ابراهيم حاتميكيا هنرمندي داراي زبان و سبك خاص كه وفادار به نگاه خود مانده است، اين روزها با تكميل هنرمندانش باديگارد را كليد خواهد زد. به گزارش ايرنا، ابراهيم حاتميكيا همچون يك تاريخچه، يك صدا و يك نگاه در مقطعي از تاريخ ما ديده، شنيده و حس ميشود. فيلمهاي او اگرچه همچون گزارشي مستند از جنگ، روايات واقعي و تاريخي را به تصوير ميكشند، اما لحن شاعرانه، نوستالژيك و پرسوز و گدازي دارند. او اين روزها سخت درگير انتخاب بازيگر و پيشتوليد فيلم جديدش است. وي فعاليتهاي سينمايياش را از سال 1359 با نوشتن فيلمنامه و كارگرداني فيلمهاي كوتاه در فضاي جبهه و جنگ آغاز كرد. وي در سال 1364 نخستين فيلم بلند خود را به نام هويت براي شبكه دوم سيما ساخت كه ميكوشيد تصويري واقعگرايانه از گرايشهاي سياسي آن دوران ارائه دهد. حاتميكيا در ادامه با ساخت فيلمهاي مختلف با موضوع دفاع مقدس و جنگ به عنوان يكي از كارگردانان صاحب سبك در اين حوزه براي خود شهرتي در سينماي ايران به دست آورد. ساخت فيلم آژانس شيشهاي در سال 86، شش سيمرغ از شانزدهمين جشنواره فيلم فجر براي او به ارمغان آورد و تاكنون براي فيلمهاي ديدهبان، مهاجر، از كرخه تا راين، به نام پدر، به رنگ ارغوان و «چ» برنده جايزه از جشنواره فيلم فجر شده است. او حالا در هجدهمين تجربه سينمايي خود به سراغ ساخت فيلم «باديگارد» رفته است. فيلمنامهاي كه بهزودي مقابل دوربين ابراهيم حاتميكيا خواهد رفت، ماحصل يك تلاش حدوداً 5 ساله، مطالعه و تحقيق و نگارش حاتميكيا براساس يك دغدغه و طرح شخصي است. وي در طي اين سالها براي به ثمر رسيدن اين طرح و تبديل آن به فيلمنامه دلخواه خود با دقت و وسواسهاي مرسوم و شناخته شدهاش كه همگان از آن مطلعند، به صورت شخصي دست به تحقيقات جامع و گستردهاي زده و با افراد گوناگون از طيفهاي مختلف سياسي و فرهنگي و اجتماعي و همچنين كارشناسان فني ذيربط به گفتوگو نشسته است. امري كه نه تنها براي حاتميكيا كه البته به سختگيري در اين حوزه معروف است كه در ارتباط با نگارش هر فيلمنامهاي توسط هر فيلمنامهنويسي بهشدت متداول و ضمناً ضروري است. نگارش نسخه اوليه فيلمنامه باديگارد پس از طي اين مراحل و جمعآوري تحقيقات و البته پس از درآميختن با دلمشغوليهاي شخصي فيلمنامهنويس و عبور از صافي ذهن وي، بيآنكه الزاماً محصور در شنيدهها و در بند تحقيقات و گفتوگوهاي صورت گرفته باشد در اواخر سال گذشته به پايان رسید. در بهار سال جاري اين فيلمنامه با توجه به مساعدبودن شرايط توليد فيلم مجدداً بازنويسي شده و هماكنون نسخه نهايي فيلمنامه آماده است تا در برابر دوربين ابراهيم حاتميكيا تصوير شود. پيشتوليد اين فيلم از نيمه ارديبهشت ماه و با برگزاري جلسات روخواني فيلمنامه، انجام همزمان بازنويسي نهايي فيلمنامه و انتخاب عوامل فيلم آغاز شده و بر اساس برنامهريزيها تا پايان خرداد ماه نيز ادامه خواهد يافت.
بازيگران
نخستين نامي كه در بين اسامي بازيگران تازهترين ساخته حاتميكيا منتشر شد پرويز پرستويي بود. بازيگر توانمند سينماي ايران كه پس از ايفاي نقشهاي بهياد ماندني در فيلمهاي سينمايي آژانس شيشهاي، روبان قرمز، موج مرده و به نام پدر براي پنجمينبار در مقام نقش نخست فيلم سينمايي باديگارد مقابل دوربين ابراهيم حاتميكيا قرار خواهد گرفت. فرهاد قائميان ديگر بازيگر اين فيلم پس از دو همكاري در فيلمهاي «به رنگ اغوان» و «دعوت» با حاتميكيا حالا براي سومين همكاري خود با اين كارگردان سينماي ايران به باديگارديها پيوسته است.
نظر شما