شناسهٔ خبر: 57648998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

محسن برهانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جلیل محبی عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس در مناظره ای درباره حکم محاربه در فقه و قانون صحبت کردند

مناظره جنجالی بر سر«محاربه»

صاحب‌خبر - پس از اجرای حکم یکی از عناصر اغتشاشات اخیر یعنی محسن شکاری؛ جنجالی توئیتری - حقوقی بر سر این مجازات شکل گرفت و محسن برهانی حقوق دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از جمله کسانی بود که شکاری را مستحق چنین مجازاتی نمی دانست و البته این سخن او با واکنش های زیادی همراه شد و جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس از جمله کسانی بود که راجع به اظهارات برهانی موضع گرفت. در نهایت دانشگاه امام صادق(ع) مناظره ای با موضوع «محاربه در فقه و قانون» برگزار و از این دو دعوت کرد که با ارائه نظرات خود کم و کیف این ماجرای جنجالی حقوقی را روشن کنند. در ادامه بخش هایی از گفت و گوی محسن برهانی و جلیل محبی را ( به گزارش خبرگزاری دانشجو) می خوانید: بخش های مهم اظهارات برهانی : * کانت می گوید «زمانی که قانون می نویسی طوری بنویس که فکر کنی اقلیتی هستی که اکثریتی می خواهد بر تو حکم کند.» * ناامنی طبق قانون باید ناشی از کشیدن سلاح در صحنه جرم باشد، سلاح کشید در رفت، آقای قاضی چگونه احراز کرد این ضربه ناامنی ایجاد می کند؟ * چنان چه اگر دقت کنید نا امنی باید به واسطه کشیدن سلاح باشد، من منکر جان، مال و ناموس نیستم این «موضوع جرم» است. * هر تشهیر السلاحی محاربه نیست بلکه باید فرد برای ایجاد فساد روی زمین سلاح بکشد. هر چاقوکشی و قدرت‌نمایی محاربه محسوب نمی‌شود. اگر ماموری آمد و من با چاقو وارد شدم برای ترساندن کیست؟ برای ترساندن مردم است یا مجروح کردن مامور؟ وقتی فرد برابر مامور سلاح می کشد یعنی می خواهد با حکومت تقابل کند و اساسا این از حیطه محاربه خارج است. چون تقابل او با حکومت است نه ناس. بخش های مهم اظهارات محبی : * ادبیات مربوط به قانون جرم و مجازات محاربه فقهی است و بسیاری قانع شده بودند که متن فقهی باشد، بسیاری از ما می گفتیم که علاوه بر فقه به ادبیات جدیدی هم نیاز هست. * ماده 279 قانون مجازات اسلامی چند عبارت اضافه کرد که در آن چه ما به آن محاربه می گوییم افساد فی الارض هم می‌‎گوییم. * آقای برهانی می‌گوید ماده 279 «لاخافة الناس» است و دیگر «لام»‌ ها را بی خیال می شوم. آقای برهانی مدام بر «لاخافة الناس» تاکید دارد ولی کلمات «جان، مال، ناموس یا ارعاب» هم وجود دارد. به هیچ عنوان با هر رویکردی نمی‌توان این کلمات را حذف کرد. * ارعاب همان قانون قبلی است ماده 144 در کنار ماده 279 تصویب شده شما نمی‌توانید ماده 279 را کنار بگذارید البته آقای برهانی کوتاه آمدند نگفتند «لاخافة الناس» * این که اصرار به بخش «لاخافه الناس دارید» به این دلیل است که نمی خواهید عبارات جان و مال و ناموس را ببینید. * از قوه قضاییه خواهش می‌کنم فیلم ها را پخش کنید که آقای برهانی نگوید چرا قاضی سوال نکرده که آیا به قصد کشتن زدی یا نه؟ مگر پرونده را دیدید؟

نظر شما