شناسهٔ خبر: 57597804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در همایش «ملی ارتقاء شافیت»:

اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم، شعار و وعده ندهیم/ با مردم صادق باشیم/ حرف دو پهلو زدن ما را دچار گرفتاری می‌کند

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: جلسات رسمی مجلس به صورت زنده پخش می‌شود و مردم هم می‌شنوند؛ اما در بخش سیاست‌گذاری و قانون باید شفافیت وجود داشته باشد چراکه اگر قانون ابهام داشت، خود به خود غیرشفاف می‌شود.

صاحب‌خبر -

اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم، شعار و وعده ندهیم/ با مردم صادق باشیم/ حرف دو پهلو زدن ما را دچار گرفتاری می‌کند

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم شعار و وعده ندهیم، بگوییم به لطف و قوت پرودگار انجام می‌‌دهیم اگر کاری را نتوانستیم انجام دهیم صادقانه بگوییم می‌خواستیم کاری را انجام دهیم اما نشد، با مردم صادق باشیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همایش «ملی ارتقاء شفافیت» گفت: موضوع این نشست و همایش ارتقاء شفافیت است؛ شفاف یعنی زلال،‌ آشکار و پاک و زاهد، این شفافیت باید کجا باشد و نباشد؟ اثرات شفافیت چیست؟ آنجا که مسائل باید شفاف و ظاهر باشد چه تاثیراتی برای کشور و پیشرفت دارد؟ آنجا که نباید ظاهر شود و اگر شد چه خسران و زیانی برای مردم حکومت ایجاد می‌کند؟

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: کجا نباید سری افشا می‌شد و افشا شد؟ چه خساراتی به وجود آورد؟ کجا باید شفاف می‌شد و نشد و ما زیان کردیم؟ شفافیت در کردار، گفتار، تقنین، سیاست‌ها و برنامه‌ها باید چگونه باشد؟ یک مسئله مهم شفافیت در گفتار و صداقت است. در گفتار و کردارمان شفایت بسیار لازم است. اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم شعار و وعده ندهیم، بگوییم به لطف و قوت پرودگار انجام می‌‌دهیم اگر کاری را نتوانستیم انجام دهیم، صادقانه بگویم می‌خواستیم کاری را انجام دهیم اما نشد؛ با مردم صادق باشیم. حضرت علی (ع) فرمودند غیر از موارد جنگی با مردم گفت‌وگو کنیم و مسائل را با مردم در میان بگذاریم اگر کاری انجام نشد، از قصد نبوده است.

وی تاکید کرد: حرف دو پهلو زدن، وعده‌ای که نمی‌شود به آن عمل کرد گفتن؛ ما را دچار گرفتاری می‌کند. اگر می‌خواهیم شفافیت درست صورت گیرد، در بخش برنامه‌ها، سیاست‌ها و قانون‌ها است. جمهوری اسلامی چیزی را در برابر دوست و دشمن پنهان نکرده است. در مقابل سلطه‌طلبان حاضر نیستیم باج دهیم و می‌ایستیم و هزینه هم می‌کنیم، زحمت را متحمل می‌شویم و منافع خودمان را به دست می‌آوریم. 

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: جلسات رسمی مجلس به صورت زنده پخش می‌شود و مردم هم می‌شنوند؛ اما در بخش سیاست‌گذاری و قانون باید شفافیت وجود داشته باشد چراکه اگر قانون ابهام داشت، خود به خود غیرشفاف می‌شود. بنابراین در قانون‌گذاری بسیار باید دقت کنیم. فرآیندی که منجر به یک نتیجه می‌شود باید در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: از قوه قضائیه می‌گویم؛ فرآیند نسبت به یک پرونده چگونه است؟ اگر فرآیند را نگوییم و فقط بگوییم یک فرد محکوم و یا تبرئه شده است، کافی نیست. باید فرآیند گفته شود. باید مشخص کنیم کجا مردم در یک فرآیند قرار بگیرند و کجا قرار نگیرند. به طور مثال در تحقیقات مقدماتی کیفری همه چیز محرمانه است و مردم نباید در فرآیند قرار بگیرند؛ آیا مردم در برابر همه چیز محرمانه باشد. قانون اساسی می‌گوید دادگاه باید علنی باشد غیر از موارد خاص. آیا این حکمت ندارد؟ 

اژه‌ای عنوان کرد: اگر اجازه می‌دادیم دوربین‌ها محاکم و زندان‌های ما را ببینند وضعمان امروز بهتر بود. همه نامه‌هایی که آقای خدائیان می‌نویسد به عنوان رئیس ستزمان بازرسی کل کشور رویش عنوان محرمانه دارد، مردم از کجا بدانند چه چیزی شده است؟ رسانه‌ها نمی‌دانند کار به کجا رسیده است. از کجا معلوم که این کار درست است؟ اگر همه مردم در جریان این فرآیندها قرار می‎‌گرفتند و می‌دانستند حرف شما حق است، پشت شما قرار می‌گرفتند و می‌گفتند حرف شما درست است.

وی ادامه داد: درباره املاک تملیکی جایی رفتیم؛ دوربین هم به انبارها آمد مردم دیدند و باور کردند حال اگر می‌گفتیم چندین انبار و چندین هزار کالا در انبارها مانده است، مردم باور نمی‌کردند! حرف من این است چرا باید همه گزارشات دستگاه‌های نظارتی محرمانه باشد؟ بله جایی مانند جنگ نظامی مواردی این چنین محرمانه است اما در مواردی دیگر جدا است. اینکه دوربین بیاید برود زندان‌ها را ببیند و به مردم نشان دهد این کارها بسیار موثر است.

برچسب‌ها:

نظر شما