شناسهٔ خبر: 58016671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حوادث سال ۲۰۰۰ تکرار می‌شود؟

بازی تحریک‌آمیز وزیر بن گویر

دنیای‌اقتصاد : «ایتامار بن گِویر»، وزیر امنیتِ داخلی راست افراطی اسرائیل، وارد محوطه‌ای از مسجد الاقصی شد که در بیت‌المقدس شرقی اشغالی قرار دارد. این اقدام وی با واکنش فلسطینی‌ها همراه شد و آن را یک «تحریک بی‌سابقه» توصیف کردند. به گزارش الجزیره، بن‌گویر روز سه‌شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در این محل مشاهده شد.

صاحب‌خبر -

بن‌گویر در بیانیه‌ای که سخنگوی وی منتشر کرد، پس از هشدار گروه فلسطینی حاکم بر نوار محاصره‌شده غزه مبنی بر اینکه چنین اقدامی عبور «خط قرمز» است، گفت: «کابینه ما تسلیم تهدیدات حماس نخواهد شد.» بن‌گویر مدت‌هاست که خواستار دسترسی بیشتر یهودیان به مکان مقدس شده است، اما فلسطینی‌ها آن را تحریک‌آمیز و پیشروی بالقوه‌ای برای کنترل کامل اسرائیل بر این محوطه می‌دانند. خاخام‌ها، یهودیان را از نماز خواندن در مکان منع می‌کنند. بن‌گویر در توییتر نوشت: «این مکان برای همه باز است و اگر حماس فکر می‌کند که چنانچه مرا تهدید کند منصرف خواهم شد، باید متوجه شوند که زمانه تغییر کرده است.» اوفیر جندلمن سخنگوی سابق عرب زبان بنیامین نتانیاهو،  ویدئویی منتشر کرد و گفت که «وضعیت در مکان مقدس، پس از خروج بن‌گویر، کاملا آرام است.»

به نظر می‌رسد این دیدار برای جلوگیری از رویارویی مستقیم با فلسطینی‌ها به‌شکل محاسبه‌شده، طرح‌ریزی شده بود؛ زیرا در اوایل صبح در آنجا حاضر شد تا در نتیجه از تجمع فلسطینیان جلوگیری به‌عمل آورد. ابتدا به نظر می‌رسید که او از برنامه خود عقب‌نشینی خواهد کرد. یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل و نخست‌وزیر سابق این رژیم روز دوشنبه هشدار داده بود که ورود برنامه‌ریزی‌شده بن‌گویر به این مجتمع منجر به خشونت خواهد شد و آن را «تحریک عمدی که زندگی را به خطر می‌اندازد»، خواند. بن گویر هفته گذشته به‌عنوان بخشی از کابینه جدید راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو سوگند یاد کرد. این مجتمع، سومین مکان مقدس اسلام پس از مکه و مدینه است. راست افراطی اسرائیل به‌رغم مخالفت بسیاری از یهودیان افراطی ارتدکس و ممنوعیت خاخام‌های پیشرو، تلاش کرده است رویه فعلی را تغییر دهد و اجازه دهد نماز یهودیان در این مکان انجام شود.

فلسطینی‌ها نگرانند که این امر ممکن است به تغییر وضعیت موجود در این مکان منجر شود؛ زیرا اسرائیلی‌های راست افراطی خواستار ساخت یک معبد یهودی در آنجابه‌جای مسجدالاقصی شده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که نتانیاهو پس از اینکه متوجه شد بن‌گویر قصد دارد وارد این مکان شود، در حال مذاکره با بن‌گویر بوده است تا او را مجبور به لغو برنامه‌هایش کند. ورود آریل شارون، نخست‌وزیر سابق اسرائیل به این مکان در سال ۲۰۰۰، جرقه انتفاضه یا قیام فلسطینی دوم را برانگیخت. سارا خیرات، خبرنگار الجزیره که از قدس شرقی اشغالی گزارش می‌دهد، گفت که بن‌گویر زمان کوتاهی را «در ساعات اولیه صبح امروز» در این مجتمع گذراند. خیرات گفت: «این به‌دلیل تحریکاتی که به‌ویژه در میان فلسطینی‌ها و جهان اسلام ایجاد می‌کند، جای تعجب ندارد.»

او ادامه داد: «بن‌گویر همچنین قدرت گسترده‌ای بر پلیس دارد. بنابراین جای تعجب نیست که این تصمیم [برای ورود به محوطه الاقصی] خیلی سریع اتفاق می‌افتد.» خبرنگار الجزیره افزود: «ما منتظر تنش‌های زیادی از سوی فلسطینی‌ها هستیم. در حال حاضر، اقدامات امنیتی در میان اسرائیلی‌ها افزایش یافته است.» حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: «ورود بن‌گویر به این مکان در روز سه‌شنبه، ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن مقدس ما و جنگ علیه هویت عربی ما است.» وی افزود: «ملت ما فلسطین به دفاع از مقدسات و مسجد الاقصی ادامه خواهد داد.» پس از اینکه اعلام شد بن گویر برای ورود به این مکان برنامه‌ریزی کرده است، حماس به وزیر امنیت اسرائیل هشدار داد.

عبداللطیف القنوعه، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «هرگونه تشدید تنش در مسجدالاقصی باعث انفجار می‌شود و دولت اشغالگر مسوول آن خواهد بود.» ناصر الهدمی، تحلیلگر از بیت‌ا‌لمقدس به الجزیره گفت که او معتقد است «این حمله یک ترفند تبلیغاتی بود» برای نشان دادن «حاکمیت اشغالگران بر مسجد الاقصی و اینکه کابینه جدید در برابر تهدیدات جنبش‌های مقاومت مسلحانه فلسطین عقب نمی‌نشیند.» الحدمی افزود: «توافقی بین بن‌گویر و نتانیاهو وجود داشت که حمله به این شیوه انجام شود تا هم تسلط خود را نشان دهند و هم از تحریک مردم فلسطین در بیت‌المقدس جلوگیری شود.»

نظر شما