شناسهٔ خبر: 57591820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

وقتی آلمان به مهد نئونازیسم تبدیل می شود

زیر پوست اروپا

طی روزهای اخیر، اخباری درخصوص وقوع کودتایی ناموفق در آلمان منتشر شده و حتی برخی منابع امنیتی می گویند این روند ( ادامه فعالیت های ضد امنیتی) احتمالا طی روزهای آتی در برلین و دیگر شهرها ادامه پیدا خواهد کرد. پس از آن که سه هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال در ۱۳۰ منطقه در یازده ایالت آلمان و بخش‌هایی از اتریش و ایتالیا صبح چهارشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۲ در یک سری عملیات گسترده، به مقر گروه‌های راست‌گرای افراطی یورش بردند و اعضای آن را بازداشت کردند؛ مقامات آلمان از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به گروه ‌«شهروندان رایش» در روزهای آینده خبر داده است.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل
 طی روزهای اخیر، اخباری درخصوص وقوع کودتایی ناموفق در آلمان منتشر شده و حتی برخی منابع امنیتی می گویند این روند ( ادامه فعالیت های ضد امنیتی) احتمالا طی روزهای آتی در برلین و دیگر شهرها ادامه پیدا خواهد کرد. پس از آن که سه هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال در ۱۳۰ منطقه در یازده ایالت آلمان و بخش‌هایی از اتریش و ایتالیا صبح چهارشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۲ در یک سری عملیات گسترده، به مقر گروه‌های راست‌گرای افراطی یورش بردند و اعضای آن را بازداشت کردند؛  مقامات آلمان از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به گروه ‌«شهروندان رایش» در روزهای آینده خبر داده است.
 متهمین کودتای آلمان چه کسانی هستند؟
در آلمان جنبشی وجود دارد که اعضای آن از شرایط این کشور پس از جنگ اول جهانی ناراضی هستند و به نوعی حس نوستالژیک به گذشته دور دارند. اعضای این گروه «رایشبورگر» یا «شهرواندان رایش» نام دارند و تخمین زده می‌شود در حدود ۲۰ هزار نفر به این گروه راست‌گرای مخالف نظام‌ تمایلات فکری داشته باشند.در توضیح تفکرات «شهروندان رایش» یک تحلیلگر آلمانی به نام ژاکوب هگل به یورونیوز  می گوید که مطمئنا این تفکر حاصل یک امر کوتاه مدت نبوده و در سالیان متمادی به مرور این قضیه پر رنگ‌تر شده است. آقای ژاکوب گوهل در ادامه افزود که این حرکت «جریان‌های متعددی دارد، بطوری که می‌تواند گفت این یک جنبش گسترده متشکل از زیر دسته های مختلف است، از جمله اینکه هر کدام از آن‌ها خود را در مقام رهبریت می‌پندارند، یا دسته‌ای دیگر که به دنبال تشکیل نظام پادشاهی‌ هستند».
  بازگشت به نیمه قرن بیستم!
بر این اساس،  یکی از شاخه‌های فرعی رایشبورگرها طرفدار آرمان آلمانی  در دوران رایش سوم در سال ۱۹۳۷ هستند. حال آن‌که برخی دیگر به گذشته دورتر گام برمی‌دارند و خواهان بازگشت به دوران رایش دوم در سال ۱۸۷۱ هستند.دسته‌ای از رایشبورگرها نیز اصلا ساختارهای دولتی مدرن را نمی‌پذیرند و از پرداخت مالیات یا شرکت در سرشماری امتناع می‌ورزند و کارت شناسایی نیز به همراه ندارند.ژاکوب گوهل در پاسخ به یورونیوز می گوید: «در دوران همه‌گیری کووید، این جنبش در همراهی با دیگر گروه‌های راست افراطی، در تظاهرات ضد قرنطینه مشارکت داشتند. آنها با حزب سیاسی راست افراطی آلترناتیو برای آلمان متحد یا همان «AfD» هستند. این افراد مخالف سیاست‌های درمانی و تزریق واکسن‌ هستند و به ‌عبارتی با گروه‌های معتقد به تئوری توطئه همچون «کیو-اِنان»هم نظرند و به شیوه‌های زندگی جایگزین باور دارند.
معرفی سران کودتا
