به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پرویز سروری در یک برنامه تلوزیونی درباره آلودگی هوای تهران اظهار کرد: تهران و دیگر کلانشهرهایی که با بیشترین سهم آلودگی هوا مواجه هستند، باید درخصوص این موضوع عقبماندگیهای گذشته را جبران کنند و در کنار آن گامهای رو به جلو را بردارند.
سروی، نخستین اقدام در این مسیر را ایفای نقش دولت عنوان کرد و افزود: دولت هشت سال وظیفه خود را در خصوص توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی ترک کرد و به همین علت در پسرفت قرار گرفتیم. دولت طی یک سال گذشته، با پیگیریهای مکرر و مستمر به وظیفه پیشین و قانونی خود ورود پیدا کرد.
وی گفت: همین 200 دستگاه اتوبوسی که وارد شهر تهران شد، دولت سهم 80 درصدی پرداخت هزینه را متقبل شد. در حالی که در گذشته، شهرداریها صد در صد هزینه را پرداخت میکردند. ورود دولت به این موضوع سبب شد تا شور و اشتیاقی برای شهرداریهای کشور به منظور توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به نقش موتورسیکلتها در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: بیشترین نقش در تهران را موتورسیکلتها دارند که معمولاً جزء افراد محروم جامعه هستند. از یک طرف نمیتوان موتورسیکلتسواران را از حقشان محروم کرد و از یک طرف هم نمیتوان حق شهروندان را نادیده گرفت.
سروری اظهار کرد: طبق تعاملات صورت گرفته با دستگاهها، قرار است که حدود 300 هزار موتورسیکلت برقی به صورت تسهیلات به مردم فروخته شود؛ شهرداری با بانک عامل به نتیجه رسیده است تا 80 درصد هزینه خرید به صورت وام 4 درصدی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پس از این اقدام میتوان روی موتورسیکلتها اعمال مدیریت و قانون کرد، چرا که موتورسیکلت پاک با بهترین تسهیلات فراهم شده است، یادآور شد: تلاش شده تا این موتورسیکلتها از ظرفیت داخلی تأمین شود. با توجه به دریافت تأییدیههای سازمان استاندارد، پیشبینی میشود که از خرداد سال آینده ارائه تسهیلات و تحویل موتورها انجام شود. اولویت برای ارائه تسهیلات روی موتورسیکلتهایی است که در شهر کار میکنند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تقریباً قرارداد 20 هزار دستگاه ون تکمیل شده است، گفت: البته با مجموعه خودروساز هم صحبت شده است. با توجه به اینکه ظرفیت کنونی پاسخگوی نیاز شهر نیست، قرار است که با جایگزین کردن ون به جای اتوبوس در شرایط کنونی، شبکه روانتری از حمل و نقل عمومی در شهر تشکیل شود.
سروری در بخش دیگری به خرید ون با همکاری دولت اشاره کرد و افزود: 330 دستگاه ون با کمک دولت خریداری شده است که شهرداری سهم خود را پرداخت کرده است همچنین شهرداری هزینه 640 دستگاه اتوبوس دیگر را داده و در حال آمادهسازی برای تحویل است. با توجه به پرداخت سهم 80 درصدی هزینه توسط دولت، همه کلانشهرها تقاضا دارند که از ظرفیت تولید داخلی به صورت حداکثری استفاده کنند.
به گفته وی؛ باید خرید تولید داخلی تضمین شود، اما این ظرفیت در حال حاضر پاسخگوی شرایط کنونی نیست و مازاد این اقدام باید واردات باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه راهکار آلودگی هوا فقط توسعه حمل و نقل نیست، عنوان کرد: شهرداری در سال گذشته، 1200 هکتار به فضای جنگلی شهر اضافه کرده است و تا پایان امسال هم 1500 هکتار دیگر اضافه خواهد شد.
سروری درباره بودجه سال آینده توضیح داد: قانون این اجازه را میدهد که لایحه بودجه دولت، قبل از ارسال به مجلس به شورای عالی استانها ارسال شود تا بتوانیم بر بودجه نظارت داشته و رفع تبعیض شود. همچنین این اجازه سبب میشود تا با همکاری دولت (سازمان برنامه و بودجه)، مشکلات اعتباری را حل کنیم.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی استانها این حق مغفول مانده را احیاء و ابلاغ کرد تا بودجه شهرداری با هماهنگی شورای عالی استانها انجام شود. تلاش داریم که واقعیتها و نیازمندیهای مدیریت شهری در قانون پنج ساله توسعه کشور و بودجه سال 1402 گنجانده شود. امیدوارم به عنوان نماینده مردم، مانع از تصمیماتی شویم که دود آن بر چشم مردم میرود. امیدواریم که بودجهبندی امسال به صورت کامل با مدیریت شهری تعامل و منطبق باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مشارکت شهروندی برای تعیین اولویت اجرای پروژهها در محلات گفت: زمانی که گفته میشود مردم باید در حوزه تصمیمسازی حضور داشته باشند، یک شعار است؛ عملیاتی کردن این شعار مهم است. در سال گذشته طی فرآیند بودجهبندی، عنوان شد که اولویتهای محلات با مشارکت نخبگان محلات انجام شود. در همین راستا رصدی صورت گرفت و نقطه نظرات مردم را دریافت کردیم.
سروری گفت: در نهایت برای نخستین بار، 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای محلات در نظر گرفته شد. امسال با هماهنگی شورا و شهرداری، سامانهای طراحی شده است تا همه مجموعههای ظرفیت دار محلات و مردم به صورت مستقیم بتوانند درخصوص اجرای پروژههای اولویت دار نظر دهند. مردم در این حوزه نقش آفرینی میکنند و برنامهریزی شده تا شهروندان تهرانی در این تصمیمگیری برای اجرای پروژههای اولویت دار شرکت کنند.
انتهای پیام/
∎
نظر شما