شناسهٔ خبر: 57555022 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عملکرد ويتامين دي در بهبود عملکرد مغز

صاحب‌خبر -
عملکرد ويتامين دي در بهبود عملکرد مغز
خبرگزاری آریا-ویتامین دی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و ممکن است از آلزایمر پیشگیری کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محققان دانشگاه تافتس، برای نخستین بار سطوح ویتامین دی را در بافت مغز به ویژه در بزرگسالانی که از درجات متفاوتی از زوال شناختی رنج می‌برند، بررسی کرده اند.
آن‌ها دریافتند، افرادی که دارای سطوح بالاتری از ویتامین دی در مغز خود بودند، عملکرد شناختی بهتری داشتند.
به گفته پژوهشگران، یافته‌ها نقش مواد مغذی را در محافظت از مغز در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل برجسته می‌کند.
ویتامین دی نقش مهمی در تقویت پاسخ‌های ایمنی و حفظ استخوان‌های سالم دارد، نور خورشید یکی از منابع اصلی ویتامین دی است، علاوه بر این ویتامین دی در مواد غذایی مختلفی از جمله ماهی‌های چرب و نوشیدنی‌های غنی شده (مانند شیر یا آب پرتقال) یافت می‌شود.
به گفته محققان |، تا کنون مطالعات متعددی نقش عوامل رژیمی یا تغذیه‌ای را در عملکرد شناختی افراد مسن بررسی کرده اند که آیا ویتامین دی در مغز نیز وجود دارد یا خیر و در صورت وجود غلظت‌های مختلف این ویتامین، چگونه بر زوال شناختی تاثیر می‌گذارند.
دانشمندان سطوح ویتامین دی را در چهار ناحیه مختلف مغز جستجو کردند که دو مورد از این ناحیه ها، با تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر و یک ناحیه با زوال عقل عروقی مرتبط بودند، ناحیه دیگری که مورد مطالعه قرار گرفت، هیچ گونه ارتباط شناخته شده‌ای با زوال شناختی مرتبط با آلزایمر یا جریان خون نداشت.

نظر شما