شناسهٔ خبر: 57561128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

بیانیه مشترک 9 کشور علیه ایران با ادعای «نقض حقوق زنان»

صاحب‌خبر -

وزیران خارجه آمریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره، سوئد و انگلیس در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ایران را به نقض حقوق زنان و دختران متهم کرده‌اند.

وزرای خارجه این کشورها با ژست حمایت از زنان ایرانی از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند با مشارکت با شرکت‌های فناوری زمینه دسترسی این زنان به اطلاعات در اینترنت را تسهیل کنند.

در بیانیه‌ مشترک این ۹ کشور که توسط وبسایت رسمی کاخ سفید منتشر شده آمده است: وزرای خارجه کشورهای عضو “شراکت بین‌المللی برای اقدام درخصوص آزار و اذیت جنسیتی آنلاین” توجه به “آنچه” خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی در پی مرگ ناگوار مهسا امینی “می‌نامند”، را خواستارند.

در این بیانیه آمده است: از آن زمان مقامات ایران به سرکوب معترضان ادامه داده و آن را تشدید کرده‌اند. زنان و دختران در حین درخواست برای احترام گذاشته شدن به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان با آزار و اذیت‌های آنلاین از سوی مقامات ایرانی و موسسات‌شان مواجه شده‌اند. ما سرکوب جاری معترضان ازجمله در پلتفرم‌های دیجیتال و از طریق اعمال محدودیت‌های اینترنتی را محکوم می‌کنیم.

۹ کشور در انتهای این بیانیه آورده‌اند: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا فورا به ما در همکاری با شرکت‌های فناوری ملحق شوند تا هرچه در توان دارند برای ارائه دسترسی به اطلاعات آنلاین به زنان و دختران به کار بگیرند.

این شامل اعمال تدابیر اصولی و پویا جهت مقابله با سواستفاده از پلتفرم‌های‌شان برای تهدید، آزار دادن و ساکت کردن زنان و دختران ایرانی می‌شود. کشورهای عضو “شراکت بین‌المللی برای اقدام درخصوص آزار و اذیت جنسیتی آنلاین” در کنار زنان و دختران ایرانی می‌ایستند و به همکاری جهت پیدا کردن روش‌هایی برای حمایت جهانی از زنان در ابراز آزادانه و امن حقوق‌شان – چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین – ادامه خواهند داد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما