شناسهٔ خبر: 57587051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

داستان یک اعدام… | مصطفی داننده

صاحب‌خبر -


مصطفی داننده در طی یادداشتی نوشت: اعدام یک جوان 23 ساله به جرم بستن خیابان و زخمی کردن یک مامور، حکمی بود که صدای بسیاری از مردم و حقوق‌دان‌ها را درآورد. آنها می‌پرسیدند که واقعا جزای این دو کار به ویژه بستن خیابان اعدام بود؟

️اجازه بدهید کمی به سراغ آیات و احادیث برویم و ببینم که این حکم چقدر با سنت و اخلاق اهل بیت همخوانی دارد.

️خداوند در آیه 8 سوره مائده می‌فرماید:« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‌ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ»

️در تفسیر این آیه آمده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! همواره براى خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهى دهيد و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بى‌عدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.»

حالا باید پرسید کجای این حکم به عدالت و انصاف نزدیک بود؟ به ویژه اینکه محسن شکاری تنها 23 سال عمر داشت.

️پیامبر اسلام وقتی مکه را فتح کرد، در مورد ابوسفیان و ساکنان شهر مکه چه حکمی داد؟ مگر نه اینکه همه آنها را بخشید و اجازه نداد احدی به آنها تعدی کند.

هنگامی که مسلمانان وارد مکه شدند، شعار می دادند: الیوم یوم الملحمة: (امروز روز در هم کوبیدن است). اما حضرت محمد گفت که شعار عوض کنید و بگویید: الیوم یوم المرحمة: (امروز روز رحمت است).

️این احکام صادره با کدام یک از رفتار پیامبر همخوانی دارد؟ آیا اگر او امروز بود، حکم اعدام صادر می‌کرد یا رفتار دیگری داشت؟

️رفتار حضرت علی در جنگ نهروان را بررسی کند. باقی ماندگان از لشگر خوارج بعد از جنگ را بخشید و آنها به زندگی خود بازگشتند.

️حرف‌های ما که باد هواست و به آن گوش نمی‌دهید و فکر می‌کنید از بلندگوی ایران اینترنشنال و بی بی سی پخش می‌شود. حداقل به آیات قرآن و احادیث عمل کنید که به ثواب جامعه نزدیک‌تر است.

انتهای پیام

نظر شما