شناسهٔ خبر: 57583369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

شکست صهیونیست ها در مسابقاتی که حضور نداشت

شبکه پرس تی وی در بخش دوم برنامه این هفته «جریان خاورمیانه» به پویش همبستگی و همدردی گسترده با آرمان فلسطین در حاشیه جام جهانی فوتبال که توسط قطر برگزار شد، توجه کرد.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) / پرس تی وی

 

رئیس جمهور چین در کاخ بن سلمان چه می کند؟

 

پکن به دلیل نیاز فزاینده به منابع هیدروکربنی مانند نفت خام و محصولات بالادستی پتروشیمی در کنشگری های منطقه خلیج فارس حضور دارد. چین به دلیل همین فعالیت خود امروزه در مسائل نظامی، تجاری و اقتصادی غرب آسیا شرکت می کند اما این همه ماجرا نیست.

 

گذشته از نفت، چین به منطقه جزیره العرب به ویژه عربستان و امارات به چشم یک بازار جذاب هم نگاه می کند و دولت های عربی خریدهای نظامی و فناوری گسترده ای از چین دارند تا حدی که می توان گفت پکن به شکل روزافزون در حال رقابت نزدیک با آمریکاست.

 

با این حال لازم است بدانیم که چین به دنبال تضمین جریان نفت برای اقتصادی است که سعی دارد گوی سبقت اقتصادی را از غرب برباید و به واردات نفت از سرزمین های دیگر وابستگی دارد.

 

در همین رابطه، برنامه «جریان خاورمیانه» (MidEaStream) شبکه پرس تی وی به کند وکاو پیرامون دعوت بن سلمان، ولیعهد رژیم سعودی، از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای شرکت در سه اجلاس در عربستان، پرداخت.

 

مروه عثمان مجری برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی درباره این سفر گفت: «میزبانی دولت سعودی از مقامات کشورهای عربی برای گفتگو با چین این پیام ضمنی را هم برای آمریکا دارد که ریاض نه تنها عربستان بلکه سایر کشورهای عربی را هم به سمت گسترش روابط اقتصادی با چین دعوت می کند.»

 

«ُمعتز وحوَه» کارشناس مسائل سیاسی از بیروت در گفتگو با مجری این برنامه پرس تی وی اظهار داشت: پکن از بد عهدی احتمالی دولت عربستان سعودی در روابط دو جانبه با چین به دلیل فشار آمریکا در آینده بیمناک است و محتاطانه رفتار می کند.

 

وی تاکید کرد: رئیس جمهور چین در این سفر نفوذ سنتی آمریکا را در جزیره العرب به چالش کشید چرا که دولت سعودی به جز به خاطر دولت ایالات متحده میزبان چنین نشست های چند جانبه نبوده است. همچنین هدف آل سعود از آب و تاب دادن به سفر این مقام چینی ارسال یک پیام جدی به غرب با این مضمون است که در صورت ادامه سیاست بی اعتنایی آمریکا به سعودی، این رژیم می تواند چین را به عنوان متحد جدید جایگزین آمریکا کند.

 

این کارشناس سیاسی گفت: واضح است که دولت سعودی به دنبال یک حامی قدرتمند خارجی می گردد که به کمک آن علیه ایران اقدام کند اما چین مشتاق حفظ روابط راهبردی خود با جمهوری اسلامی ایران است.

 

«ُمعتز وحوَه» ادامه داد: به دو دلیل چین تلاش می کند که یمنی ها و رژیم سعودی را بر سر میز مذاکرات صلح ببیند اول اینکه به شدت تمایل دارد که در منطقه خلیج فارس صلح برقرار باشد تا جریان صادرات نفت با چالشی مواجه نشود و دوم اینکه چین به همان صورت که قراردادهای کلانی با ریاض دارد سرمایه گذاری سنگینی هم در ایران انجام داده و هرگز تمایل ندارد آنچه هزینه کرده با جنگ نابود شود.

 

مخاطبان انگلیسی زبان حق دارند بدانند که استقبال گسترده از رئیس جمهور چین در عربستان سعودی بیش از آنکه به سود دولت ریاض باشد ضعف آمریکا را نشان می دهد و نیاز اضطراری شخص بن سلمان را به حمایت خارجی اثبات می کند. به بیان دیگر حکومت عربستان به دنبال حمایت خارجی برای غلبه بر چالش هایی است که خود در سالهای اخیر ساخته است و حتی روی حمایت ایالات متحده هم دیگر نمی تواند حساب کند.

 

شکست صهیونیست ها در مسابقاتی که حضور نداشت

شبکه پرس تی وی در بخش دوم برنامه این هفته «جریان خاورمیانه» به پویش همبستگی و همدردی گسترده با آرمان فلسطین در حاشیه جام جهانی فوتبال که توسط قطر برگزار شد، توجه کرد.

 

«صالح ابوعزی» تحلیلگر سیاسی فلسطینی از کرانه غربی رود اردن در گفتگو با مروه عثمان مجری برنامه جریان خاورمیانه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی برنامه گسترده ای برای اجرای مراحل بعدی عادی سازی روابط خود با اعراب داشت اما آنچه در قطر دیده شد این بود آنها با مشاهده حمایت گسترده مردمی از آرمان و ملت فلسطین به شدت مایوس و ناامید شدند.  

 

شاید این موضوع برای عده ای که معتقد بودند آرمان فلسطین ارزش و جایگاه سابق خود را از دست داده و به یکی از موضوعات حاشیه ای اعراب و مسلمانان تبدیل شده است، تعجب آور بود. اما در حقیقت، شعار آزادی فلسطین و برافراشتن پرچم های فلسطین به صحنه ای تبدیل شده است که تقریباً در همه استادیوم ها، خیابان ها و تجمعات جام جهانی سال 2022 دیده می شود.

 

این شکست بزرگ در عرصه دیپلماسی عمومی برای اشغالگران قدس در حالی صورت گرفت که رئیس این رژیم در جریان بازی های جام جهانی فوتبال به بحرین و امارات سفر کرد و رسانه های صهیونیست با اعزام گزارشگران و خبرنگاران خود به دوحه و تلاش برای مصاحبه با تماشاچیان از کشورهای مختلف در تلاش برای عادی نشان دادن دیدگاه مردم نسبت به تل آویو بودند اما آنچه در جلوی دوربین ها دیده شد اوج نفرت و شدت خشمی بود که مردم کشورهای مختلف نسبت به رژیم صهیونیستی از خود نشان دادند.  

 

انتهای پیام/

نظر شما