شناسهٔ خبر: 5785993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شورای امنیت: بعد از اعمال نظر کنگره آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را رفع می‌کنیم

نسیم

خبرگزاری انگلیسی رویترز بامداد سه‌شنبه از قول منابع مطلع گزارش داد شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت توافق هسته‌ای، رفع تحریم‌ها را تا زمان اتمام نظارت کنگره بر توافقنامه احتمالی به تعویق می‌اندازد

صاحب‌خبر -

به گزارش «نسیم»، به تمامی مشکلات و ابهامات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، از مشخص نبودن چگونگی تفکیک تحریم‌های هسته‌ای از موارد غیرهسته‌ای در تحریم‌های ترکیبی گرفته (که آسوشیتدپرس آن را گزارش داد) تا مناقشات مربوط به همزمانی رفع تحریم‌ها با توافق هسته‌ای و تا زیاده‌خواهی‌های نمایندگان کنگره آمریکا و غیره یک مورد دیگر را هم اضافه کنید: مطالبه نمایندگان کنگره مبنی بر اینکه قبل از هر گونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره رفع تحریم‌های ایران، توافق هسته‌ای را در کنگره به تصویب برسانند.

مقامات غربی بامداد سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند در صورت توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ شورای امنیت سازمان ملل رفع تحریم‌ها علیه ایران را دست‌کم تا یک ماه معوق خواهد کرد تا کنگره آمریکا درباره متن توافقنامه مطابق قانونی تازه تصویب در این کشور اظهارنظر کند.

این منابع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، این پیشامد را از لحاظ سیاسی ضروری دانسته‌اند زیرا نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه، نمی‌خواهند که شورای امنیت اولین مرجع اظهارنظرکننده درباره این موضوع باشد. 

از منظر نمایندگان کنگره، وارد عمل شدن شورای امنیت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای، پیش‌قضاوت دانسته می‌شود.

رویترز با اشاره به بیانات یک مقام ارشد ایرانی گفته، ظاهراً تهران هم با اکراه این تأخیر در رفع تحریم‌ها را پذیرفته است. این مقام به شرط عدم افشای نام به رویترز می‌گوید: "ظاهراً گزینه دیگری نداریم. آیا ما از این موضوع خوشحال هستیم؟ البته که نه."

اوباما ماه گذشته طرحی را امضا کرد که به کنگره اجازه نظارت بر توافق هسته‌ای طی یک دوره 30 روزه قبل از هر گونه اقدام رئیس‌جمهور برای رفع تحریم‌ها علیه ایران را می‌دهد. در صورتی که توافقنامه هسته‌ای احتمالی تا تاریخ 8 جولای به کنگره تحویل نشود، این دوره می‌تواند تا 60 روز هم افزایش یابد.

مقامات غربی می‌گویند شورای امنیت برای رفع تحریم‌ها به تأیید کنگره نیاز ندارد، اما در صورتی که این نهاد قبل از کنگره وارد عمل شود، از لحاظ سیاسی غیرعاقلانه خواهد بود. آنها علی‌رغم این می‌گویند که تأخیر 60 روزه در رفع تحریم‌ها علیه ایران، بیش از حد طولانی است.

یک مقام ارشد غربی گفت: " نمی‌توانیم زیاد صبر کنیم زیرا ایرانی‌ها ممکن است از چیزی که بر سر آن توافق کرده‌اند عقب‌نشینی کنند."   

نظر شما