در حالی که برخی روزنامههای اصلاحطلب طی روزهای گذشته هجمههایی را علیه شهردار تهران به راهانداختند و وی را مقصر اصلی آلودگی هوا معرفی کردند، شورای شهر تهران نسبت به این سیاسی کاری غیر حرفهای واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامههای اصلاحطلب طی روزهای گذشته هجمههایی را علیه شهردار تهران به راهانداختند و علیرضا زاکانی را مقصر اصلی آلودگی هوا معرفی کردند. روزنامه سازندگی نیز با تیتر «برکنارش کنید» خواستار برکناری زاکانی شده و مدعی شده که شهردار تهران نسبت به تمام مواردی که منجر به آلودگی هوای تهران شده، مطلع بوده و در جلسات هیئت دولت شرکت میکرده و باید این موضوع را بیان میکرد.
این روزنامه اصلاحطلب که شهردار مورد حمایتشان حتی در جلسه هیئت دولت هم اجازه حضور نداشت در ادامه مدعی شده که اگر زاکانی مسائل مربوط به آلودگی هوا را در جلسات هیئت دولت نگفته باشد که باید استیضاح شود و اگر گفته و توجهی به گفتههایش نشده هم باید برکنار شود؛ چرا که شایسته نیست چنین فردی سکاندار پایتخت بماند.
این ادعاهای روزنامههای مخالف زاکانی درحالی است که آلودگی هوا نه تنها مشکل تهران بلکه بسیاری از کلانشهرهای دیگر است و از بعد قانونی نیز شهرداری تهران یازدهمین دستگاه مسئول از بین 23 دستگاهی است که در مقابله با آلودگی هوا وظیفه داشته است.
کارنامه مدیریت شهری دوره ششم
بنا به این گزارش، حملات رسانههای اصلاحطلب درحالی انجام گرفته که در دوره ۱.۵ ساله مدیریت شهری ششم ایستگاههای بوستان گفتوگو، ۱۷شهریور در خط ۷، شهید رضایی در خط ۶ و پایانه اکباتان بهعنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی حملونقل ریلی کشور به بهرهبرداری رسید.
قطار ملی مترو با ۸۵ درصد تولید داخل، تستهای اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت و عملیات اجرایی خط ۱۰مترو از سمت دریاچه شهدای خلیجفارس رسما آغاز شد.
ورودیهای دوم بسیاری ازجمله ورودیهای دوم جدید ایستگاههای برج میلاد، بعثت، رودکی، مدافعان سلامت، اشرفی اصفهانی و یادگار امام(ره)به بهرهبرداری رسیدند.
مشکلات تکمیل خط متروی تهران- پرند پس از سالها انتظار رفع شد و تا بهار سال آینده به بهرهبرداری میرسد و ایستگاههای میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و خیابان کارگر در خط ۶مترو نیز در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری میرسند.
در حوزه اتوبوس، شهرداری تهران تنها در سال اول حدود هزار دستگاه را اورهال کرد و حدود
۳۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه کرد. در مهرماه امسال نیز ۲۰۰دستگاه اتوبوس و ۶۲دستگاه مینیبوس نو برای ورود به خطوط رونمایی شدند.
دو هزار تاکسی جدید و بازسازی ۵۰ درصد از ون تاکسیهای فرسوده و رونمایی از ۶۳۰ دستگاه ون تاکسی بخش دیگری از تلاشهای مدیریت شهری جدید بوده است.
کارنامه تقریباً هیچ مدیریت شهری دوره پنجم
مدیریت شهری دوره پنجم در طول چهار سال فعالیت خود نتوانست کارنامه قابل قبولی را به خصوص در حوزه مبارزه با آلودگی هوا از خود به جای بگذارد به نحوی که به طور مثال، بخش اتوبوسرانی را با ۶ هزار دستگاه در ابتدای کار خود تحویل گرفت و دو هزار و ۲۵۰ دستگاه تحویل داد و یا در حوزه مترو به جای تعمیر واگنها آنها را رها و از آنها قطعهبرداری کردند.