به گفته مقامات آلمانی، رهبر اصلی کودتا  فرد مسنی که از اشراف‌زادگان است.وی  قصد داشت خود را به عنوان رهبر بعدی این کشور معرفی کند.این فرد شاهزاده هاینریش سیزدهم نام داشته و  ۷۱ سال سن دارد. او از خاندان «رئوس» است که تا سال ۱۹۱۸ بر بخشی از تورینگن امروزی در مرکز آلمان حکومت می‌کردند.در این خاندان رسم بر این گونه است که فرزندان ذکور متولد شده نام «هاینریش» را اختیار می‌کنند و سپس یک پسوند عددی جلوی اسم آن‌ها می‌آید تا اینکه به عدد ۱۰۰ برسند؛ آن‌گاه است که دوباره از اول شماره‌گذاری‌ها شروع می‌شوند. یکی دیگر از بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه فردی از اعضای سابق چتربازان است که قرار بوده است شاخه نظامی این جنبش را در آینده هدایت کند.
مقامات آلمانی گفته‌اند که او تلاش می‌کرد پلیس و نیروهای نخبه سابق را برای اداره ارتش پس از کودتا استخدام کند و پادگان‌هایی را شناسایی کرده بود که می‌توانستند پس از سرنگونی دولت مورد استفاده قرار گیرند و حتی به «استفاده از زور قهری در کشتار مردم» هم فکر کرده بودند.
خطری که به قوت خود باقیست
در گزارشات اطلاعاتی آلمان، ظرفیت بالای خشونت در میان رایشبورگرها بسیار نگران کننده توصیف شده به طوری که «نزدیک به ۵۰۰ نفر از این افراد حداقل یک مجوز سلاح در اختیار دارند. مقامات آلمانی همچنین از ارتباط شاهزاده هنریش سیزدهم با برخی واسطه‌های روسی خبر دادند. هرچند دولت روسیه هر گونه حمایت از این گروه را رد کرده و دادستانی آلمان نیز گفته است «هیچ نشانه دال بر پاسخ مثبت افراد مورد تماس به اینگونه درخواست‌ها وجود ندارد.»
یکی از اعضای سابق پارلمان آلمان که به قضاوت در دادگاه‌های آلمان مشغول است هم در بین بازداشت‌شدگان دیده می‌شود. خانم وینکِمان گزینه مطرح دولت کودتایی شهروندان رایش برای مقام وزارت دادگستری بوده است.
 رشد نژادپرستی و خشونت در آلمان
باید توجه داشت که دستگاه های امنیتی آلمان وخصوصا آژانس امنیت داخلی این کشور، متهم اصلی بی تفاوتی در برابر رشد چشمگیری گروه های تروریستی و افراطی در کشورشان بوده اند. اقدامات خشونت‌آمیز افراط گرایان در آلمان طی یک سال گذشته با افزایش ۲/۳ درصدی به ۱۰۸۸ مورد رسیده است.این در حالیست که در دیگر کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزیلند ، کانادا و … نیز این حملات به صورت تصاعدی افزایش یافته است.نکته قابل تامل اینکه مقامات غربی علاقه‌ای در خصوص ورود به این پرونده ها و تحدید فعالیت های آزادانه گروه‌های نژادپرست در کشورهای خود نیستند. در کشورهای اروپایی، جریان‌های نژادپرست، ملی گرایان افراطی، نئونازیست‌ها و فاشیست ها در قالب جریان «راست افراطی» یا «راست ملی‌گرا»، رسما در پارلمان و حتی بعضا دولتها حضور دارند و برای استمرار فعالیت‌های نژادپرستانه در  غرب ، علیه مسلمانان و سایر  مهاجران برنامه ریزی می‌کنند. برای آنها اهمیتی ندارد که تا کنون چندین نفر مسلمان و مهاجر بر اثر این حملات جان خود را از دست داده یا خواهند داد!
 پرونده ای که مبهم است! 
نکته مهم تر اینکه ابعادی از پرونده فعالیت گروه موسوم به «شهروندان رایش»در آلمان، مبهم باقی مانده است. گستردگی فعالیت این گروه، بدون نظارت یا اطلاع دستگاه های امنیتی در آلمان امکانپذیرنبوده و طبق مستندات موجود، برخی از افراد و اعضای این گروه نیزمستقیما موردحمایت دستگاه های امنیتی این کشور اروپایی قرار داشته اند. با این حال به نظرمی رسد ژرمنها در هدایت نژادپرستی سیستماتیکی که خود در حال خلق آن در غرب بوده اند، ناتوان مانده اند.
 بنابراین، نمی توان ارائه روایت یک طرفه ، محدود و کنترل شده از سوی دستگاه اطلاعاتی آلمان را مترادف با درک حقیقت در قبال پرونده کودتای اخیر دانست. باید کمی صبر کرد تا ابعاد تاریک و مبهم ماجرا روشن شود، هرچند که مقامات آلمانی علاقه ای نسبت به این موضوع ندارند! 

برچسب‌ها:

نظر شما