شناسهٔ خبر: 5784135 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران‌ورزشی | لینک خبر

انتخاب شیطنت‌آمیز میزبان برای بازی با ایران

داش آغـــوز؛ آخر ترکمنستان

صاحب‌خبر -



تیم ملی ایران در اولین دیدار خود در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی از ساعت 18 امروز به وقت محلی در شهر داش آغوز به مصاف ترکمنستان می‌رود. همیشه رسم بر این بوده که پایتخت کشورهای میزبان، محل برگزاری بازی‌های تیم‌های ملی است اما ترکمنی‌ها در یک تصمیم عجیب و البته شیطنت آمیز داش آغوز را به‌عنوان شهر میزبان بازی با ایران معرفی کردند. شهری در شمال غربی ترکمنستان و در همسایگی ازبکستان که بیشترین فاصله را با خاک ایران دارد! داش آغوز با نام پیشین داش‌حوض یکی از استان‌های شمالی ترکمنستان است و مرکز این استان نیز شهر داش‌آغوز است. این استان همچنین 8 شهرستان و یک شهر دارد.
ترکمنستان در حالی این شهر را برای میزبانی از ایران انتخاب کرده که پیش‌تر و طبق گمانه‌زنی‌ها شهر عشق آباد برای میزبانی این دیدار اعلام شده بود و مسوولان فدراسیون فوتبال و تیم ملی ایران همواره از بازی با ترکمنستان در عشق آباد خبر داده بودند.
با این حال و با نامه ارسالی از سوی فیفا به فدراسیون ایران مشخص شده که به جای عشق آباد پایتخت ترکمنستان، شهر داش آغوز میزبان دیدار دو کشور از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی خواهد بود.
فاصله شهر داش آغوز با عشق آباد به صورت زمینی 595 کیومتر و با فاصله زمانی حدود 9 ساعت و 40 دقیقه است و فاصله هوایی این دو شهر نیز 453 کیلومتر و با فاصله زمانی حدود نیم ساعت است. کشور ازبکستان همسایه شمالی و شرقی ترکمنستان محسوب می‌شود اما به خاطر وسعت زیاد این دو کشور فاصله زمینی تاشکند با داش آغوز حدود هزار کیلومتر است.
به نظر می‌رسد این اقدام ترکمن‌ها برای معرفی این شهر شمالی بدون دلیل نباشد. با توجه به حضور نسبتا قابل توجه ایرانی‌ها در عشق آباد، میزبان تصمیم گرفته تا در شهری از ایران پذیرایی کند که تقریبا هیچ ایرانی در آنجا ساکن نباشد. از طرفی با برگزاری بازی در عشق‌آباد این احتمال وجود داشت که با توجه به بعد مسافت نسبتا کوتاه عشق آباد تا شهرهای شمالی ایران برخی از هواداران ایرانی هوای رفتن به ترکمنستان به سرشان زده و برای تماشای بازی تیم ملی و حمایت از ملی‌پوشان به عشق‌آباد سفر کنند و از همین رو در روز بازی با حضور این دو طیف از هواداران یعنی هواداران مقیم ترکمنستان و هواداران مسافر، قطعا جو ورزشگاه کاملا به سود ایران و به ضرر میزبان بود.
دیدار ترکمنستان – ایران در ورزشگاه اسپورت توپلومی شهر داش‌آغوز برگزار می‌شود که گنجایش این ورزشگاه 10 هزار نفر است و در مرکز شهر داش‌آغوز قرار دارد. تیم بالکان نیز تنها تیم حرفه‌ای این منطقه محسوب می‌شود که نام دیگر ورزشگاه اسپورت توپلومی نیز برگرفته از نام این تیم و با نام ورزشگاه بالکان‌آباد است.
ساعت برگزاری دیدار ترکمنستان و ایران طبق اعلام سایت فیفا ساعت 18 به وقت محلی (ساعت 17:30 به وقت تهران) است. دیدار ترکمنستان – ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات16 ژوئن (26 خردادماه) برگزار می‌شود.

 

نظر شما