شناسهٔ خبر: 57591166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برخی رسانه‌ها از افزایش نسبی فروش فیلم‌ها خبر دادند

نیم‌خیز پاییزی بازار سینما

دنیای اقتصاد : سینما همچنان بازار راکدی دارد اما برخی رسانه‌ها از افزایش نسبی مخاطبان خبر داده‌اند. صاحبان فیلم‌ها و همچنین سینمادارها مدام در حال ایده‌پردازی برای کمک به رونق بازار هستند اما در سه ماه اخیر نتوانسته‌اند کار چندانی از پیش ببرند. انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش نسبی مخاطبان سینما در حالی است که بازارگردانان سینما در کشور،‌ بیش از هر چیز به دنبال پایداری رونق بازارها هستند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده با سرد شدن و آلوده شدن هوا، سینما رفتن و تماشای فیلم‌ها، جایگزین بسیاری از تفریحات روزانه شهروندان می‌شود.

صاحب‌خبر -

در هفته گذشته نیز بارش‌های ادامه‌دار پاییزی و همچنین آلوده شدن هوا در روزهای پایانی هفته، احتمالا از دلایلی بوده که اقبال به سینماها را بیشتر کرده است. اگر چنین باشد، به نظر می‌رسد رشد فروش فیلم‌ها، در روزهای پیش رو،‌ ادامه‌دار نخواهد بود و بازار به سیاق سابق خود، همچنان با بحران فروش دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. سینماگران و فعالان بازار سینما در چند روز اخیر، بارها بر لزوم چاره‌اندیشی برای سینماها تاکید کرده‌اند. در آخرین مورد، علی سرتیپی، تهیه‌کننده سینما، با بیان اینکه وضعیت فروش فیلم‌ها امیدبخش نیست، گفته بود باید راه‌های تازه‌ای برای جان بخشی به سینما پیدا کنیم.

جزئیات افزایش نسبی فروش

همچنان که گفته شد برخی رسانه‌ها از افزایش نسبی تعداد مخاطبان سینما در هفته اخیر خبر داده‌اند. ایرنا نوشته: اکنون چند روزی است که سینماها با یک رونق نسبی مواجه شده‌اند. تعداد مخاطبان روزانه سینما با افزایش همراه شده و ضریب اشغال صندلی‌های سینما بیشتر شده است. اگر بخواهیم به شکلی مصداقی به موضوع ورود کنیم باید بگوییم متوسط تعداد مخاطب در روزهای عادی هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از ۷ تا ۱۲ هزار نفر دو ماه گذشته به ۱۱ تا ۱۸ هزار نفر رسیده و این تعداد برای سه‌شنبه و ۲ روز پایانی هفته، از ۵۰ هزار نفر متجاوز است.

برای نخستین‌‌بار در طول فصل پاییز، فروش روزانه سینماها از مرز ۲میلیارد تومان فراتر رفته و فیلم بخارست که از بیست‌وچهارم آبان‎‌ماه روی پرده رفته، توانست طی روز گذشته، بیشترین میزان فروش خود را با حدود ۹۵۰میلیون تومان به ثبت برساند در این مدت، اتفاق‌های دیگری نیز رخ داده است؛ مانند آنکه برای نخستین‌بار در طول فصل پاییز، فروش روزانه سینماها از مرز ۲میلیارد تومان فراتر رفته و فیلم بخارست که از بیست‌وچهارم آبان‎‌ماه به روی پرده رفته، توانست طی روز گذشته، بیشترین میزان فروش خود را با حدود ۹۵۰میلیون تومان به ثبت برساند.

