شناسهٔ خبر: 57591551 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2022

رؤیای قهرمانی برزیل و هلند رنگ باخت آرژانتین و کرواسی در قامت مدعی قهرمانی ظاهر شدند

با صعود تیم‌های کرواسی و آرژانتین به نیمه‌نهایی جام جهانی 2022، رویای قهرمانی تیم‌های برزیل و هلند رنگ باخت.

صاحب‌خبر -

 

سرویس ورزشی-

دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 20252 جمعه شب با برگزاری دو دیدار آغاز شد و در آن تیم‌های کرواسی و آرژانتین با برتری برابر برزیل و هلند جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را به‌دست آوردند. در نخستین بازی مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2022 در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه مقابل کرواسی صف‌آرایی کرد و کرواسی با نتیجه 5 بر 3 (برتری 4 بر 2 در ضربات پنالتی) به برتری رسید. برزیلی‌ها در 90 دقیقه این مسابقه فرصت‌های گلزنی فراوانی به وجود آوردند، اما خط دفاعی مستحکم کرواسی و درخشش دومینیک لیواکوویچ در دروازه کروات‌ها مانع گلزنی برزیل شد تا بازی در وقت معمول با تساوی صفر- صفر خاتمه یابد.
در دقایق تلف شده از وقت اضافه اول، بالاخره قفل دروازه نایب قهرمان جام جهانی 2018 شکست و نیمار با گلزنی در دقیقه 1+105، برزیل را در این مسابقه پیش‌انداخت. تلاش کرواسی برای جبران گل خورده در دقیقه 117 نتیجه داد و برونو پتکوویچ در دقیقه 117 گل تساوی را به ثمر رساند تا بازی به ضربات پنالتی برسد. این گل تنها ضربه بازیکنان کرواسی در چارچوب دروازه برزیل ظرف 120 دقیقه بود.
در ضیافت پنالتی‌ها نیکولا ولاشیچ، لوورو مایر، لوکا مودریچ و میسلاو اورشیچ دروازه برزیل را گشودند و آلیسون بکر نتوانست هیچ‌یک از پنالتی‌های کرواسی را مهار کند. کاسمیرو و پدرو نیز پنالتی‌های سلسائو را تبدیل به گل کردند، اما رودریگو و مارکینیوش پنالتی‌های خود را از دست دادند تا کروات‌ها ضربات پنالتی را با نتیجه 4 بر 2 به سود خود به پایان برسانند.
برزیل از جام جهانی 2002 در مراحل حذفی جام جهانی نتوانسته از پس تیم‌های اروپایی بربیاید و نمایندگان قاره سبز در این 20 سال، سلسائو را از صعود به فینال جام جهانی بازداشته‌اند. بسیاری از فوتبالدوستان تمایل داشتند یک بازی سوپرکلاسیکو (تقابل برزیل- آرژانتین) را در مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات ببینند که حذف برزیل، این مسابقه را لغو کرد. کرواسی که در دوره گذشته جام جهانی با پیروزی در سه بازی 120 دقیقه‌ای به فینال رسیده بود، در جام جهانی قطر نیز ظاهراً با فرمولی تکراری قصد رسیدن به فینال را دارد.
دالیچ: بزرگ‌ترین مدعی جام را حذف کردیم
در پایان این بازی زلاتکو دالیچ سرمربی کرواسی گفت: این پیروزی متعلق به مردم کرواسی بود و ما به این برد نیاز داشتیم. از دقیقه نخست تا دقیقه پایانی شاهد یک بازی عالی بودیم و نتیجه‌ای که رخ داد، فقط به‌خاطر تلاش بازیکنان بود. «ما بزرگ‌ترین مدعی قهرمانی جام را حذف کردیم.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: این کرواسی است؛ غرور، شجاعت، ایمان و وطن‌پرستی. با این وجود باید بگویم که این نتیجه پایان کار ما نیست و باید به مراحل بالاتری از جام برسیم. همه تلاش خود را کردند و از تمام کسانی که روی نیمکت هم بودند، تشکر می‌کنم.
سرمربی تیم ملی کرواسی با ابراز امیدواری از اینکه تمام مردم کشورش از غلبه بر برزیل لذت ببرند، گفت: به مدافعان کرواسی هم می‌گویم که این پیروزی به‌خاطر آنها بود. برای دومین بار متوالی به نیمه نهایی جام جهانی صعود کردیم و نشان دادیم کروات‌ها می‌توانند پیروز شوند.
از سوی دیگر تیته سرمربی برزیل هم در نشست خبری خود گفت: همان‌طور که قبلاً گفته بودم، دوره حضورم در برزیل به پایان رسیده است. یک سال و نیم پیش چنین مسئله‌ای را گفته بودم و پای حرفم می‌ایستم. شکست دردناکی برای تمام تیم بود. در دیدار با کره جنوبی چهار گل در نیمه اول زدیم و در نیمه اول بازی با کرواسی نیز فرصت‌های گلزنی زیادی آفریدیم. شاید دقت کافی نداشتیم و به نظرم دروازه‌بان کرواسی بهترین بازیکن زمین بود. بازی همه چیز را به شما نشان می‌دهد.
تیته در مواجهه با سؤالی پیرامون بی‌نظمی تیم برزیل هنگام به ثمر رسیدن گل کرواسی خاطرنشان کرد: با شما موافق نیستم. ابتدا در موقعیت هجومی بودیم و با تعداد بازیکن زیاد حمله می‌کردیم که در رفت و برگشت، یک توپ به عمق دفاع ما رسید. تلاش کردیم برگردیم و به میانه زمین نزدیک شدیم، اما توپ وارد دروازه شد.
تکرار تاریخ به سود مسی و آرژانتین
در بازی دوم جمعه شب تیم‌های آرژانتین و هلند در ورزشگاه لوسیل مقابل هلند صف‌آرایی کرد که با این بازی پس از ثبت نتیجه تساوی 2- 2 در پایان 120 دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد که در ضیافت پنالتی‌ها آرژانتین با نتیجه 4 بر 3 پیروز شد. آرژانتین با گلزنی ناهوئل مولینا در دقیقه 35، با برتری راهی رختکن شد. شاگردان اسکالونی در نیمه دوم نیز صاحب یک ضربه پنالتی شدند که لیونل مسی در دقیقه 73 توانست توپ را به تور دروازه لاله‌های نارنجی برساند.
در حالی که تماشاگران تصور می‌کردند صعود آلبی‌سلسته به مرحله نیمه نهایی قطعی شده است، لوئیس فن‌خال تصمیم گرفت ووت وگهورست را در دقیقه 78 به‌جای ممفیس دپای به زمین بفرستد که همین تعویض، ورق را برای هلند برگرداند. وگهورست با گلزنی در دقیقه 83 توانست فاصله را به یک گل برساند و در دقیقه 11+90 نیز دروازه آرژانتین را گشود تا بازی در وقت‌های اضافه دنبال شود.
وقت اضافه این مسابقه هم گلی در بر نداشت تا ضربات پنالتی برنده دومین مسابقه یک‌چهارم نهایی را نیز تعیین کند. لیونل مسی، لئاندرو پاردس، گونزالو مونتیل و لائوتارو مارتینز پنالتی‌های آرژانتین را تبدیل به گل کردند و انزو فرناندز پنالتی آلبی‌سلسته را از دست داد. تئون کوپمینرس، ووت وگهورست و لوک دی یانگ نیز گلزنان هلند در ضیافت پنالتی‌ها بودند و ویرجیل فن دایک و استیون برگویس در گلزنی از روی نقطه پنالتی ناکام ماندند تا آرژانتین راهی مرحله نیمه پایانی جام بیست‌ودوم شود.
متئو لاهوز داور اسپانیایی این بازی به خورین تیمبر، ووت وگهورست، ممفیس دپای، استیون برخویس و استیون برخواین از هلند و مارکوس آکونیا، کریستین رومرو، لیساندرو مارتینس، لیونل مسی، نیکولاس اوتامندی، لئاندرو پاردس، گونسالو مونتیل و خرمن پزلا از آرژانتین کارت زرد نشان داد. آرژانتین در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2014 نیز در ضربات پنالتی بر هلند غلبه کرده و به فینال جام راه یافته که در فینال مغلوب آلمان شد.
اسکالونی: مسی نشان داد
بهترین بازیکن تاریخ است
در پایان این بازی لیونل اسکالونی سرمربی آرژانتین پس از راهیابی تیمش به مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2022 قطر گفت: این تیم توانایی رویارویی با هر شرایطی را دارد. ما شایسته بازی در ضربات پنالتی نبودیم، اما آرژانتین در این بخش هم توانایی خودش را نشان داد. اگر فکر کنید کار تمام شده است، فوتبال همین شرایط را دارد. این تیم جوان و باغرور است و بازیکنان باید بدانند که هیچ‌گاه دست از تلاش نکشند. بازی بسیار نزدیک بود و برای ما دشوار پیش می‌رفت؛ به‌ویژه در نیمه دوم. با این حال از تیم رضایت دارم.
