شناسهٔ خبر: 57600118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

تقاضای مهدی نصیری از آیت الله سیستانی: برای ایران کاری کنید!

صاحب‌خبر -

مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه‌ی کیهان در یادداشتی تلگرامی نوشت:

آیت الله سید علی سیستانی در زمره یکی از روشن بین ترین عالمان دینی و مراجع تقلید شیعه در تاریخ معاصر است. او با تدبیری شگفت و با کمترین مداخله در امور سیاسی و حکومتی کشورعراق توانست نقشی نجات بخش و ثبات آفرین در عراق ملتهب پس از سقوط صدام و حزب سرکوبگر بعث داشته باشد. فتوای تاریخی او برای جهاد با هجوم داعش به عراق و حمایت پیوسته از پروسه مردم سالاری و انتخابات آزاد، در زمره خدمات سیستانی به جامعه در حال صیرورت و تکامل عراق است.

او بارها از اقلیت سنی عراق و دیگر مذاهب عراق با تعبیر «انفسنا» (خود ما) یاد کرده و علی رغم قدرت فوق العاده مذهبی و مردمی اش، هرگز در صدد تحمیل هیچ امر دینی و حکم شرعی خارج از چارچوب مجلس و پارلمان عراق ـ که مرکز قدرت سیاسی ست ـ بر نیامده و هرگز سخن از حجاب اجباری حتی در شهرهای مقدسی چون نجف و کربلا نگفته است. هیچ کس در عراق به خاطر اهانت به سیستانی محاکمه نشده است‌. دیدار او با پاپ در سال 1399 همه جهان را متوجه حوزه علمیه نجف و مرجعیت شیعه در این شهر مقدس کرد.

در کنار این همه، آیت الله سیستانی میلیونها مقلد در ایران دارد، ضمن آن که خود ایرانی و از خطه سیستان و خراسان است و از همین رو جا دارد از این فقیه روشن بین تقاضا کنیم به هر نحو که مصلحت می‌داند و با همه ملاحظاتی که در مورد کشور عراق و نفوذ نظامی ایران در این کشور و رابطه ایران و عراق دارد، اقدام و حرکتی مصلحانه در مورد حوادث تلخ سه ماهه اخیر ایران انجام دهد و از نفوذ معنوی خود برای توقف چرخه خشونت و سرکوب مردم و جوانان معترض در خیابانها و دانشگاهها و دردناک‌تر از همه روند آغاز شده اعدام برخی دستگیرشدگان که می تواند به ابعاد خشونتها دامن بزند، استفاده کند.

باید به عنوان یک فرد حوزوی به آیت الله سیستانی عرض کنم که گرد سکوتی بسیار زیانبار و مهلک برای حیثیت و آبروی روحانیت شیعه در ایران بر سر حوزه قم و دیگر حوزه‌های علمیه ایران ـ که پس از انقلاب به سرعت از استقلال و حریت فاصله گرفته و در اختیار منویات حکومت قرار گرفتند ـ پاشیده شده و این خوف وجود دارد که اگر این روند حکمرانی فقر و فلاکت و فساد آفرین همراه با فاصله گیری روزافزون از جمهوریت و خواست و اراده مردم و بدتر از همه سرکوب‌های خونین و دستگیری‌های گسترده ادامه پیدا کند، در آینده نه از روحانیت نشان قابل اعتنایی بماند و نه از حوزه‌های علمیه‌‌. ‌

تمام ارزش روحانیت شیعه به استقلال و در کنار مردم بودن است، همان چیزی که امروز روحانیت شیعه درعراق تحت زعامت حضرتعالی بدان مفتخر است اما این مزیت تاریخی و انحصاری روحانیت در ایران در معرض نابودی تمام عیار قرار گرفته است.

حضرت آیت الله! اطلاع دقیق شما از اوضاع و تحولات ایران همیشه زبانزد بوده و از همین رو انتظار می رود در باره ایران و مردم ایران و آینده ایران کاری بکنید. مکاتبات و پیغامها و درخواستهای نخبگان و مراجع و چهره های سرشناس سیاسی داخل ایران با راس هرم قدرت. تاثیری در اصلاح امور نداشته، اما شاید قلمی و سخنی و قدمی از شما اثری داشته باشد و چونان تلنگری اهالی قدرت را از خواب
بیدار و به اندیشه کردن برای اصلاح امور وادار کند.

والامر الیکم

انتهای پیام

نظر شما