به نظر میرسد، مدیریت شهری دوره گذشته به جای پاسخگویی درخصوص عملکرد ضعیف خود در چهارسال، فرار به جلو میکنند و به صورت زنجیرهای و هماهنگ حمله به مدیریت شهری جدید را به بهانه مشکل چندین و چندساله آلودگی هوا در دستور کار خود قرار دادند.
واکنش رئیسشورای شهر تهران
به حملات رسانهای درباره آلودگی هوا
در همین خصوص رئیسشورای شهر تهران در جلسه سهشنبه شورای شهر با بیان اینکه زمانی میتوانیم بهای بلیت ناوگان حملونقل عمومی را ارزان و یا نیمبها کنیم که وسیلهای برای سوارشدن داشته باشیم، اظهار داشت: 10 سال است که اتوبوس خریداری نشده و آنها که خریداری کردهایم نیز خوابیده است و امروز اظهار نظر در این خصوص کار فریبکارانهای است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای شهر تهران، مهدی چمران خطاب به اصلاحطلبان تأکید کرد: نمیخواهیم ما و شما کنیم و بگوییم تقصیر ماست یا تقصیر شما، مسئله جان مردم است اما به جای آلودگی هوا، آلودگی سیاسی گرفته ایم. برخی موضوع تغییر شهردار تهران را پیشنهاد دادند و فکر میکنند ما منتظر بودیم که نظر دهند و شهردار را عوض کنیم؛ پس آلودگی هوای دیگر شهرها را چکار کنیم؟ این فریب کاری و سوءاستفاده از این موضوع به عقیده من درست نیست و نباید این کار را انجام دهیم.
چمران در حاشیه این جلسه نیز با بیان اینکه کسانی که نقش مدیریت شهری در مورد آلودگی هوا را مطرح میکنند، نگاهی به قانون هوای پاک داشته باشند، تاکید کرد: از بیش از ۲۰ دستگاه حاضر، درصد سهم هریک را ببینند که آنها چه میزان نقش دارند و نقش مدیریت شهری چهاندازه است؟ من این را به خودشان واگذار میکنم و ان شاءالله انصاف داشته باشند و نگاه آلوده سیاسی نداشته باشند تا ببینند شهرداری چقدر در موضوع آلودگی هوا اثر گذار است.
وی بیان داشت: درست است جایگاهی برای مدیریت شهری در زمینه آلودگی هوا گذاشتهاند، اما مسئول اجرا سازمان حفاظت محیط زیست است؛ این بلا یک روزه نیامده و سالها بوده و هر روز بیشتر شده، لذا باید ترک فعل بررسی شده و مشخص شود که چه کاری انجام نشده که به امروز رسیدیم؟ مدیریت شهری باید سنگ موضوع آلودگی هوا را به سینه بزند و مطالبه گر باشد و اگر اتوبوس کم داریم خود را به آب و آتش بزنیم که تامین کنیم و البته شهرداری واقعا این کار را انجام میدهد.
رئیسشورای شهر تهران افزود: سیستم اداری ما کند است و هنوز تأمین ناوگان مترو عملیاتی نشده و باید در داخل به صورت جدی دنبال شود که پیگیری نیز صورت میگیرد، معاینه فنی و جنگلکاری از وظایف شهرداری بوده که بیش از آنچه که باید، انجام داده و به صورت کامل گزارش ارائه داده است.