سرمربی آرژانتین با تمجید از شاگردانش و سبک بازی آنها خاطرنشان کرد: در وقت اضافه می‌دانستیم با ارائه فوتبال خودمان می‌توانیم نتیجه را تغییر بدهیم. فراتر از هر شرایطی که وجود دارد، همیشه به حمله فکر می‌کنیم. ما نمونه‌های زیادی از شخصیت تیمی را در این جام جهانی از خودمان نشان دادیم.
اسکالونی به عملکرد تیم ملی کشورش در جام بیستم اشاره کرد و گفت: آرژانتین در جام جهانی 2014 هفت بازی کرد و امیدوارم آلخاندرو سابیا (سرمربی آرژانتین در جام جهانی 2014) از عملکرد ما راضی باشد. با احترام به رقبا می‌خواهیم قهرمان این جام شویم.
وی در مورد عملکرد بازیکنان آرژانتین در ضربات پنالتی بیان کرد: می‌دانستیم امیلیانو مارتینس چند پنالتی را مهار می‌کند. با این حال بازیکنان زیادی داشتم که اشتیاق زدن پنالتی را داشتند. این برای تیم نکته‌ای مثبت است. سرمربی آرژانتین همچنین تمجید ویژه‌ای از کاپیتان تیمش داشت و گفت: لیونل مسی نشان داد که بهترین بازیکن تمام دوره‌هاست.
مسی: بازی با هلند نباید به وقت اضافه می‌رسید
لیونل مسی ستاره تیم ملی آرژانتین نیز در پایان این دیدار گفت: از این نتیجه خیلی خوشحالم. بازی نباید به وقت اضافه یا ضربات پنالتی می‌رفت، اما کارمان سخت شد. با این حال فوق‌العاده بودیم و به مرحله بعد رسیدیم. آرژانتین به جمع چهار تیم برتر جهان رسید؛ چون نشان داد که می‌داند چگونه در هر مسابقه با اشتیاق و صلابت بازی کند. این تیم لحظات بازی را درک می‌کند و می‌داند چه زمانی باید حمله یا دفاع کند. کاپیتان آرژانتین درباره دیدار با نایب قهرمان جام جهانی 2018 در مرحله نیمه نهایی جام بیست‌ودوم گفت: کرواسی نشان داد که تیمی عالی است و در لحظاتی از دیدار با برزیل، یک بازی برابر با این تیم ارائه کرد. بازیکنان کرواسی یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و برای مدتی طولانی است که با یک مربی کار می‌کنند.
مسی که پس از به ثمر رساندن گل دوم آرژانتین شادی طعنه‌آمیزی به سمت نیمکت هلند داشت، سرمربی لاله‌های نارنجی را در اظهارات بعد از مسابقه خود نیز بی‌نصیب نگذاشت و خاطرنشان کرد: فن‌خال می‌گوید تیمش فوتبال خوبی بازی می‌کند، اما تیمش فقط رو به ارسال‌های بلند آورده بود!
فن‌خال: بازیکنان هلند
یک سال تمرین پنالتی کرده بودند
لوئیس فن‌خال نیز پس از حذف تیم ملی هلند از جام‌جهانی گفت: ابتدا با نتیجه 2 بر صفر از آرژانتین عقب افتادیم که یک گل حریف به‌خاطر پنالتی مشکوک آنها بود. بازی خوبی ارائه کردیم. به‌عنوان یک مربی می‌خواهم همه چیز را در کنترل داشته باشم و به بازیکنانم گفته بودم که در طول سال، در تمرین تیم‌های باشگاهی خود پنالتی تمرین کنند. بازیکنان ما این تمرینات را انجام دادند و اولین پنالتی‌ها را از دست دادند. این خیلی تلخ است. شما می‌توانید یک پنالتی را از دست بدهید، اما نه دو ضربه را. اتفاقات خوب زیادی برای ما رخ داد و می‌خواستیم با تمرین روی پنالتی، به امتیاز خوبی دست یابیم. با این حال برای دومین مرتبه در دورانی که سرمربی هلند هستم، در ضربات پنالتی شکست خوردیم.
سرمربی تیم ملی فوتبال هلند با انتقاد از اعلام پنالتی به سود آرژانتین در دقیقه 72 گفت: من می‌خواهم این تصویر را دوباره از تلویزیون تماشا کنم و دلیل اعلام آن پنالتی را بدانم. بازیکنان حریف زمان زیادی تلف کردند و قضاوت داور را دوست نداشتم. البته داور را دلیل حذف خودمان نمی‌دانم.
لازم به یادآوری است که دیدار نیمه نهایی میان آرژانتین و کرواسی ساعت 22:30 روز سه‌شنبه 22 آذر برگزار می‌شود.

نظر شما