شناسهٔ خبر: 57777478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

نماینده پکن در سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منظور احیای مذاکرات برجامی شد و قطعنامه شورای حکام علیه ایران را عامل تشدید تنش‌ها و تضعیف اعتماد دانست.

صاحب‌خبر -

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) نشستی را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تصریح کرد که قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار به ایران، کاری جز «تشدید تنش‌ها، تضعیف اعتماد و سایه افکندن بر مذاکرات» انجام نمی‌دهد. روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش کرد، نماینده چین در سازمان ملل همچنین خواستار لغو تحریم‌های ایران و توقف تهدیدات علیه جمهوری اسلامی شد تا مذاکرات برجامی بار دیگر از سرگرفته شود. گنگ در ادامه تصریح کرد: «تمامی طرف‌ها باید به اوضاع بلندمدت و کلی توجه داشته باشند و از هرگونه اقدامی که اوضاع را متشنج می‌کند و فرآیند مذاکرات را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.
نماینده چین در سازمان ملل در ادامه با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تصریح کرد که تصمیم ۲۰۱۸ واشنگتن برای خروج از برجام عامل بن‌بست فعلی در مسیر مذاکرات برجامی است.
علی‌رغم آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده بازگشت به برجام را داده بود اما تاکنون دولت وی اقدام ملموسی برای احیای توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های ایران انجام نداده است.
گنگ در این خصوص گفت: «ایالات متحده به‌عنوان خالق بحران هسته‌ای ایران، باید مسئولیت خود را بپذیرد و در برداشتن گام‌های ملموس پیش‌قدم باشد.»
وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «چین از ایالات متحده درخواست می‌کند تا تعهدات خود را ذیل این توافق اجرا کند و تمامی تحریم‌های یک‌جانبه و اقدامات «دست‌درازی به قلمرو قضایی» کشورهای دیگر و کشورهای ثالث را لغو کند و از تهدید به استفاده از زور علیه ایران دست بردارد.»
نماینده چین در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست تا به دقت قطعنامه‌های شورای امنیت را تفصیر کنند تا موضوعاتی همچون پرتاب‌های فضایی ایران و انتقال پهپاد به روسیه «با احتیاط» مورد رسیدگی قرار گیرد تا از تشدید تنش‌های بیشتر جلوگیری شود.
مرندی: آمریکاست که باید به توافق هسته‌ای
با ایران بازگردد
«محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» درباره مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که ایران منتظر بازگشت آمریکایی‌ها به توافق است.
مرندی در این باره افزود: مذاکرات ایران و آژانس نشان‌دهنده امکان رسیدن راه‌حل است، اما تصمیم سیاسی است. ایران مشکلی با اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها ندارد؛ اما مشکل در دیدگاه آمریکاست.
وی درخصوص موضوع قدرت ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای، تاکید کرد که ایران چنین چیزی نمی‌خواهد و رژیم صهیونیستی در موقعیتی نیست که بتواند خسارت قابل‌توجهی به پروژه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وارد کند.
کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به اینکه «همه تحریم‌هایی که اخیراً از سوی غرب علیه ایران اعلام شده هیچ تأثیری نخواهد داشت»، گفت: «تمام سازمان‌ها و نهادهای هدف مدت‌ها در فهرست تحریم‌ها قرار دارند و تکرار تحریم‌ها بر ما هیچ فایده‌ای ندارد.»
ایران از آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها بر چهار موضوع اساسی تاکید داشته است؛ تضمین عدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌ها علیه ایران، راستی‌آزمایی تضمین‌های توافق و بسته‌شدن پرونده اتهامات سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران.
ایروانی: حاضریم مذاکرات وین را
در اسرع وقت از سر بگیریم
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام طی سخنانی اظهار داشت: آمریکا مسئول وضعیت فعلی برجام است.
وی افزود: علاوه‌بر این، به سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» خود علیه مردم ایران ادامه داده است. همان‌طور که وزیر امور خارجه سابق آمریکا آشکارا و بی‌شرمانه اعلام کرد، هدف این سیاست به گرسنگی کشاندن مردم ایران بود. درواقع، آمریکا در سیاست خصمانه دیرینه خود علیه مردم ایران، تحریم‌های اقتصادی را به‌عنوان سلاح به کار گرفته است. در این راستا، آمریکا، به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت، با وقاحت تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را مجبور کرد یا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کنند یا با مجازات مواجه شوند. چنین رفتاری در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: با وجود تغییر در دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱، سیاست فشار حداکثری این کشور بدون تغییر باقی مانده است. اگرچه دولت فعلی به‌طور مداوم به شکست این سیاست اعتراف می‌کند، اما همچنان به اجرای گسترده‌تر و شدیدتر آن ادامه می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که سه کشور اروپایی عضو برجام به حمایت و اجرای کامل تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهند. آنها، مانند آمریکا، از اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام خودداری کردند.
وی عنوان کرد: با این حال، امروز نماینده آمریکا در این نشست نقش قربانی را بازی کرد و طوری رفتار و وانمود کرد که انگار ایران است از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی آن است! دست از فریب و گمراه کردن جامعه بین‌المللی بردارید. فریب را متوقف کنید! اتهامات بی‌اساس شما علیه ایران نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که تنها آمریکا مسئول وضعیت فعلی برجام است.
ایروانی تصریح کرد: فشار، ارعاب و رویارویی راه‌حل نیست و به جایی نمی‌رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید می‌کند. ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه‌حل رضایت‌بخش باشد و موافقت کند که به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کند. آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده‌هایش است. اکنون وقت اقدام است.
هند دیپلماسی برای بازگشت به اجرای کامل برجام را خواستار شد
«روچیرا کامبوج» نماینده هند در سازمان ملل در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت درباره عدم اشاعه، خواستار اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ شد و تمامی طرف‌های مربوطه را به ادامه گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل فوری اختلافات و بازگشت به اجرای کامل برجام بازگردند.
بیانیه تروئیکای اروپا درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام
سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی آمریکا در نابودی توافق سال ۹۴، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی کشورمان هشدار دادند.
نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه لندن منتشر شد با چشم‌پوشی از خروج یک‌جانبه‌ ایالات متحده از برجام تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کردند: ایران به مدت سه سال و نیم تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض کرده است و همچنان به گسترش برنامه هسته‌ای خود در حالی که تعهدات خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش، ادامه می‌دهد.
این بیانیه با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در اجرای برجام که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است می‌افزاید: ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات، که خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات اتمی را به همراه دارد، ندارد. امروز، برنامه هسته‌ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفته نبوده است.
بیانیه یادشده به گام‌های اخیر ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد اشاره و با نادیده گرفتن اطلاع‌رسانی‌های تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده است: این امر به‌طور ویژه نگران‌کننده است زیرا ایران توانایی آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده است و این امر تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای آژانس دشوارتر می‌کند.
تروئیکا با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی و نظام منع گسترش سلاح‌های اتمی نامیده و با توسل به تاکتیک مقصر‌نمایی، ایران را عامل تعلل در روند مذاکرات وین و عدم دستیابی به توافق نهایی معرفی کردند. آنها با تکرار ادعاهای ساختگی پادمانی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شدند که ایران ملزم به همکاری با آژانس اتمی برای حل‌وفصل مسائل ادعایی باقی‌مانده است.
سه کشور اروپایی با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران مدعی شدند: چنین فعالیت‌هایی در کنار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط ایران، تنها منجر به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین‌المللی خواهد شد.
مالی ادعاهای معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل را تکرار کرد
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در توئیتی درباره ادعاهای «رابرت وود» در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، نوشت: همان‌طور که نماینده (معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد) رابرت وود گفت؛ سپتامبر، «اولین‌باری نبود که مقامات ایران به توافقی که روی میز و مورد تایید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد، امید جمعی ما برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد».

نظر شما