شناسهٔ خبر: 57651643 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

یک طرف فینال جام ۲۰۲۲ امشب مشخص می‌شود

کدام کاپیتان کامیاب می‌شود؟

دنياي اقتصاد : حتی اگر حس و حال تماشای فوتبال وجود نداشته باشد و پیگیری جام جهانی در قطر، جایی که انتقادات زیادی نسبت به میزبانی آن شد یک دغدغه نباشد، بازهم نیمه‌نهایی مهم‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا نمی‌تواند مهم نباشد. این روزها در کشورهایی که فوتبال هنوز هم یک سرگرمی بزرگ است، همه می‌خواهند ببینند که لیونل مسی بالاخره جام جهانی را بالای سر می‌برد یا نه. تنها افتخاری که کارنامه پربار او از آن بی‌بهره است و شاید به همین دلیل هم باشد که هنوز عده‌ای در الصاق لقب بهترین بازیکن تاریخ نسبت به لئو تردید دارند. امیدهای آرژانتینی‌ها به کاپیتان آماده‌شان است تا آلبی‌سلسته برای سومین بار جام ژول‌ریمه را بالای سر ببرد. اما آنها هنوز دو قدم دیگر با این مهم فاصله دارند که یکی از یکی دشوارتر است. نخستین پله هم گذشتن از سد کرواسی است. اتفاقی که حتی روی کاغذ هم دشوار به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

چهارسال قبل که کرواسی به فینال جام‌جهانی راه پیدا کرد، برخی شانس و اقبال را در رسیدن به این موفقیت دخیل دانستند. به خصوص که آنها در هر سه بازی مرحله حذفی به وقت اضافه رفتند و دوتای آن را هم با پنالتی بردند. اتفاقی که تا این مرحله هم عینا تکرار شده است. به هرحال زلاتکو دالیچ تیمش را از لحاظ روانی و فنی برای موفقیت در پنالتی‌ها آماده کرده و نمی‌توان بابت این موضوع از کروات‌ها خرده گرفت. از طرفی نباید شایستگی آنها را هم زیر سوال برد؛ به هرحال تیمی که در وقت‌های اضافی موفق می‌شود شکست برابر برزیل پرستاره را تبدیل به تساوی کند، شایسته احترام است.

این تیم از ۴ سال قبل تاکنون ستاره‌های مشترکی همچون لوکا مودریچ، ‌مارسلو بروزوویچ، متئو کواچیچ، آندری کراماریچ و ایوان پریشیچ را هنوز در ترکیب دارد و دالیچ هم هنوز هدایت آنها را برعهده دارد. در ضمن در این دوره لواکوویچ آخرین سنگر آنها درون دروازه بوده که تاکنون ۴ ضربه پنالتی در این تورنمنت مهار کرده است. پس اینکه بنگاه‌های شرط‌بندی شانس دو تیم را تقریبا برابر می‌دانند بی‌دلیل نیست. آرژانتین تیمی بود که قبل از شروع جام مدعی اصلی قهرمانی محسوب می‌شد اما شکست برابر عربستان همه‌چیز را تغییر داد. البته همان باخت باعث شد تا با کمی تغییر رویه، شاگردان لیونل اسکالونی الان خودشان را به جمع ۴ تیم پایانی برسانند. مرحله‌ای که آرژانتین تاکنون در آن شکست نخورده و هر حضور در نیمه نهایی، منتج به فینال بوده است.

پس از نبرد پرحاشیه برابر هلند که با ۱۷ کارت زرد، پرکارت‌ترین بازی تاریخ جام‌جهانی بود، آرژانتینی‌ها نشان دادند که مثل کرواسی سلاح موفقیت در ضربات پنالتی را هم دارند. البته که ترجیح می‌دهند در جریان بازی صعودشان را به مرحله بعدی قطعی کنند. جالب اینجاست که از آخرین رویارویی دو تیم در جام‌جهانی زمان زیادی نگذشته و در همین دوره قبل بود که کرواسی در مرحله گروهی با ۳ گل آرژانتین را نقره‌داغ کرد تا انتقام آن شکست یک‌بر‌صفر در جام جهانی ۱۹۹۸ را بگیرد. به هر ترتیب دیدار امشب ورزشگاه لوسیل که ساعت ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود، چشم‌های زیادی را در دنیا به خود خیره می‌کند و باید دید کدام کاپیتان - که هردو هم یک بار تا نزدیکی فتح جام رفتند اما ناکام بودند - در پایان فریاد شادی سر می‌دهد؛ مودریچ یا مسی.

نظر شما