شناسهٔ خبر: 57724831 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

جای خالی «قرارگاهی» برای مدیریت آلودگی هوا

برخی علت ایجاد یکهویی‌اش را سوختن مازوت می‌دانند. ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تلاش برای توسعه و حذف فرسوده‌های آلودگی‌زا، مورد دیگری است که خصوصا اگر مسئولین فعلی شورا بخواهند شهردار و سیاست‌های آلودگی‌زایی او را در بوته نقد بگذارند، سراغش می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، همین دیروز مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در وارد کردن انتقاد به شهردار متبوعشان (همه اعضای شورای یکدست اصولگرا)؛ علیرضا زاکانی، گفت که «شورای شهر ششم برای سال ۱۴۰۱ در اعتبارات خاص برای شهرداری عدد قابل توجهی (بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان) برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پیش‌بینی کرد» و ادامه داد: «ما گله‌ای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم اولویت خودش را درباره پروژه‌های عمرانی شهر از روی زمین به زیرزمین، از پروژه‌های عمرانی بزرگراهی به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی ببرد، این مساله برای شورای شهر ششم اولویت اول است. در نتیجه امیدوارم شهرداری بتواند از نگاهی که در شورای ششم وجود دارد و اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شده است بهره بیشتری ببرد. ما امسال علاوه بر بودجه سالیانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم.

شورای شهر یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار داده و شهرداری می‌تواند از این فرصت بهتر استفاده کند.» ناگفته نماند که یکی از مهم‌ترین وعده‌های زاکانی در بحبوحه شهردار شدن، رفع آلودگی هوا بود که در کنار رفع ترافیک تهران جا گرفت و نکته اینکه وقتی حالا از او راجع به عملکردش و اینکه اصلا چه کاری در حوزه رفع آلودگی هوا کرده سوال می‌کنند، می‌گوید که 23 دستگاه در این زمینه مسئولند و شهرداری یکی از آنهاست.

همه می‌دانند که آن قدر در طی سالیانی که بر پایتخت گذشته، برخی سیاست‌های نادرست جای ایجاد زیرساخت‌های اصولی برای رفع مشکلات شهر را گرفته که وعده دادن برای رفع مشکلی مثل آلودگی هوا یا ترافیک، در عرض یکی دو سال و یا حتی چهار سال و پنج سال، به شوخی می‌ماند. غلظت گاز سمی دی اکسید گوگرد در تهران که بیشتر ناشی از مصرف سوخت گازوئیل و مازوت است در روز 26 آذر به بالاترین میزان از زمان ثبت آن در دو دهه گذشته رسیده و این اصلا شوخی نیست!برای اینکه نگاهی به سیاست‌های شهری در قبال موضوع خاص آلودگی هوا بیندازیم، سیاست‌های شهری علیرضا زاکانی را به عنوان مقیاسی کوچک در نظر گرفته‌ایم تا ببینیم چرا آلودگی هوا این روزها بلای جان شهروندان تهرانی شده است.

به همین منظور با مجید فراهانی، عضو سابق شورای شهر تهران، کارشناس شهری دارای مدرک دکترای رشته مدیریت پروژه و ساخت، صحبت کردیم. او مسئولیت دستگاه‌های مختلف را تایید می‌کند اما گوشزد می‌کند که طبق قانون هوای پاک، شهرداری تهران رهبری دستگاه‌های مختلف را برعهده دارد و این در قانون هوای پاک آمده؛ او متعجب است که شهردار تهران تا حالا یک جلسه هم برای بحث آلودگی هوا با حضور دستگاه‌هایی که گفته، تشکیل نداده است!این عضو سابق شورای شهر تهران، با بیان اینکه کرامت شهروندان در خطوط مترو و اتوبوس‌ها ضایع می‌شود، از شهردار می‌پرسد: الان که نزدیک به دو سال از فعالیت شما می‌گذرد، چند واگن مترو تا حالا اضافه شده؟

شهرداری که قرارگاه‌ها را به صف می‌کند یک جلسه هم برای آلودگی هوا تشکیل نداده!


