شناسهٔ خبر: 57739089 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تیم ملی آرژانتین با لیونل مسی در ضربات پنالتی فرانسه را شکست داد و قهرمان جام جهانی 2022 قطر شد

پادشاه فوتبال

صاحب‌خبر -
 ورزشگاه «لوسیل» امشب شاهد یکی از نفسگیرترین رقابتهای جهانی فوتبال بود؛ 4 گل در جریان 90 دقیقه بازی، 2 گل در وقت اضافه و درنهایت پنالتیها، سرنوشت جام جهانی 2022 قطر را مشخص کردند. در این دیدار آرژانتین توانست در ضربات پنالتی، فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد و جام را بالای سر ببرد.     
آتش بازی آرژانتین در نیمه اول
دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه در این دیدار تیم خود را با ترکیب هوگو لوریس (دروازه‌بان)، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو ارناندز، ژول کونده، اورلین شوامنی، آنتوان گریزمان، آدرین ربیو، عثمان دمبله، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو به میدان فرستاد و لیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین، آلبی‌سلسته را با ترکیب امیلیانو مارتینس (دروازه‌بان)، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، آنخل دی ماریا، ناهیل مولینا، رودریگو دی‌پائول، انسو فرناندس، الکسیس مک‌آلیستر، نیکولاس تاگلیافیگو، خولین آلوارس و لیونل مسی وارد میدان کرد. شیمون مارسینیاک لهستانی به همراه توماش لیستکویچ و پاول سوکولینسکی قضاوت این دیدار را برعهده داشتند.
این بازی ساعت ۱۸:۳۰ با سوت داور لهستانی آغاز شد. در دقیقه ۲۲، دی‌ماریا با عبور از دمبله وارد محوطه جریمه شد و تعادلش را از دست داد تا داور خطای دمبله را بگیرد و برای آلبی‌سلسته اعلام پنالتی کند. مسی نیز پشت توپ ایستاد و توپ را تبدیل به گل کرد. در دقیقه ۳۶، ضدحمله آرژانتینی‌ها از سمت راست با پاس مسی به آلوارس و پاس او به مک‌آلیستر همراه شد و او دی‌ماریا را با لوریس تک به تک کرد تا ستاره آلبی‌سلسته اختلاف را به ۲ گل افزایش دهد. در دقیقه ۴۱، دشان ترجیح داد با دو تعویض به تیمش شوک دهد. داور برای این نیمه ۷ دقیقه وقت اضافه اعلام کرد که خطر خاصی روی دروازه‌ها رخ نداد و آرژانتین پیروز به رختکن رفت.
 فرانسه حذف نشدنی!
بازی در حالی شروع شد که در دقایق ابتدایی این نیمه فرانسه توپ و میدان را در اختیار داشت، اما کاری از پیش نبرد. در دقیقه ۷۹، فرار کولو موآنی باعث شد تا اوتامندی روی او خطا کند و داور برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و اختلاف را به حداقل رساند. در دقیقه ۸۱، اشتباه مسی سبب شد تا توپ به کومان برسد و او آن را برای امباپه ارسال کند و یک و دوی این بازیکن با موآنی سبب شد تا امباپه در فرصتی مناسب قرار بگیرد و ضربه والی محکم این بازیکن دروازه آرژانتین را برای دومین بار باز کرد.
در دقیقه ۱۰۹ از وقت اضافه 30 دقیقه‌ای، کار زیبا و ترکیبی بازیکنان آرژانتین توپ را به لائوتارو رساند و ضربه او را لوریس مهار کرد اما در ریباند مسی موفق شد باز هم دروازه فرانسه را باز کند و گل سوم آلبی‌سلسته را به ثمر برساند. اما شادی آرژانتینی‌ها طول نکشید و در دقیقه ۱۱۷، ضربه امباپه از پشت محوطه جریمه به دستمونتیل برخورد کرد تا داور دوباره برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و تبدیل به نخستین بازیکن بعد از پله و جف هورست شد که توانسته در فینال جام جهانی هت‌تریک کند. دو تیم در وقت اضافه با نتیجه مساوی 3- 3 زمین را ترک کردند تا نتیجه بازی را پنالتی‌ها تعیین کند.  
ضیافت پنالتی‌ها
پنالتی اول فرانسه را امباپه و نخستین پنالتی آرژانتین را مسی گل کرد. کومان اما دومین پنالتی فرانسه را از دست داد و مارتینس آن را مهار کرد. پائولو دیبالا دومین پنالتی آرژانتین را زد و آن را تبدیل به گل کرد. سومین پنالتی فرانسه را شوامنی را به اوت زد. سومین پنالتی آلبی‌سلسته توسط پارادس تبدیل به گل شد تا آرژانتین اختلافش را افزایش دهد. چهارمین پنالتی خروس‌ها را کولو موآنی گل کرد. درنهایت گونسالو مونتیل چهارمین پنالتی آرژانتین را گل کرد تا مسی و یارانش فاتح جام جهانی ۲۰۲۲ شوند. 
داستان آرژانتین در جام 2022
آرژانتینی‌ها با لیونل اسکالونی جوان، پیش از رقابت‌ها به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی شناخته می‌شدند اما آلبی سلسته در دیدار نخست در مقابل عربستان سعودی همه را ناامید کرد. آرژانتینی‌ها در دیدار ابتدایی خود با نتیجه ۲-۱ بازی را به حریفی واگذار کردند که همواره به دریافت گل‌های زیاد در جام جهانی شناخته می‌شود. آلبی سلسته با درخشش کاپیتان مسی مکزیک و لهستان را در مرحله مقدماتی شکست دادند تا به عنوان تیم اول به مرحله بعد راه یابند. آنها سپس استرالیایی که فرانسه به راحتی و با نتیجه ۴-۱ شکست داده بود، به سختی و با نتیجه ۲-۱ از پیش رو برداشتند. در یک چهارم نهایی آرژانتینی‌ها در دیداری تماشایی پس از تساوی ۲-۲ در ۱۲۰ دقیقه موفق شدند در ضربات پنالتی هلند فن‌خال را شکست دهند. با این حال به لطف درخشش مسی، آرژانتینی‌ها در مرحله نیمه نهایی به قاطعانه‌ترین پیروزی خود دست یافتند و توانستند کرواسی که برزیل را حذف کرده بود، با نتیجه ۳-۰ از پیش‌رو بردارند.
دیدار فینال رقابت‌های جام جهانی 2022 یک روز پس از آن برگزار شد که مصاف کرواسی و مراکش تکلیف عناوین سوم و چهارم جام را مشخص کرده بود. تیم ملی فوتبال کرواسی روز شنبه در مسابقه رده‌بندی رقابت‌های جام جهانی موفق شد با نتیجه دو بر یک به مقام سوم برسد. گل اول این بازی را «یوشکو گواردیول» مدافع تیم کرواسی در دقیقه هفت به ثمر رساند، اما برتری کرواسی دیری نپایید؛ چرا که دو دقیقه بعد «اشرف داری» بازیکن مراکش توانست توپ را وارد دروازه کرواسی کند. هر دو تیم تا دقایق پایانی نیمه اول برای رسیدن به گل دوم تلاش کردند و در نهایت این «میسلاو اورشیچ» بازیکن کرواسی بود که توانست در دقیقه ۴۲ دروازه مراکش را باز کند. به این ترتیب بازیکنان کرواسی با برتری دو بر یک به رختکن رفتند. فرصت‌های هر دو تیم برای گلزنی در نیمه دوم بدون نتیجه بود تا کرواسی که چهار سال پیش با شکست در بازی فینال به مقام دوم رسیده بود، در این دوره به مقام سوم برسد. کرواسی برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی از سد ژاپن و برزیل عبور کرده بود. در مقابل مراکش به عنوان شگفتی‌آفرین بزرگ جام جهانی قطر پیش از آنکه در نیمه نهایی در برابر فرانسه شکست بخورد موفق به حذف اسپانیا و پرتغال شده بود.

نظر شما