جوابیه معاونت ارتباطات شورای شهر
خطاب به تیتر یک روزنامه زنجیره ای
دیروز همچنین معاونت ارتباطات شورای شهر تهران با صدور جوابیهای به تیتر یکی از روزنامههای زنجیرهای در روز دوشنبه پاسخ داد و اعلام کرد: «یکی از رسانههای مکتوب کشور در تیتر روز دوشنبه مورخ 12 دی ماه 1401 در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفهای تیتر بزرگی با عنوان «برکنارش کنید» خطاب به شورای شهر تهران، منتشر کرده است، نکته عجیب این تیتر آن است که در توضیحات مربوط به آن به نامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سران سه قوه با موضوع آلودگی هوا اشاره شده و چنین به مخاطب القا شده است که اعضای شورا در این نامه به دلیل آلودگی هوا خواستار برکناری شهرداری تهران شدهاند!
شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم که میراثدار چهارسال رخوت، انفعال، بیبرنامگی، ترک فعل و سیاسی کاری دوره گذشته است، وظیفه خود میداند که برای موضوع آلودگی هوا چارهاندیشی کند، البته برخلاف فضاسازی و وارونهنمایی برخی رسانهها، به منظور متهم کردن شورای ششم و مدیریت شهری، قانون هوای پاک در کشور قریب به 26 متولی دارد که شهرداری تهران به عنوان یک عضو از مجموعه ارگانها و نهادهای موثر، تمام تلاش خود را برای توسعه حملونقل عمومی به کار خواهد بست و همچنان که در نامه مذکور خطاب به سران سه قوه مطرح شد انتظار میرود سایر دستگاههای مسئول در قانون هوای پاک نیز به وظایف خود عمل کنند؛ تمامی شواهد و آمارهای رسمی موید این واقعیت است که دولت، شورا و شهرداری حامی همین رسانه در چهار سال مسئولیتشان در دوره گذشته چه عملکردی در کاهش تعداد اتوبوسهای شهری، عقب گرد در توسعه خطوط مترو، خالی شدن انبار تجهیزات و لوازم یدکی مترو و... داشتهاند و حالا به جای پاسخگویی و عذرخواهی از شهروندان به دنبال فرافکنی و سیاسی کاری و دروغ پردازی هستند.
کسانی که در شهرداری تهران کارنامه «زیر صفر» دارند مدعی مدیریت فعلی شدهاند
سخنگوی شهرداری تهران هم در واکنش به ژست طلبکارانه برخی روزنامههای اصلاحطلب در مسئله آلودگی هوای تهران به خبرگزاری تسنیم گفت: جالب است کسانی که راهکار خودشان برای آلودگی هوا «دعا برای وزش باد در شهر تهران» بود و روزنامهای که متعلق به حزب سیاسی است که به یک معنا صاحب فهرست لیست شورای شهر و شهرداری قبلی بوده، مدعی اقدامات شهردار فعلی تهران شده است.
عبدالمطهر محمدخانی افزود: مردم تهران هنوز بهیاد دارند که طبق اعلام برخی از اعضای شورای شهر قبلی، فهرست شورای شهر پنجم چطور بسته شد! در دفتر چهکسی و با چه وضعیتی بسته شد!
محمدخانی تصریح کرد: روزنامه حزب سیاسی که خودش متولی وضعیت فشل چهار سال قبل در شهر تهران است، خیلی اعتماد به نفس دارد که درباره آلودگی و ترافیک تهران صحبت کند، در صورتی که در این مسئله یک کارنامه واقعاً «زیر صفر» دارند.
وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود در شهرداری تهران، پایتخت با پنج هزار اتوبوس توسط شورای چهارم به شورای پنجم تحویل داده شد و در پایان شورای پنجم، با دو هزار دستگاه تحویل شورای ششم داده شد! در واقع در دوره شورای شهر پنجم، نهتنها اتوبوسی به ناوگان حملونقل عمومی تهران اضافه نشد بلکه درصدی قابل توجه از اتوبوسهای فعال شهر تهران هم از دست رفت! حالا این حضرات بهجای اینکه بابت وضعیت مدیریت خود در شورای شهر و شهرداری تهران عذرخواهی کنند و در حالی که مورد بازخواست افکار عمومی هستند و ترکفعلهای آنها از سوی دستگاه قضایی قابل پیگرد است، مدعی هم شدهاند.