
خبرگزاری آریا- در شرایطی که آمار آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش و رکورد زنی است، مصوبات و تکلیفات قانونی دستگاه در حال خاک خوردن و قرار گرفتن در صف اجرایی شدن هستند. قوانینی که بعضا به 15 سال پیش باز می گردند!
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری آریا؛ امروز هم مدارس پایتخت غیرحضوری شدند تا دانش آموزان از عوارض آلودگی هوا در امان باشند. معضل آلودگی هوا امسال سایه سنگین تری بر کلانشهر تهران انداخته است. در مقابل همچنان مدیریت باد و بارانی تنها امیدی است تا بلکه هوایی برای تنفس به ساکنان پایتخت ایران برسد. آمارها گویای این است که سال جاری که سومین سال از دوران خشکسالی پیش بینی شده است، میزان نزولات آسمانی کمتر شده و از سوی دیگر مدیران راهکار عملیاتی موثری برای رفع معضل آلودگی هوا ندارند.
نگاهی به گزارش های منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نشان می دهد در بازه زمانی 19 تا 25 آذرماه سال 1400 شاخص کیفیت هوا در 6 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز قابل قبول بوده است.
این در حالی است که بررسی گزارش های منتشر شده برای همین بازه زمانی یعنی 19 تا 25 آذرماه سال جاری حاکی از این است که شاخص کیفیت هوا در 4 روز ناسالم برای تمامی گروه های جامعه و در 3 روز ناسالم برای گروه های حساس بوده است.
علاوه بر این مقایسه شاخص کیفیت هوا در سال 1400 و 1401 تا پایان روز 25 آذر حاکی از افزایش تعداد روزهای آلوده است تا جایی که در سال 1400 تا 25 آذر ماه تعداد روزهای ثبت شده با شاخص ناسالم برای تمامی گروه ها 6 روز بوده است اما در سال 1401 به 15 روز افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال 1400 تعداد روزها با شاخص ناسالم برای گروه های حساس 68 روز بوده است اما در سال 1401 به 106 روز افزایش پیدا کرده است!
مرور این اعداد و گزارش ها و مقایسه وضعیت کنونی با سال گذشته که مدارس به دلیل کرونا غیرحضوری بودند و به تبع این موضوع ترددهای روزانه کمتر بوده نشان می دهد متاسفانه هیچ راهکار برنامه ریزی شده ای در کار نیست. این در حالی است که از سال 96 با تصویب قانون هوای پاک، یک تکلیف قانونی برای 34 دستگاه به منظور حل معضل آلودگی هوا مشخص شده است. اما تاکنون عملیاتی نشده!
اما نه تنها این قانون که بررسی وضعیت موجود بیانگر این است که مصوبات قدیمی تر نیز عملیاتی نشده اند. به عنوان نمونه مصوبات درباره حمل و نقل عمومی پایتخت و سهم آنها از جمله موارد است.
مصوباتی که از 15 سال پیش در صف اجرا هستند!
جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: واقعیت این است که وضع حمل و نقل عمومی تهران به هیچ عنوان مطلوب نیست. ما با مصوبات 15 سال پیش مجلس شورای اسلامی که باید سهم مترو از کل جابهجاییها 30 درصد و سهم اتوبوسرانی 25 درصد باشد، فاصله زیادی داریم و حتی با توجه به فرسودگی ناوگان و عدم نوسازی و بازسازی آن، وضعیت حمل و نقل عمومی به مراتب بدتر شده است؛ البته در صورت اهتمام مسئولان در شهرداری تهران و دولت، جبران بخشی از این عقبماندگیهای مطروحه در کوتاهمدت امکانپذیر است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به لزوم دریافت کمکهای دولتی برای حل مشکل ناوگان فرسوده تهران، ادامه داد: خوشبختانه بعد از یک وقفه تقریباً 12 ساله، دولت اقدام به واگذاری اتوبوس با 80 درصد تخفیف به شهرداریها کرده که در نوع خود، اقدام امیدوارکنندهای است و در صورت تداوم این روش و اختصاص اتوبوسهای جدید با تسهیلات دولتی، بخش عمدهای از معضلات ناوگان اتوبوسرانی تهران کاهش مییابد. البته در مترو هم با وضعیت مشابهی مواجه هستیم و برای خرید ناوگان و حتی بازسازی و اورهال واگنها، نیازمند همراهی و همکاری دولت هستیم.
به گفته وی، نه تنها در حوزه حمل و نقل عمومی به کمک و حمایت دولت نیاز داریم؛ بلکه در شرایط فعلی با توجه به محدویتهای ارزی، بدون کمکهای دولت، شاید عملاً کمتر از 10 درصد تعهدات در این حوزه محقق شود که باید رایزنی با دولت بیشتر شود.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه این روزها نه تنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگهداشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، خاطر نشان میکند: در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم و اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی مطلوب نیست، برکسی پوشیده نیست و این نتیجه عقب افتادگی و حتی رهاشدگی در چند سال گذشته است.
اقدام وزارت صمت برخلاف قانون هوای پاک
از سوی دیگر سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که با یک بام و دو هوا نمیتوان با مقوله آلودگی هوا مقابله کرد افزود: بخش عمدهای از 34 ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط است و متولی اصلی آنها وزارت صمت است.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیشنهاد وزارت صمت مبنی بر عقب رفت یک پلهای استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی، گفت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه 2 هفته قبل دولت پیشنهادی را راسا بدون طی مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاههای متولی ارایه کرد و استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی را که سالها یورو 6 بود به یورو 5 کاهش داد که این در هیات وزیران تصویب شد.
رفیعی یادآور شد: استدلال اقایان برای این مصوبه که خلاف قانون هوای پاک است این بود که چون بنزین یورو 6 در کشور تولید نمیشود بنابراین استفاده از بنزین یورو 4 در خودروهای وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو 6 به صلاح نیست و موجب افزایش بار مالی خودروهای وارداتی میشود! این در حالیست که سالهاست خودروهای روز اروپایی گران قیمت که همگی استاندارد یورو 6 دارند در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده میکنند و هیچ مشکلی نداشتند!
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که اقایان دم از آلودگی هوا می زنند ولی در عمل به نفع آلودگی هوا اقدام میکنند، تصریح کرد: هنوز اقدام قبلی وزارت صمت مبنی بر دریافت پول به جای جایگزینی خودروهای فرسوده فراموش نشده، در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کردهاند!
مجلس پیگیر اجرای قانون است
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص ورود کرده و مغایرتهای این مصوبه را با قانون هوای پاک به طور صریح به هیات تطبیق مجلس و دولت ارایه کرده است و باید قطعا این مصوبه لغو شود؛ اما واقعا جای تعجب است که وزارت صمت به جای تلاش برای کاهش آلودگی هوا این گونه پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است! این در حالی است که شخص رییس جمهوری بارها تاکید کردهاند که مباحث توسعهای فرع بر محیط زیست است و اصل حفاظت از محیط زیست است و من با شناختی که از ایشان دارم اطمینان میدهم که این صحبتها نه شعاری بلکه اعتقاد قلبی رییس جمهوری است.