مجید فراهانی در خصوص این گفته شهردار تهران که 23 دستگاه را مسئول رفع آلودگی هوا می‌داند، به «آرمان‌ملی» می‌گوید: «آنچه مسلم است این است که اگر چه دستگاه‌های مختلف در حوزه آلودگی هوا توسط قانون هوای پاک، مسئولیت‌هایی را دارند اما واقعیت این است که رهبری دستگاه‌های مختلف به عهده شهرداری است.

به این معنا که مشابه بحث مدیریت بحران که مسئولیت و فرمانداری مدیریت بحران در شهر تهران، شهردار تهران است و همه دستگاه‌ها موظفند با شهردار تهران هماهنگ باشند واقعیت این است که رهبری دستگاه‌های مختلف در این حوزه هم با شهرداری تهران است و شهرداری موظف است پیگیری‌های مستمر در این حوزه داشته باشد و این بحث امروز و دیروز و فردا نیست.»

بنابراین مساله آلودگی هوا مساله‌ای مستمر است. این کارشناس شهری و فعال مدنی، بر اینکه فرماندهی بحث آلودگی هوا را بر عهده شهردار تهران می‌داند و می‌گوید که «باید پرسیده شود که شهردار محترم تا حالا چند جلسه برای بحث آلودگی هوا با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل داده؟» فراهانی می‌پرسد: «چطور است که شهردار تهران بدون اینکه قانونی وجود داشته باشد قرارگاه‌های مختلف تشکیل می‌دهد و قرارگاهی کارش را جلو می‌برد و در این قرارگاه‌ها دستگاه‌های مختلف را به صف می‌کند و جلساتی می‌گذارد ولی در خصوص آلودگی هوا که ما قانون هوای پاک را داریم و وظایف دستگاه‌ها به روشنی در آن تعریف شده، شهردار تهران تاکنون یک جلسه هم برای هماهنگی دستگاه‌های مختلف در حوزه آلودگی هوای تهران تشکیل نداده!»


کرامت شهروندان در خطوط مترو و اتوبوس‌ها ضایع می‌شود


عضو سابق شورای شهر تهران در پنجمین دوره آن، به بحث ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید گزارش داده شود که تاکنون در بحث حمل و نقل عمومی شهر تهران چه اتفاقی افتاده؟ در این بحث که مهم‌ترین مساله ماست، تاکنون چند واگن اضافه شده؟» او معتقد است که «کرامت شهروندان در خطوط مترو و اتوبوس‌ها ضایع می‌شود و مردم هم چاره‌ای ندارند که از وسایل حمل و نقل عمومی با بدترین شرایط، فشار و تاخیرات زیاد، استفاده کنند.» او می‌پرسد: «الان که نزدیک به دو سال از فعالیت آقای زاکانی می‌گذرد، چند واگن مترو تا حالا اضافه شده؟»


با آلودگی هوا، ‌آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به اوج خود رسیده


به گفته فراهانی «اینکه شهردار تهران بخواهد بگوید دستگاه‌های مختلف مسئول هستند و مسئولیت را از خود سلب کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ الان که ما شاهد حاکمیت یکدست هستیم و شهردار تهران هم مرتبا در جلسات هیات دولت شرکت می‌کند و ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه در کارند و مجلس و دولت و شورا و حاکمیت یکدست در همه حوزه‌ها برقرار است، هیچ گونه‌ بهانه‌ای برای مشاهده وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران که بی‌شباهت به اتاق گاز نیست، پذیرفته نیست.»

او به انواع بیماری‌های ریوی و سکته‌های مغزی و قلبی‌وعروقی ناشی از آلودگی هوا اشاره می‌کند و می‌گوید که آمار مراجع به بیمارستان‌ها در این زمینه به اوج خود رسیده و نزدیک 10 روز است که مدارس تعطیل شده اما کوچک‌ترین تاثیر و تغییری در وضعیت آلودگی هوای تهران نمی‌بینیم. این عضو سابق شورای شهر تهران به شهردار تهران توصیه می‌کند «به اینکه فرافکنی شود و مسئولیت کار به جن و پری نسبت داده شود، افراد مسئولیت خود را بپذیرند و گزارش دهند. شهردار محترم بر اساس قانون هوای پاک که در دسترس است، تاکنون چند جلسه با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط فراخوان کرده و تشکیل داده و چه تصمیماتی در این زمینه گرفته شده؟»

برچسب‌ها: