شناسهٔ خبر: 57561265 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

او مجری بزرگترین تغییر نسل تاریخ اسپانیا بود

نگاهی به پروژه ناتمام انریکه با ماتادورها

سرمربی تیم ملی اسپانیا در شرایطی به همکاری خود با فدراسیون فوتبال این کشور پایان داد که مسئولیت تغییر نسل طلایی به عهده او بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، لوئیز انریکه بعد از حذف زودهنگام تیم ملی اسپانیا از جام جهانی از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد. ماتادورها با هدایت این مربی، مرحله گروهی را با موفقیت پشت سر گذاشتند اما در مرحله یک هشتم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب مراکش شدند.
انریکه وظیفه یک تغییر نسل بزرگ را به عهده داشت و باید جوانان جدید فوتبال اسپانیا را جایگزین نفراتی می کرد که خالق نسل طلایی فوتبال این کشور – قهرمان یورو و جام جهانی – بودند. با قبول استعفای او اما این پروژه ناتمام ماند.
در ادامه نگاهی داریم به عملکرد این مربی طی دو مقطع حضور روی نیمکت تیم ملی  اسپانیا:

دوره اول؛ کوتاه با یک دلیل تلخ
انریکه بعد از پایان جام جهانی 2018 روسیه که اسپانیا مقابل میزبان در ضربات پنالتی شکست خورد، هدایت تیم ملی کشورش را به عهده گرفته و جانشین فرناندو هیرو شد. او در این مقطع در 6 بازی روی نیمکت اسپانیا نشست که حاصل آن 4 پیروزی و دو شکست مقابل کرواسی و انگلیس بود. ماتادورها در این مدت که تا 10 مارس 2019 ادامه داشت، 17 گل به ثمر رساندند و 8 گل دریافت کردند.
لوئیس انریکه به دلایل خانوادگی که در آن زمان فاش نشد پست خود را ترک کرد و دستیار او رابرت مورنو هدایت تیم ملی اسپانیا را بر عهده گرفت. با گذشت زمان مشخص شد که انریکه می‌خواست در کنار دخترش چانا بماند که نبرد سختی با سرطان استخوان داشت و در آگوست 2019 درگذشت.

دوره دوم؛
ماه ها پس از مرگ فرزند انریکه، او تصمیم گرفت دوباره به کار خود با تیم ملی اسپانیا بازگردد. او در آن مقطع، بهترین نتایج ممکن را با شاگردانش گرفت که مهمترین آن پیروزی 6-0 مقابل آلمان در لیگ ملت‌های اروپا بود.
انریکه با اسپانیا تا نیمه نهایی یورو 2020 رسید اما در این مرحله مغلوب ایتالیا شد که در پایان به مقام قهرمانی رسید. ماتادورها با هدایت انریکه به فینال لیگ ملت های اروپا هم رسیدند ولی با قبول شکست 1-2 قهرمانی را مقابل فرانسه از دست دادند.
او پس از انجام یکسری تغییرات گسترده برای جایگزینی نسل جدیدی که وارث نسل قهرمان جام جهانی 2010 بودند، اسپانیای جدیدی ساخت که در سال‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. انریکه در دوره دوم حضورش 39 بازی با ال ماتادورها انجام داد و 21 پیروزی، 11 تساوی و 7 شکست به دست آورد. تیم تحت هدایت او در این بازی‌ها 84 گل به ثمر رساند و 36 گل دریافت کرد.

 

نظر شما