شناسهٔ خبر: 57711490 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جام‌ جهانی 2022 در ایستگاه پایانی

نبرد «مسی» و «امباپه» برای تصاحب کاپ جام جهانی

اشاره: جام ‌جهانی 2022 قطر امروز به پایان می‌رسد. بعد از ۶۳ بازی و یک ماه هیجان‌انگیز روی زمین چمن، فرانسه و آرژانتین امروز (یک‌شنبه ساعت 18:30 به‌وقت‌ایران) در ورزشگاه لوسیل به مصاف هم می‌روند تا با یک جدال و رقابت نفس‌گیر، یکی از این دو تیم قهرمان این دوره از رقابت‌ها شود و جام طلایی را به خانه ببرد. ستاره‌های بزرگ این دیدار «مسی» و «ام‌باپه» هستند. لیونل مسی روز گذشته تأیید کرد این مسابقه آخرین تجربه حضور او در پیراهن آرژانتین خواهد بود و مطمئناً تلاش خواهد کرد تا عنوان قهرمانی را به دست آورده و نامش را ماندگار کند. همچنین همه بازیکنان و مردم فرانسه می‌خواهند جام جهانی را ببرند و ستاره سومی را به دست بیاورند. نتیجه هر چه باشد، امشب در فرانسه یا آرژانتین شاهد رقص و پای‌کوبی فوتبال دوستان خواهیم بود. احتمالاً این بازی فوتبال چند میلیارد بیننده در سطح جهان خواهد داشت. پیش‌بینی‌ها نشان از رقابت شانه‌به‌شانه دو تیم فرانسه و آرژانتین دارد که توانسته‌اند با پشت سر گذاشتن رقبا به فینال جام جهانی راه یابند. این بازی دیدنی و تماشایی خواهد بود. در ادامه جزییات اختتامیه جام جهانی و واکنش‌ها به برگزاری فینال این مسابقات را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

جزییات اختتامیه جام جهانی ۲۰۲۲
مراسم اختتامیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دقایقی قبل از برگزاری دیدار فینال این رقابت‌ها میان فرانسه و آرژانتین برگزار می‌شود. بعد از ۶۳ بازی و یک ماه هیجان‌انگیز روی زمین چمن، فرانسه و آرژانتین امروز (یک‌شنبه ساعت 18:30 به‌وقت‌تهران) در ورزشگاه لوسیل به مصاف هم می‌روند. هواداران می‌توانند از ساعت ۱۶:۳۰ به‌وقت محلی در ورزشگاه حاضر شوند و مراسم اختتامیه را در حضور ۸۸ هزار تماشاگر ورزشگاه لوسیل از دست ندهند. مراسم اختتامیه این رقابت‌ها به مدت ۱۵ دقیقه برگزار می‌شود و ۲۹ روز رقابت را با شعر و موسیقی به جهان نشان می‌دهد.
در این مراسم که از سوی فیفا به نام «یک شب به‌یادماندنی» نامیده شده است، ترکیبی از آهنگ‌های رسمی که لحظات به‌یادماندنی مسابقات را رقم زده‌اند، اجرا خواهد شد. «داویدو و عایشه» آهنگ «(هیا هیا) بهتر با هم» را خواهند خواند، «اوزونا و گیمز» آهنگ «آرهبو» را اجرا خواهند کرد و ترکیب کامل زنانه نورا فتحی، بلقیس، رحمه ریاض و منال موسیقی «آسمان را رو روشن کن» را اجرا خواهند کرد.

سرنوشت کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ بعد از فینال
پرسش این است که کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بعد از فینال بازگردانده می‌شود یا قهرمان آن را پیش خود نگه‌ می‌دارد؟ پس از پایان فینال، پروتکل فیفا حکم می‌کند که جام توسط قهرمان چند روز پس از مراسم بازگردانده شود. این جام به شهر پادرنو در میلان ایتالیا می‌رود؛ جایی که شرکت برتونیا در آن قرار دارد که مسئولیت بازسازی آن را قبل از بازگشت به مقر اصلی در زوریخ سوئیس بر عهده دارد.
این شرکت ماکت جام اصلی را با مخلوط مس، روی و با سه لایه طلا درست می‌کند. کشورهایی که این ماکت را در ویترین خود دارند عبارت‌اند از آلمان (۱۹۷۴، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴)، آرژانتین (۱۹۷۸ و ۱۹۸۶)، ایتالیا (۱۹۸۲ و ۲۰۰۶)، برزیل (۱۹۹۴ و ۲۰۰۲)، فرانسه (۱۹۹۸ و ۲۰۱۸) و اسپانیا (۲۰۱۰).
آخرین تیمی که جام اصلی جام جهانی فوتبال را حفظ کرد، برزیل بود که پس از قهرمانی در سال ۱۹۷۰ این حق را به دست آورد و جام ژول ریمه را برای همیشه پیش خود نگه داشت، چرا که طبق قانون فیفا قرار بود کشوری که ۳ بار قهرمان جام می‌شود، این جام را برای همیشه به دست آورد و به همین خاطر فیفا مجبور شد طرح جدیدی را برای آن سفارش دهد که از سال ۱۹۷۴ آلمان مورد استفاده قرار گرفت.
جام قهرمانی توسط سیلویو گازانیگا، هنرمند ایتالیایی طراحی شد. این طرح از بین ۵۳ طرح ارسالی از هفت کشور مختلف انتخاب و با ارتفاع ۳۶.۵ سانتی‌متر و وزن ۶.۱۷۵ کیلوگرم ساخته شد.
مجموع وزن این جام ۶ کیلو و ۱۷۵ گرم و میزان طلای به‌کاررفته در آن ۴ کیلو و ۹۲۷ گرم است؛ ضمن اینکه طلای آن ۱۸ عیار است؛ اما طلای خالص به‌ کار رفته در آن ۳ کیلو و ۶۹۵.۲۵ گرم است. روی این کاپ که مظهر شادی در فوتبال است، دو بازیکن با بلند کردن دستانشان در حال خوشحالی هستند و یک توپ که مثالی از بازی فوتبال است، روی دست این دو فرد دیده می‌شود.

مقایسه آمارهای دو فوق ستاره فوتبال
امشب در ورزشگاه لوسیل فینال جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی بین آرژانتین و فرانسه برگزار خواهد شد که نگاه‌ها به ساق‌های دو فوق ستاره است. لیونل مسی که سال‌ها در جام‌ جهانی درخشیده اما جامی نگرفته در مقابل کیلیان امباپه که در اولین حضورش در جام‌ جهانی ۲۰۱۸، هم در فینال گل زد و هم قهرمان شد.
مقایسه آمار این دو فوق‌ ستاره نشان می‌دهد که امباپه در حال سبقت گرفتن از مسی است. امباپه در ۲۳ سالگی ۱۳ مرتبه در جام ‌جهانی بازی کرده و با همین روند در دوره‌های بعدی احتمالاً رکوردهای مسی را خواهد شکست. مسی در فینال می‌تواند با ۲۶ بازی از لوتار ماتئوس بگذرد و رکورددار بیشترین بازی در جام‌ جهانی شود. این رکورد شاید ۲ دوره بعد توسط امباپه شکسته شود.
امباپه ۹ مرتبه در جام‌ جهانی گل زده، درحالی‌که مسی ۱۱ گل به رقبا زده است. امباپه نه‌تنها می‌تواند رکورد مسی را بزند، بلکه او شانس شکستن رکورد ۱۶ گل میروسلاو کلوزه را هم خواهد داشت. امباپه هر ۱۱۲ دقیقه در جام‌ جهانی گلزنی کرده که این عدد برای مسی ۱۹۹ دقیقه بوده است.
شکستن یکی از رکوردها برای امباپه سخت خواهد بود و آن‌هم گل‌سازی است. مسی ۸ پاس گل در ۵ حضورش داده، درحالی‌که امباپه فقط ۲ پاس گل ارسال کرده است؛ اما رکورد مهم دیگر تأثیرگذاری مسی بوده که رسیدن به آن‌هم برای امباپه دشوار است. مسی ۷۲ شانس در جام‌ جهانی خلق کرده و این عدد برای امباپه ۲۰ شانس است. امباپه خیلی زود به آرزویی که مسی سال‌ها دارد رسیده و می‌خواهد دوباره طعم خوش قهرمانی در جام‌ جهانی را بچشد، درحالی‌که لئو به دنبال پایانی خوش با جام قهرمانی است.

