شناسهٔ خبر: 5776111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

آغاز مذاکرات یمن در ژنو

صاحب‌خبر -

نشست ژنو درباره بحران یمن در حالی با حضور دبیر کل سازمان ملل در ژنو آغاز شده است که ایجاد وقفه در مسیر حرکت هواپیمای حامل نمایندگان گروه های سیاسی یمن به ژنو، بر ابراز تردیدها درباره موفقیت این مذاکرات افزوده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه (25 خرداد) بعد از آغاز مذاکرات ژنو و دیدار و گفت و گو با هیئت اعزامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و متواری یمن، در آستانه ماه رمضان، توقف دو هفته ای درگیری ها را برای امدادرسانی بشردوستانه در این کشور جنگ زده خواستار شد.

وی در حالی بر اهمیت آتش بس موقت برای تسهیل امداد بشردوستانه در یمن تاکید کرد که هواپیمای حامل نمایندگان گروه های سیاسی یمن شامل جنبش انصارالله ، پس از وقفه چند ساعته،  آماده عزیمت به ژنو هستند

به گزارش برخی از منابع عربی، به علت مخالفت مقامات مصر، هواپیمای حامل نمایندگان گروه های سیاسی یمن از ورود به حریم هوایی این کشور بازمانده و در مسیر حرکت به ژنو در جیبوتی متوقف شده بود.

 

تصویری از «ریاض یاسین»، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن (سمت راست) در کنار «عزالدین الاصبحی»، وزیر حقوق بشر دولت مستعفی، در مذاکرات صلح یمن در دفتر سازمان ملل در ژنو. (15 ژوئن 2015 ، تصویر از AFP)

بان کی مون همچنین با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در دو روز آینده، دوره ای از «هماهنگی، صلح و آشتی» را خواستار شد. 

جنبش انصارالله یمن بارها تصریح کرده است به منظور یافتن راه حل سیاسی جهت پایان دادن به بحران یمن در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

گروه های سیاسی یمن از جمله انصارالله همچنین پیش از عزیمت به ژنو بر شفافیت در ترکیب هیات های شرکت کننده، تعیین دقیق محور گفت و گوها، تداوم مذاکرات یمنی-یمنی، توقف حملات عربستان به یمن و رفع محاصره مردم این کشور تاکید کردند.

انصارالله و گروه های سیاسی یمن با اشاره به ادامه حملات عربستان به این کشور در آستانه مذاکرات ژنو، درباره نیت آل سعود و متحدانش در روند مذاکرات صلح ژنو ابراز تردید کرده‌اند.

ادامه تجاوزات عربستان سعودی، تداوم محاصره مردم یمن در آستانه نشست ژنو و ایجاد وقفه در مسیر هواپیمای گروه های سیاسی یمن و متوقف کردن آن در جیبوتی ، موفقیت در مذاکرات صلح یمن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

این در حالی است که دبیر کل سازمان ملل امیدوار است مذاکرات ژنو در هفته آتی با موفقیت همراه باشد.

ن م/ ح ع

 

نظر شما