شناسهٔ خبر: 57982515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: خواهان بهبود روابط با مصر هستیم/ دریافت یادداشت هایی از ۴ کشور در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی

صاحب‌خبر -

شفقنا – سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران دو یادداشت از طریق وزارت امور خارجه اوکراین به نمایندگی از ۴ کشور «اوکراین، انگلستان، کانادا و سوئد» در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی دریافت کرده که در حال بررسی آن هستیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، ناصر کنعانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی و یاران ایشان را گرامی داشت و در ادامه متن بیانیه وزارت خارجه در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی را قرائت کرد.

وی اظهار داشت: بی تردید اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی مصداق اقدام تروریستی است. کلیه عامران، مباشران و مشاوران این اقدام تروریستی مجازات خواهند شد و وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه ها از همان ابتدا، مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو نمودن آنها در پیشگاه عدالت را به انجام رسانده است.

وی گفت: کمیته ویژه حقوقی و بین‌المللی برای پیگیری این پرونده تشکیل شده و اقداماتی را در تمام سطوح انجام داده و تا نیل به نتیجه با جدیت پیش خواهد رفت.

وی درباره روابط میان ایران و مصر گفت: وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر انجام داده است، گفت؛ گفت‌وگوهای صورت گرفته ، مثبت بود.

آقای کنعانی گفت: چندی پیش نیز گفت‌وگوهایی در سطح دو جانبه در مورد موضوعات کنسولی مشترک مورد توجه دو کشور انجام شد و در این راستا این توافق ایجاد شد که این مذاکرات در مورد مسائل کنسولی مشترک ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که منجر به شکل‌گیری فضای مثبتی در روابط ایران و مصر شود، استقبال می‌کند و به هرگونه ابتکار سازنده ای در این زمینه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

وی در مورد علت عدم حضور ایران در نشست وزاری دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو گفت: ایران همواره در خصوص تحولات سوریه بر راه حل سیاسی تاکید کرده است نه راه حل نظامی و بر این موضع تاکید دارد.

وی ادامه داد: کشورهای سوریه، روسیه و ترکیه به نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه و حمایت از دولت و ملت سوریه و حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین روند حل و فصل بحران سوریه اذعان کرده‌اند. این کشورها نسبت به اهمیت این نقش در تکمیل فرآیند سوریه مطلع هستند.

وی در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این خصوص گفت: دیدگاه های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده است و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود.

آقای کنعانی تاکید کرد: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست های اصولی ما است و در مورد حضور دانشجویان موضع خود را در این خصوص اعلام کردیم و تاکید می کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مصلحانه برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرزهای میان دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد ایران از آن موضوع متاثر می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید رژیم صهیونیستی و روی کار آمدن نتانیاهو گفت: در این ارتباط واکنش نشان دادیم و موضع خود را بیان کردیم؛ در این ارتباط بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی به وضعیت شکننده دولت تازه خود و هم به وضعیت بی ثبات و متزلزل اقتصاد و مسائل خود توجه کنند. آنها می دانند که ایران به هرگونه اقدامات و تهدیداتی آن ها پاسخ می‌دهد و پیامدهای آن به طور جدی فکر می‌کنند و دیدگاه ایران کاملا روشن است.

وی تاکید کرد: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت های دولت امریکا و اروپایی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کل کشورهای عربی و حتی کشورهایی که در تحولات اخیر اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کردند به این قطعنامه رای مثبت دادند اما برخی از کشورها به دو دسته تقسیم شدند که برخی منفی و برخی ممتنع.

آقای کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اوکراین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران گفت: ما در مورد تحولات اوکراین بارها دیدگاه خود را مطرح کردیم و ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و اتهام زنی بی اساس علیه ایران کمکی به این موضوع نمی کند؛ ما به مقامات اوکراینی این موضوع را گفته ایم و تبادل نظری هم صورت گرفت و نه اوکراین و نه کشورهای دیگر که علیه ایران اتهام می زنند، نتوانستند شواهدی بر این ادعا پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابتکارات عمان گفت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب گفت وگوها دو کشور و تبادل منطقه ای صورت گرفت و گفت وگوهای مفید و دو جانبه ای بود.دو کشور دارای نگاه سیاسی مشترک به حل بحران یمن هستند و وزیر خارجه کشورمان را پیام رییس جمهوری را تقدیم سلطان عمان کردند و ایران و عمان موضوعات مختلفی میان مسائل مختلف دارند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق گفت: این خبر را ساعتی پیش دریافت کردم و در استمرار سیاست تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که فرودگاه دمشق مورد اصالت این رژیم قرار گرفته است که محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادها این تجاوزات را محکوم کنند.

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی براین که وزرای خارجه کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا در مورد موضوع هواپیمای اوکراینی از دولت ایران خواسته‌اند تا به یک روند قانونی حل اختلاف با ماهیت الزام‌آور از طریق داوری بین‌المللی تن دهد و در این فرایند مشارکت کند گفت: در ابتدا لازم می دانم یک بار دیگر به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنیم .

وی ادامه داد : وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت از طریق وزارت امور خارجه اوکراین به نمایندگی از ۴ کشور «اوکراین، انگلستان، کانادا و سوئد» دریافت کرده است.

آقای کنعانی اظهار داشت: بیانیه مشترک مورد اشاره، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و در حال بررسی کارشناسی این موضوع هستیم و ان‌شاءالله پس از دریافت دیدگاه ها و هماهنگی با سایر دستگاه ها ذی ربط، پاسخ دقیق را ارائه می‌شود.

نظر شما