بزرگ‌ترین ستاره‌های جام جهانی
لیونل مسی مهاجم آرژانتینی تنها یک پیروزی تا تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال فاصله دارد. این بازیکن آرژانتینی بیش از 1000 بازی انجام داده و در 25 بازی جام جهانی 11 گل زده است. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برخی ستاره‌های جام جهانی فوتبال:
* دیگو مارادونا: درحالی‌که مسی موفقیت‌های بیشتری در سطح باشگاهی کسب کرده، دیگو مارادونا به جام مقدس قهرمانی در جام جهانی در سال 1986 دست یافته است. بااین‌حال، مارادونا با زدن 345 گل در 678 بازی از جمله 8 گل در 21 بازی جام جهانی، آمار کلی بهتری را دارد.
* پله: پله همچنان بزرگ‌ترین ستاره جام جهانی است و برزیل در سه تورنمنت از چهار تورنمنت که در آن بازی کرده بود، قهرمانی شد. آمار گل‌های پله همچنین می‌تواند رقیب مسی باشد و مهاجم برزیلی 753 گل در 813 بازی به ثمر رساند که شامل 12 گل در 14 بازی در جام جهانی می‌شود.
* کریستیانو رونالدو: رونالدو مهاجم پرتغالی از نظر آماری در مجموع 820 گل در 1143 بازی به ثمر رسانده در 22 بازی جام جهانی 8 گل به ثمر رسانده است. رونالدو همچنین پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دارد که مسی، چهار قهرمانی دارد. مسی تقریباً در تمام آمارهای مهم دیگر از کریستیانو بهتر عمل کرده و می‌کند.
تعیین اینکه چه کسی بهترین بازیکن تمام دوران است، کاری دشوار و بیهوده است. فوتبال امروز نماینده فوتبال 50 سال پیش نیست و با تغییر بازی به سمت رویکردی تهاجمی‌تر، دیدن رکوردهای گلزنی بیشتر توسط نسل‌های آینده تعجب‌برانگیز نیست.

پاتریس اورا: ما با یک مسی خطرناک روبرو هستیم
پاتریس اورا بازیکن سابق تیم ملی فوتبال فرانسه درباره بازی فینال فرانسه و آرژانتین به اسکای اسپورت نیوز گفت: «دلیل نگرانی من این است که این آخرین بازی مسی است و او می‌خواهد به امباپه و تمام دنیا این را نشان دهد که من بهترین هستم و تیم من برنده خواهم شد و من تفاوت را ایجاد خواهم کرد؛ بنابراین ما با یک مسی خطرناک روبرو هستیم. نگرانی من برای بازی فینال این است که نگرانی و انگیزه بازیکنان آرژانتین بالاست؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند برای مسی بمیرند و این می‌تواند تفاوت آرژانتین و فرانسه باشد، زیرا فرانسه فقط دوست دارد جام جهانی را پشت سر هم ببرد. این یک انگیزه بزرگ است، اما بازیکنان آرژانتین می‌خواهند این کار را فقط برای یک نفر انجام دهند و آن لیونل مسی است.»

رونالدینیو: مسی فرانسه را نابود می‌کند
رونالدینیو ستاره پیشین فوتبال دنیا با بیان اینکه از قهرمانی آرژانتین در جام جهانی مطمئن است گفت: کوچک‌ترین شکی ندارم. مسی فرانسه را نابود خواهد کرد. نتیجه بازی به نفع آرژانتینی‌ها خواهد بود و آن‌ها قهرمان جام جهانی خواهند شد. مسی فراتر از یک فوتبالیست است. من می‌خواهم بعد از فینال به سمت او بروم و به او تبریک بگویم.

 

 

 

نظر شما