شناسهٔ خبر: 57757857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حال و هوای بازار شب یلدا در چهارمحال و بختیاری

این روزها صدای کاسبان در گوشه گوشه شهر و تکاپوی مردم برای خرید و جشن گرفتن کنار یکدیگر قلب بازار را تپنده کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، این روزها در بازار که قدم میزنی میوه‌ها با ترتیب بهتری در صندوق‌ها جلوه می‌کنند و دیدن نیسانی پر از هندوانه میوه تابستانی در سرمای زمستان خبر از فرا رسیدن شب یلدا می‌دهد، صدای کاسبان در گوشه گوشه شهر و تکاپوی مردم برای خرید و جشن گرفتن کنار یکدیگر قلب بازار را تپنده کرده است.

یکی صدا می‌زند انار دانه مشکی شهررضا مخصوص شب چله، آن دیگری لبخند هندوانه‌ای سرخ را به نمایش می‌گذارد و آجیل‌هایی که در سینی رنگ و وارنگ جا خوش کرده‌اند و کنار هم ترکیب رنگ قشنگی دارند، فراوانی میوه و آجیل و هر آنچه بخواهی از هزار نوع شکل و رنگ و طعم چشم‌ها را قلقلک می‌دهد.

همین طور که در بازار قدم میزنم، نگاه به چهره‌ها و رفتار مردم جالب است، بچه‌ای که تا زیر زانوی مادر قد دارد و سینی‌های رنگارنگ را نمی‌تواند به درستی ببیند و با پنجه روی پا می‌ایستد تا شاید بهتر نظاره‌گر این بازارچه خوش بر و رو باشد، طرف دیگر پیرمردی است که معلوم است عیال وار است و از هر میوه با دقت چند عدد داخل پلاستیک می‌اندازد و برخی دیگر تنها نگاهی به سر و شکل گران قیمت‌ها می‌اندازند و سریعتر گذر می‌کنند.

آجیل فروشی هم که در سال‌های اخیر جای هر کسی نیست و می‌توان گفت اکثر مردم از خیر لبخند پسته و مزه بادام‌ هندی گذشته‌اند و عطای این محصولات لوکس را به لقایش بخشیده‌اند، برای جویا شدن احوال میوه‌ و آجیل شب یلدا خبرنگار تسنیم با اتحادیه‌های مربوطه گفت‌وگو کرده است.

قیمت میوه برای شب یلدا افزایش پیدا نکرده است

جمشید آل‌مومن رئیس اتحادیه میوه‌فروشان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اشاره به فراوانی میوه در بازار اما کاهش تقاضا به علت گرانی، اظهار داشت: متاسفانه باتوجه به افزایش قیمت میوه توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها میوه برای شب یلدا ثابت است، گفت: قیمت‌ میوه همان قیمت قبل است و تنها پیاز به دلیل صادرات گران‌تر شده است، انار 32 هزار و 500، هندوانه نو 9600 و هندوانه انباری 6000 هزار تومان، پرتقال شمال 18000 هزار تومان و پرتقال جنوب 29000 و سیب سفید و قرمز 31000 و نارنگی 25000 هزار تومان است.

رییس اتحادیه میوه فروشان شهرکرد با تاکید بر اینکه نظارت‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: همیشه نظارت‌ها وجود دارد و از دیروز همه ارگان‌ها در حال نظارت شدیدتری هستند، قطعا اتحادیه هم نظارت‌ها را دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد اما تنها مشکل کاهش مشتری است.

بازار سرد آجیل در شب یلدا

محسن مرادی رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: این روزها قدرت خرید مردم کم شده است و می‌توان گفت قیمت پسته نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: پسته از 400 تا 600 هزارتومان، بادام زمینی ایرانی 110 تا 140 هزار تومان، بادام هندی 400 هزار تومان، برنجک 70 الی 85 هزار تومان، تخمه ژاپنی از 250 تا 300 هزار تومان، گندمک از 45 تا 50 هزار تومان و کشمش از 80 تا 120 هزار تومان بستگی به انواع خود و کیفیت‌ها قیمت‌ گذاری شده‌اند.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان شهرکرد با اشاره به اینکه صادرات پسته و آجیل صورت می‌گیرد و همین موضوع موجب گران‌تر شدن آن‌ها است، گفت: متاسفانه هر ساله قیمت آجیل بالاتر می‌رود و اغلب مردم استقبال زیادی از این محصولات ندارند، بازار آجیل تاکنون رونق نگرفته است، پیش‌بینی می‌شود باتوجه به بالا بودن قیمت‌ها مردم استقبال چندانی برای خرید نداشته باشند.

تشکیل 30 گروه گشت نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی

 خالد طاهری معاون توسعه بازرگانی و صنایع غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به نظارت‌ها بر بازار به مناسبت شب یلدا در قالب 30 گروه دو نفره، اظهار داشت: به مناسبت شب یلدا گشت نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی در سطح استان چهارمحال و بختیاری با همکاری جهاد کشاورزی، اداره کل تعزیرات استان، اداره کل صمت، دامپزشکی و علوم پزشکی تشکیل شده است.

وی بیان داشت: این گشت بر کالاهای اساسی کشاورزی محور نظارت و بازرسی صورت می‌دهد و در صورت مشاهده تخلف حتما پرونده تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی استان ارسال می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: کسانی که در ارتباط با میوه، گوشت، مرغ و دیگر کالاهای اساسی شکایات و گلایه داشته باشند می‌توانند با سامانه 124 مسائل خود را مطرح کنند.

وی مطرح کرد: بازرسین در سطح استان بررسی لازم را انجام می‌دهند و در صورتی که تخلف محرز شود، پرونده متخلف به اداره کل تعزیرات استان چهارمحال و بختیاری ارجاع داده می‌شود. این گشت و بازرسی از امروز تشکیل می‌شود و تا شب یلدا ادامه دارد.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی تحت نظر این گشت به خوبی رصد و پایش می‌شوند و انتظار می‌رود واحدهای صنفی در سطح استان چهارمحال و بختیاری همکاری لازم را داشته باشند، امید است همچون سال‌های گذشته واحدهای صنفی استان هوای مردم را داشته باشند.

انتهای پیام/7540/ن

نظر شما