآمد و بومی و فناوری‌های شالوده‌شکن و پیشرفته برخوردار است. چنین ارتشی مورد هراس دشمن و محبت ملت است و در زمان مناسب در نقطه مناسب حضور دارد. این بیانیه افزوده بود: امروز ارتش هم پشتیبان نظام، هم پشتیبان ولایت فقیه و حامی ملت مسلمان ایران و هم مورد حمایت همه اقشار ملت است. استقبال و ارتباط سرشار از محبت مردم عزیز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر با دلاوران ارتش انقلابی، توطئه‌ها و ترفندهای جنگ ترکیبی دشمن را به خوبی خنثی کرد و مورد تقدیر نمایندگان ملت است.
نمایندگان ملت در مجلس با تاکید بر اینکه در واقعه‌ای چشم نواز و مقتدرانه، پرچمدار دیپلماسی دفاعی ایران، ارتشی است که به خوبی پاسخ تحرکات ضدایرانی دشمنان را می‌دهد و سایه تهدید را از سر ملت ایران رفع می‌کند، افزودند: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی در سالروز شهادت سپهبد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و سردار بزرگ جبهه مقاومت و بیش از 48 هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس، از فرماندهان محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران، کارکنان خدوم و ایثارگر حاضر در رزمایش بزرگ و شکوهمند ذوالفقار 1401 ارتش تقدیر کرده و توفیق ارتش انقلابی در تامین اقتدار روزافزون نظام اسلامی در سایه عمل به تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را از خداوند قادر و منان مسئلت داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما