شناسهٔ خبر: 57977211 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

خداحافظی با پل حافظ

پل حافظ در ایام تعطیلات عید نوروز برچیده می‌شود. پل حافظ یکی از پل‌های موقتی است که پیش از انقلاب در تقاطع خیابان طالقانی احداث شد. حالا اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از برداشته شدن این پل فلزی در ابتدای سال1402 خبر داد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

پل حافظ در ایام تعطیلات عید نوروز برچیده می‌شود. پل حافظ یکی از پل‌های موقتی است که پیش از انقلاب در تقاطع خیابان طالقانی احداث شد. حالا اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از برداشته شدن این پل فلزی در ابتدای سال1402 خبر داد. به گزارش همشهری، عباس شعبانی در این رابطه گفت:‌ «مطالعات فعلی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک حاکی از این است که بود و نبود پل حافظ در تقاطع خیابان طالقاتی تأثیر چندانی در ترافیک ندارد.» او ادامه داد: «هم‌اکنون هزینه نگهداری این پل به اندازه هزینه خود پل است و بر همین اساس به‌صرفه است که این پل درصورتی که تأثیر چندانی بر ترافیک ندارد، برداشته شود.»
به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، موضوع پل حافظ هم‌اکنون در فاز مطالعاتی است و به‌احتمال فراوان در نوروز1402 جمع‌آوری خواهد شد. شعبانی گفت: «برداشته شدن پل حافظ - طالقانی باید در ایامی صورت گیرد که شهروندان کمترین میزان تردد را دارند و احتمال می‌رود درصورت انتخاب پیمانکار در ایام تعطیلات عید این پل برداشته شود.»
پیش‌تر رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نسبت به وضعیت پل‌های موقت در شهر تهران واکنش نشان داده بود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفته بود: «تعدادی پل در سال‌های پیش از انقلاب در تهران ساخته شد که این پل‌ها قرار بود موقت باشند و قرار نبود عمر آنها به این میزان طولانی شود.» او تأکید کرد: «از جمله آنها پلی است که در تقاطع خیابان حافظ و طالقانی قرار دارد که کارآمدی ترافیکی ندارد و می‌توان این پل را جمع کرد.»

تدارک برای بازی‌های آسیایی
در سال‌های 1351 تا 1352، هنگامی که شهر تهران برای میزبانی بازی‌های آسیایی1974 آماده می‌شد، برای سهولت در رفت‌وآمد کاروان‌های ورزشی 7پل موقت در برخی از نقاط پایتخت نصب شد. پل‌های فلزی که قطعات آن توسط یک شرکت بلژیکی ساخته شد و از آنجایی که «موقت» بود، طراحی لرزه‌ای روی پل‌ها صورت نگرفته بود. پل‌های سه‌گانه حافظ (پل‌های تقاطع خیابان‌های طالقانی، انقلاب که به پل کالج معروف است و تقاطع جمهوری)، پل گیشا، پل کریم‌خان، پل آزمایش و پل چوبی که قرار بود خیلی زود برچیده شوند، اما پل گیشا سال1398 از این محله قدیمی برداشته شد. همچنین پل کریم‌خان از سازه فلزی به بتنی تغییر کرد. در این دوره مدیریت شهری، مرمت این پل‌ها در دستور کار قرار گرفت و روکش‌های اپوکسی آنها تعمیر شد.
اکنون نیز در شهرداری تهران بحث برچیدن پل حافظ مطرح شده است. این پل در اوایل دهه 50 خریداری و نصب شد تا معابر پایتخت ضمن غیرهمسطح‌سازی تقاطع‌هایی که پیش‌تر با چراغ راهنمایی اداره می‌شدند، ترافیک روان‌تری را تجربه کنند.
پل حافظ در محل تقاطع خیابان‌های حافظ و طالقانی و در امتداد خیابان حافظ قرار دارد. درحالی‌که خیابان طالقانی در محل تقاطع در امتداد شرقی- غربی خود ادامه یافته است، خیابان حافظ به‌واسطه پل حافظ و در یک امتداد شمالی- جنوبی، از روی خیابان‌های هورتاب، هورزاد دوم، رودسر، رشت، سمیه و شیرین عبور کرده است. پل حافظ فاقد هرگونه مسیر ارتباطی به‌منظور برقراری دسترسی خیابان حافظ با معابر پیرامونی است.

جزئیاتی از 5پل هم‌نوع با حافظ

پــل کریم‌خان

نخستین پل فلزی شهر تهران که با هدف نوسازی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری به یک پل کامپوزیت بتنی تبدیل شد.

پـــل گیشا

در تیر‌ماه1398 جمع‌آوری شد تا زیرگذری جای آن را بگیرد. احداث پل پیاده‌رو به جای آن در دوره قبل شهرداری از دستور کار خارج شد.

پـــل کالج

به‌دلیل قرارگیری دبیرستان البرز در این محدوده و سپس دانشگاه‌های علوم قضایی و امیرکبیر، به این نام معروف شد.

پـــل چوبی

در تقاطع خیابا‌ن‌های انقلاب و سپاه قرار دارد و دسترسی میدان سپاه به میدان بهارستان را امکان‌پذیر می‌سازد.

پـــل آزمایش

در تقاطع بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌الله و جلال‌آل‌احمد و همجوار با ورودی جنوبی شهرک آزمایش قرار دارد.

 

نظر شما