شناسهٔ خبر: 57759120 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رئیس گروه سلامت هوا هشدار داد:

دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران 5 برابر شده است/محدودیتی برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده و آلاینده دیزلی نداریم

موج نیوز

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: سوزاندن هر سوختی که گوگرد بالا داشته باشد توسط صنایع و کارخانه‌ها مجاز نیست و این مهم در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا هم قید شده است و سازمان محیط زیست باید جلوی استفاده از سوخت‌های سنگین را بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اعلام اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در هوای شهر تهران، ابراز داشت:طی روزهای گذشته بویژه ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش ۳ تا ۵ برابری غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد برخی از صنایع اقدام به استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد کردند هر چند از تاریخ ۲۶ آذر به بعد میزان غلظت دی‌اکسید گوگرد مجددا کاهش یافت اما آثار روزهای پیشین هنوز در هوا وجود دارد.

وی با تاکید براینکه سوزاندن هر سوختی که گوگرد بالا داشته باشد توسط صنایع و کارخانه‌ها مجاز نیست، اظهار کرد: در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا هم قید شده است که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست ولی با توجه به محدودیت صنایع برخی از آنها از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند. سازمان محیط زیست باید بر این موضوع نظارت کند و جلوی استفاده از سوخت‌های سنگین را بگیرد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عدم کنترل منابع انتشار آلودگی در شهر تهران، گفت: علی‌رغم اینکه در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا قید شده است که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست، اما برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند که در روزهای اخیر سبب افزایش ۳ تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران شده است.

عباس شاهسونی با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون ۲۳ جلسه شرایط اضطراری هوا در استان تهران برگزار شده است، گفت: این یعنی عملا یک ماه از سال ۱۴۰۱ وضعیت هوا در شرایط اضطرار بوده است و این درحالی است که در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۲ جلسه اضطرار در شهر تهران برگزار شده بود. این جلسات به درخواست وزارت بهداشت انجام می‌شود.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره علت تداوم آلودگی هوا، گفت: در شهری مانند تهران با ۹ میلیون جمعیت و تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت مواجه هستیم درحالی که هیچ محدودیتی هم برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده و آلاینده دیزلی نداریم و تنها به تعطیلی‌هایی اکتفا می‌کنیم که مواجهه گروه آسیب‌پذیر با آلودگی هوا را کاهش دهد. در واقع برای منابع انتشار آلودگی هوا هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است و منابع همچنان به تولید آلاینده‌ها ادامه می‌دهند.

او با اشاره به اینکه آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها به عنوان یک موضوع زیست محیطی بلکه به عنوان چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود، تصریح کرد: کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند به شکلی که تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس ۷ میلیون نفر در جهان باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما