شناسهٔ خبر: 57637212 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رئیس کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

دولت در واگذاری‌ها اصل 44 را رعایت کند

موج نیوز

محمد صالح جوکار گفت: دولت در شرایط کنونی به دولت واگذاری دارایی ها و سهام شرکت های دولتی است برای تامین بخشی از بودجه است اما نباید این واگذاری‌ها اصل 44 را به انحراف بکشاند.

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت در تامین بودجه کشور واگذاری بخشی از سهام شرکت های دولتی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی انتظار می رود دولت اصل ۴۴ را به درستی اجرا کند و این شرکت ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند.

محمد صالح جوکار با بیان اینکه در شرایط کنونی عملکرد بسیاری از شرکت های دولتی بهره وری لازم را ندارند، افزود: از طرف دیگر دولت و دستگاه های نظارتی هم توان نظارت کافی بر این همه شرکت دولتی ندارند، از این رو واگذاری سهام دولتی به بخش های خصولتی نه تنها عملکرد مناسبی را برای این شرکت ها به وجود نمی آورد، بلکه منجر می شود همچنان این شرکت ها مسیر گذشته خود را با بهره وری پایین ادامه دهند.

او با تاکید بر اینکه شاید سهام شرکت های دولتی به اعتبار بالایی نیاز داشته باشد که هر بخش خصوصی توان خرید آن را نداشته باشد، اما می تواند واگذاری عام انجام داد، تصریح کرد: در هر صورت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی روش های متفاوتی برای واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی وجود دارد، از این  رو نباید مساله ضعف مالی بخش خصوصی را بهانه ای برای ادامه خصولتی سازی اقتصاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر پیش بینی ها حمایت از این دارد که دولت در سال جاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و احتمالا بیش از این میزان کسری بودجه پنهان در بودجه سال آینده خواهیم داشت، از این رو دولت موضوع مولدسازی دارایی ها را باید به صورت جدی دنبال کند، اما اینکه خصوصی ساز را به چه شکل می خواهد اجرایی کند همچنان اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

 

نظر شما