شناسهٔ خبر: 57883847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

روسیه: برسمیت شناختن بین المللی آبخازی و اوستیای جنوبی تحکیم صلح را در منطقه ممکن خواهد ساخت

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه: بدون برسمیت شناختن واقعیت های جدید نظامی - سیاسی و حقوقی در قفقاز جنوبی نمی توان در آنجا حضور بین المللی در هر شکلی را آغاز کرد

صاحب‌خبر -
سرویس روسیه/خبرگزاری آران
خبرگزاری آران / سرویس روسیه : وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد که برسمیت شناختن بین المللی آبخازی و اوستیای جنوبی تحکیم صلح را در منطقه ممکن خواهد ساخت، اما بدون برسمیت شناختن واقعیت های جدید نظامی - سیاسی و حقوقی در قفقاز جنوبی نمی توان در آنجا حضور بین المللی در هر شکلی را آغاز کرد.
در اعلامیه وزارت امور خارجه روسیه گفته می شود: "برسمیت شناختن استقلال این جمهوری ها از سوی روسیه در شرایطی که در آن زمان ایجاد شده بود، تنها راهکار درست مقامات روسیه بود که بطور پایدار امنیت مردم اوستیای جنوبی و آبخازی و نیز صلح و ثبات را در مرزهای آنها با گرجستان تامین کرد. با توجه به حمله وحشیانه جنگ طلبان گرجستان به تسخینوالی صلح دوست که نابودی صدها انسان بیگناه را بدنبال داشت، این گام کمک کرد تا از خونریزی های آتی جلوگیری و تجاوزگر را آرام کرد و اوضاع در منطقه را عادی ساخت".
نظامیان گرجستان شب 8 اوت 2008 به اوستیای جنوبی حمله کرده و تسخینوالی پایتخت این جمهوری را گلوله باران کردند. طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه حدود 2100 نفر از مردم بیگناه اوستیا قربانی این مناقشه مسلحانه شدند. روسیه برای دفاع از مردم اوستیای جنوبی که بسیاری از آنها دارای تبعیت فدراسیون روسیه می باشند، در کمک به پاسداران صلح مستقر در آن منطقه حدود 10 هزار نظامی و صدها دستگاه تجهیزات نظامی به منطقه وارد کرد.
روز 12 اوت عملیات وادار سازی گرجستان به صلح پایان یافت و از 18 اوت خروج نظامیان به مواضع خود اعلام شد که مقر آنها بنا به تصمیم کمیسیون کنترل مختلط حل مناقشه گرجستان-اوستیا مصوبه 1999، تعیین شده است. روز 22 اوت به خارج سازی نیروهای روسیه پایان داده شد. روز 26 اوت نیز رئیس جمهور روسیه حکم برسمیت شناختن استقلال جمهوری های آبخازی و اوستیای جنوبی را امضا کرد.
پایان پیام.
 

نظر شما