این ۳ مصداق اصلی‌ترین نشانه‌هایی هستند که پس از حدود ۲ هفته رونق نسبی در سینماهای کشور پدیدار شده و اکنون و با استمرار این روند، حالا دیگر مطمئن‌تر از گذشته می‌توان ادعا کرد سینما از آن رکود محض ناشی از ناآرامی‌های اجتماعی عبور کرده است. این وضعیت پایدار در شرایطی به دست آمده که میزان مخاطبان روزانه سینما، حتی در ۳ روز فراخوان که در دفعات قبلی به کاهش تعداد مخاطب سینما می‌انجامید، رو به رشد بوده و کاهشی به خود ندیده است. ضمن اینکه برای پنجشنبه هفته گذشته که سینماهای سراسر کشور به دلیل شهادت حضرت

فاطمه زهرا (س)، از ساعت ۱۷ گشایش یافت، حدود ۳۶هزار نفر به سینما رفتند که تحکیم این وضعیت پایدار را بیشتر می‌کند. حالا و با توجه به کهنه بودن ناوگان اکران، تداوم این روند مخاطب و فروش، روزنه‌های امیدواری را بیشتر کرده تا سینما با اکران چند فیلم جدید، به‌راحتی از این مخمصه حدودا ۳ماهه خارج شده و با توان بیشتری در سودای بازگشت به دوران پیش از ناآرامی‌ها باشد. اتفاقی که حالا و با ثانیه‌شماری پایان جام جهانی می‌تواند به شکل ویژه‌ای رخ دهد، چرا که همواره در موسم جام جهانی، کمتر پخش‌کننده‌ای راضی به نمایش فیلم خود می‌شد و به همین دلیل، آنها منتظر می‌ماندند تا با پایان این رویداد، فیلم خود را به روی پرده بفرستند.

با این پیش‌فرض، اگر جلسه فردای شورای صنفی نمایش با خروجی خوبی مبنی بر نمایش چند فیلم پرمخاطب همراه باشد، می‌توان خیلی زود، به این رویای زیبا امیدوار ماند و اگر این مهم به جلسه هفته آینده موکول شود، باید از چهارشنبه هفته آینده منتظر آغاز رشد بالای تعداد مخاطبان سینما بود. راه‌حل قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی، تنها اکران چند فیلم پرمخاطب به صورت هم‌زمان آن‌هم در گونه‌های مختلف است تا با این شیوه بتوان با قطعیت در مورد یک اکران موفق و سینمایی پرمخاطب سخن گفت. اما اگر طی این ۲ هفته، اتفاق چندانی برای اکران جدید رخ ندهد، سینماها با وضعیت چندان خوشایندی وارد زمستان نمی‌شوند و نگرانی‌ها بابت میزان مخاطب و رقم گیشه ادامه‌دار خواهد ماند.

در این بین، برخی راهکارها، نظیر پخش مسابقات نیمه‌نهایی و فینال جام جهانی در سینماها، حکم یک مسکن موقت را دارند که می‌توانند علاوه بر جذب مخاطب زیاد، عایدی خوبی برای سینماداران به همراه بیاورند. اما راه‌حل قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی، تنها اکران چند فیلم پرمخاطب به صورت هم‌زمان آن‌هم در گونه‌های مختلف است تا با این شیوه بتوان با قطعیت در مورد یک اکران موفق و سینمایی پرمخاطب سخن گفت.

به جز این رویکرد، هر تدبیر دیگری حکم مسکن موقتی را دارد که نمی‌تواند رشد مخاطبان سینما را به یک جریان تبدیل کرده و عملا عایدی چندانی برای جریان سینمایی کشور به همراه ندارد. بنابراین ضرورت دارد با ارائه برخی مشوق‌ها، صاحبان فیلم‌های پرمخاطب را به اکران در بازه کنونی ترغیب کرد تا بر خلاف پاییز سینمایی کشور که سوخت شد، زمستان آن شلوغ و مملو از مخاطب باشد. این راهکار سبب می‌شود نگاه‌ها از هم‌اکنون به اکران نوروز ۱۴۰۲ به عنوان منجی برون‌رفت از شرایط کنونی، گره نخورد و برای زمستان سینماها نیز اتفاق‌های خوبی رخ دهد.