شناسهٔ خبر: 5769741 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مانع‌تراشی‌های «ریاض» ادامه دارد

سرنوشت مبهم «ژنو»؛ از فرصت 3 ساعته عربستان به هواپیمای سازمان ملل تا شرط فرود در «جازان»

نشست ژنو در حالی امروز برگزار می‌شود که عربستان با مانع‌تراشی‌های متعدد، سبب شده که هیئت احزاب یمنی تاکنون به ژنو نرسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرنوشت نشست ژنو که قرار است امروز با حضور گروه‌های سیاسی یمن برگزار شود، هنوز مشخص نیست.

با وجود آنکه «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل و هیأت اعزامی از سوی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن خود را به ژنو رساندند اما انتقال اعضای احزاب سیاسی داخل یمن با حاشیه‌های زیادی صورت می‌گیرد.

مانع‌تراشی‌های ریاض برای اعزام هیأت احزاب سیاسی صنعا به ژنو

روزنامه «رای الیوم» می‌نویسد که یک هواپیما از سازمان ملل به فرودگاه صنعا آمد تا اعضای هیأتهای اعزامی احزاب یمنی دعوت شده به ژنو را منتقل کند اما به دلیل تاخیر گروه اعزامی انصارالله این هواپیما از فرودگاه صنعا پرواز کرد و بازگشت. زیرا عربستان سعودی تنها 3 ساعت به این هواپیما برای توقف در صنعا فرصت داده بود.

بر اساس این گزارش، دلیل این اقدام انصارالله این بود که عربستان سعودی اصرار داشت، هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه «جازان» در جنوب عربستان فرود آید تا مورد تفتیش قرار گیرد اما حزب کنگره مردمی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» و رهبر انصارالله با این مسئله مخالفت کردند.

این در حالی بود که هواپیمای اعزامی سازمان ملل کوچک بود و تنها 20 صندلی داشت و نیاز داشت پیش از رسیدن به ژنو به منظور سوخت‌گیری در چندین ایستگاه توقف کند.

در این نشست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان احتمالا دستاورد خاصی ندارد و شاید تنها به آتش‌بس جزئی و شکننده در ماه مبارک رمضان منجر شود، هیأت‌هایی از سوی رئیس‌جمهور فراری، انصارالله، حزب کنگره مردمی و احزاب ائتلاف دیدار مشترک و جنبش مسالمت آمیز و اعتراضی جنوب شرکت خواهند کرد.

در چنین شرایطی است که بان‌کی‌مون دیدارهایی مقدماتی با برخی سران شورای همکاری و هیأت اعزامی از سوی هادی انجام می‌دهد.

گفته می‌شود که هیأت اعزامی از سوی احزاب یمنی و انصارالله نیز سرانجام عازم ژنو شده‌اند و از یمن ابتدا به جیبوتی و از آنجا به رغم مانع‌تراشی‌های قاهره، به سوی ژنو حرکت کردند اما هنوز این هواپیما به مقصد نرسیده است.(جزئیات بیشتر)

«حمزه الحوثی» نماینده جنبش انصارالله یمن نیز هدف از  مشارکت در نشست ژنو را احیای روند سیاسی و ایجاد راهکارهایی برای حل بحران این کشور دانست.

تعدیل‌های دقیقه نود در اجلاس ژنو

یک منبع در دفتر دبیرکل سازمان ملل به «العربی الجدید» گفت: این سازمان به منظور جلب رضایت گروه‌های سیاسی یمن برای شرکت در نشست ژنو ناگزیر شد اصطلاح‌های «دولت قانونی» و «شورشیان» را که به ترتیب

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که ثمره نشست 3 روزه ژنو به هیچ وجه تدوین یک راهکار فراگیر و جامع برای حل بحران یمن نخواهد بود.

برای رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و طرفدارانش و نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی و انقلابی به کار برده می‌شد، حذف کند و دو واژه «هیأت ریاض» و «هیأت صنعا» را جایگزین کند.

در چنین شرایطی هیأت اعزامی از سوی ریاض به ژنو نیز از تعدیل‌های صورت گرفته در دقایق پایانی در ژنو ابراز نارضایتی و اعلام کرده است که در صورت عدم تعامل با آنها به عنوان نمایندگان دولت شرعی یمن، از این نشست خارج خواهند شد.

ناکامی در راضی کردن طرف‌های یمن برای نشستن دور یک میز

تا همین اکنون، که نشست ژنو به نوعی با دیدار بان‌کی مون و هیأت اعزامی از سوی ریاض آغاز شده، وی موفق نشده است هیچ یک از طرفین را به نشستن بر روی یک میز برای مذاکره متقاعد کند.

یک منبع آگاه بین‌المللی در این‌باره گفت: سازمان ملل در جدول کار امروز خود در ژنو 2 گزینه را در نظر دارد. اگر این سازمان ببیند که به جای واژه «کنفرانس» باید از واژه «رایزنی‌ها» استفاده کند در این صورت بان‌کی‌مون با هر یک از دو هیأت ریاض و صنعا یک ساعت گفت‌وگو خواهد کرد که ساعت 8:30 صبح امروز به وقت ژنو آغاز شده و تا 9:30 ادامه می‌یابد. این نشست با حضور فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و هیأت همراه او صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که بان‌کی‌مون در این دیدارهای جداگانه خواستار توقف اقدامات نظامی زمینی، هوایی و دریایی به منظور فراهم شدن شرایط برای اعطای کمک‌های بشردوستانه به یمن و تلاش برای تدوین یک راهکار سیاسی شود.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که ثمره نشست 3 روزه ژنو به هیچ وجه تدوین یک راهکار فراگیر و جامع برای حل بحران یمن نخواهد بود.

اما گزینه دوم این است که در صورت موافقت طرفین درگیری در یمن با نشستن دور یک میز برای گفت‌وگو، ساعت اختصاص یافته به هریک از طرفین به نیم ساعت برسد و بان‌کی مون ابتدا با هیأت ریاض و سپس با هیأت صنعا گفت‌وگو کند.

بان‌کی‌مون امروز به نیویورک باز می‌گردد

دبیرکل سازمان ملل قرار است امروز پس از دیدار با طرف‌های یمنی، ژنو را به مقصد نیویورک ترک کند. البته وی با سفرای 16 کشور نیز که در یمن سفارتخانه دارند، دیدار خواهد کرد. سفرای کشورهای عضو شورای همکاری، ژاپن و نیز معاون سفیر ترکیه، نماینده اتحادیه اروپا، فرستاده شورای همکاری به یمن و سفرای کشورهای عضو دایمی در شورای امنیت همگی در ژنو حضور دارند.

انتهای پیام/غ.ص

 

نظر شما