شناسهٔ خبر: 57648933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

توصیه هایی درباره مقاومت در برابر آلودگی هوا

صاحب‌خبر -

پیام ما نوشت:

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که از بین ۱۱۳ کشور، ایران رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد و در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد. این یک خبر عادی نیست، رتبه ۲۴ آلودگی هوا و ۲۱ آلایندگی تهران یعنی اورژانس‌های پر از بیماران ریوی که از حملات آسمی و عفونت‌های تنفسی به‌ویژه در فصل زمستان رنج می‌برند. یعنی تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی و یعنی مرگ زودرس سالانه ۲۶ هزار نفر. یعنی خانه کردن اکسیدهای ازت، دی اکسید گوگرد و آلاینده‌های سوخت‌های فسیلی در سینه‌های مردم. محمدرضا زاهدپورانارکی، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص ریه در پاسخ به این سوال که چطور در روزهای آلوده از خودمان محافظت کنیم به مخاطبان «پیام ما» توصیه‌هایی کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

| از خانه بیرون نروید |

در روزهایی که آلودگی هوا از حد می‌گذرد، از خانه بیرون نروید. کودکان و کسانی که بیماری‌های قلبی و ریوی و بیماری‌های مزمن دارند، به هیچ وجه نباید این روزها از خانه خارج شوند زیرا این وضعیت برای آنها مشکل‌ساز خواهد بود. آلودگی هوا روی تمام سیستم بدن از ریه‌ها گرفته تا بینایی تاثیرگذار است. به‌ویژه کسانی که تجربه آلرژی‌های حاد دارند در روزهای آلوده از سوزش و خارش چشم در امان نخواهند بود. همچنین سردرد، خستگی و حالت‌های عصبی و شکننده شدن روح و روان از علائم ناگزیر این وضعیت است.

| ماسک را فراموش نکنید |

اگر مجبور شدید از خانه بیرون بروید، ماسک را فراموش نکنید. زاهدپور انارکی تاکید می‌کند: «با وجود اینکه آلاینده‌ها و ذرات معلق ریز از ماسک رد می‌شوند اما هنوز زدن ماسک بهتر از نزدن آن است. زیرا ماسک می‌تواند از ورود ذرات درشت‌تر به ریه و مجاری تنفسی افراد جلوگیری کند. به‌ویژه بیماران مبتلا به آسم باید حتما در روزهای سرد و آلوده از ماسک استفاده کنند تا از ورود هوای سرد و خشک به ریه‌ها و برانگیخته شدن حملات آسمی جلوگیری کنند.

| ماسک‌های سه لایه کافی است |

برای محافظت از ریه‌ها در این روزها استفاده از ماسک‌های سه لایه که در دوران کرونا هم مرسوم بود، کافی است. البته متخصصان معتقدند که ماسک‌های N95 می‌توانند برای مقابله با ذرات معلق مفیدتر باشند. اما به جز ذرات معلق، گوگرد موجود در گازهای مونوکسید کربن که از همه انواع وسایل گرمایشی و خودروهای فرسوده آزاد می‌شوند، تحریک‌کننده حملات آسمی هستند. به این ترتیب مهم این است که از ماسک استفاده کنید و نوع آن در درجه اول اهمیتی ندارد.

| از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید |

وقتی مجبور شدید از خانه بیرون بروید، حتما حواستان باشد که این روزها استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را اولویت قرار دهید تا بیش از این هوا آلوده و آلایندگی بیشتر نشود.

| در فضای باز ورزش نکنید! |

برخلاف همیشه، روزهای آلوده زمان استراحت است و ورزش در این روزها توصیه نمی‌شود. متخصص ریه و بیماری‌ها داخلی به «پیام ما» می‌گوید: «ورزش در فضای باز در روزهای آلوده باعث می‌شود که آلاینده‌های بیشتری جذب ریه‌ها شوند. با وجود اینکه بهترین زمان ورزش، بعد از ظهرها است که میزان استرس کمتر شده اما در این روزها، مطلقا نباید ورزش کرد. اما اگر اصرار به ورزش در روزهای آلوده داشتید دست‌کم زمان آن را به صبح‌های زود منتقل کنید که گرد و غبار و حرکت خودروها کمتر باشد یا بهتر این است که در منزل به ورزش و فعالیت‌های بدنی بپردازید.»

| درگیر رژیم‌های غذایی نشوید |

با وجود اینکه برخی پزشکان به رعایت رژیم‌های غذایی خاصی در روزهای آلوده تاکید دارند اما این متخصص معتقد است که کاهش آثار آلودگی هوا بر بدن از دست رژیم غذایی بر نمی‌آید. آلودگی‌ هوا بیشتر از هر عضو دیگری بر ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و رژیم غذایی تاثیر چندانی بر کاهش اثرات آلاینده‌ها بر آنها ندارد. هرچند مصرف کلسیم و لبنیات و ویتامین‌ها مفید است اما این توصیه فقط مختص روزهای آلوده نیست.

انتهای پیان

نظر شما