شناسهٔ خبر: 57564501 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

اجرای طرح ملی پایداری تولید گندم در کشور

طرح پایداری تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱، با موضوعاتی نظیر بذر، عملیات به‌زراعی، کشت قراردادی، مکانیزاسیون و... تدوین شده و در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از مهر، سهراب سهرابی، مشاور معاون وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد زراعت استان کرمان گفت: این استان در مباحثی نظیر روش‌های کشت و متوسط عملکرد و… پیشرو است، اما متاسفانه بحث تغذیه مناسب در این استان آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: در استان کرمان، متاسفانه تنش‌های آبی، گرما و سرما وجود دارد و تغذیه مناسب می‌تواند این تنش‌ها را کم کند و اصلاح تغذیه یکی از راه‌های نجات است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ۱۷ درصد سطح زراعی در دنیا زیر کشت گندم است و این عدد در ایران ۵۰ درصد می‌باشد و همچنین ۲۰ درصد انرژی مردم دنیا از گندم کسب می‌شود که در ایران این عدد ۴۰ درصد می‌باشد.

سهرابی گفت: طرح پایداری تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱، با موضوعاتی نظیر بذر، عملیات به‌زراعی، کشت قراردادی، مکانیزاسیون، تغذیه، پیش آگاهی، ارزیابی کیفیت، آموزش، کنترل ضایعات و بهره‌وری آب تدوین و ۱۲ میلیون تن تولید و خرید تضمینی ۹ میلیون تن پیش‌بینی سال زراعی جاری است.

وی افزود: کشاورز نمونه تفاوتش با دیگران استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کاشت، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، مدیریت علف‌های هرز، تغذیه مناسب، کاشت مکانیزه و… است.

مشاور معاون زراعت با بیان اینکه، تعادل مصرف کود بسیار مهم است، گفت: میانگین تولید گندم در مصر ۷ تن در هکتار ولی در ایران ۴ تن در هکتار است و دلیل این اختلاف صرفاً تغذیه مناسب است.

به گفته وی، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، گاهاً می‌تواند از خسارت ۳۰ درصدی جلوگیری کند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۶ میلیون هکتار کشت قراردادی در سال جاری در حال انجام است این در حالی است که در سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد.

وی افزود: اگر ما بتوانیم با کمک شما کشت قراردادی را در گندم نهادینه کنیم در سایر محصولات به راحتی می‌تواینم ابن کشت را نهادینه کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما