شناسهٔ خبر: 57632725 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

در صحن مجلس

فاطمی امین: قیمت خودرو کاملا هماهنگ با قیمت ارز است/ اصلاح وضعیت خودرو ۴ سال زمان می‌خواهد

وزیر صمت گفت: تمرکز ما بر تولید خودرو است و شیب تولید خودرو به شدت افزایش یافته و هفته آینده اولین خودرو‌های وارداتی وارد گمرک می‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۲ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم، باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد، بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.

وی یادآور شد: در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته، ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد. همچنین در آبان ماه، ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو‌های سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین تولید خودرو‌های سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و روی توازن تولیدکنندگان متمرکز شدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودرو از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. دستاورد‌های خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده است. ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند. هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته ۱۵ هزار دستگاه و سایپا حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.

وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو و روند تولید آن افزایش یافته است، گفت: واردات خودرو هم اگر محقق شود، عرضه و تقاضای خودرو متعادل می‌شود. ما از اوایل امسال پیگیر واردات خودرو بودیم و جلساتی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کردیم که مجمع پذیرفت ما برای تنظیم بازار خودرو نیاز به واردات داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: البته دغدغه‌هایی برای تأمین ارز خودرو وجود داشت. اوایل شهریور ۱۴۰۱ بود که آئین نامه واردات خودرو در دولت تصویب شد، اما هیأت تطبیق سه ایراد به آن گرفت که در آبان ماه این ایرادات در دولت رفع شد و آئین نامه واردات خودرو قطعی شد.

وی افزود: طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و ۴ متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودرو‌های وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد، در حالی که سال ۸۲ تا ۸۴ که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.

وزیر صمت گفت: به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است. به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، افراد برای حفظ ارزش پول خود و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

وی بیان کرد: تقاضای ما از مجلس شورای اسلامی آن است که هر چه زودتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب برساند تا ما بتوانیم بازار‌های سوداگری از جمله خودرو را مدیریت کنیم و علاوه بر این عرضه خودرو هم باید افزایش پیدا کند.

فاطمی امین تصریح کرد: برای خودرو‌های شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودرو‌های ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست که این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت، زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم. همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک نمایندگان می‌توانیم بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت خودرو پرچالش است، گفت: ما ۴ سال برای اصلاح این صنعت از نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای ۳ مرحله‌ای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.

فاطمی امین اظهار داشت: در سال جاری ۳ خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود. یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو، تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد. یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودرو‌های ناقص فراخوان شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجراست.