شناسهٔ خبر: 57940822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مجمع عمومی سازمان ملل: دیوان بین‌المللی دادگستری درباره عواقب حقوقی اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطین نظر دهد

صاحب‌خبر -

شفقنا- مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل نظر بدهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) خواست درباره عواقب حقوقی اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل نظر دهد. مجمع عمومی با 87 رأی موافق در مقابل 26 رأی مخالف و 53 رأی ممتنع به این قطعنامه رأی داد. روسیه و چین هم به این قطعنامه رای مثبت دادند. کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده اند نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.

اسرائیل، ایالات متحده و 24 عضو دیگر – از جمله بریتانیا و آلمان – به این قطعنامه رای منفی دادند، در حالی که فرانسه در میان 53 کشوری بود که رای ممتنع داده‌اند. مستقر در لاهه که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می شود،

دیوان بین‌المللی دادگستری عالی ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. احکام آن الزام آور است، اگرچه دیوان بین المللی دادگستری قدرتی برای اجرای آنها ندارد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل خاطرنشان کرد که این رأی گیری یک روز پس از سوگند یاد کردن دولت جدید راست افراطی اسرائیل صورت گرفت که به گفته وی، نوید گسترش شهرک های غیرقانونی یهودیان را می دهد و «سیاست های استعماری و نژادپرستانه» را در قبال فلسطینی ها تسریع می بخشد. او همچنین از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند و زیر بار تهدید و فشار نرفتند ستایش کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا نظر مشورتی درباره پیامدهای حقوقی «اشغال، شهرک‌سازی و الحاق اسرائیل از جمله اقداماتی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، شخصیت و وضعیت شهر مقدس قدس ارائه کند. قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که در مورد اینکه چگونه این سیاست‌ها و اقدامات «بر وضعیت حقوقی اشغال» تأثیر می‌گذارد و چه عواقب حقوقی از این وضعیت برای همه کشورها و سازمان ملل ایجاد می‌شود، راهنمایی کند.

خبر کامل را در الجزیره ببینید

نظر شما