شناسهٔ خبر: 57548141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر صمت:

بدقولی خودروسازان در تحویل خودرو همچنان زیاد است

صاحب‌خبر -
 
 
 
  وزیر صمت اذعان کرد بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای فروش رفته هنوز زیاد است.
به گزارش خانه ملت، سید رضا فاطمی‌امین درباره اقدامات انجام گرفته برای واردات خودرو، اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات خودرو طی ۴ سال گذشته انجام نشده، مردم برای تحقق آن به نوعی لحظه شماری می‌کنند اما روالی که در حال حاضر پیش می‌رود، طبیعی است؛ یکی از نخستین اقداماتی که هر واردکننده باید انجام دهد، انعقاد قرارداد با طرف‌های تجاری خود در خارج از کشور است که بیش از ۴۰۰ تقاضا برای واردات خودرو واصل شد و از میان آنها ۲۷ تقاضا شرایط حداقلی داشتند و ۱۰ تا ۱۲ متقاضی در مسیر انعقاد قرارداد هستند؛ برآورد ما این است که این کار به زودی انجام می‌شود.
وی افزود: در شرایط فعلی ما به عنوان دولت، مشتاق واردات هرچه زودتر خودرو هستیم؛ در دولت یعنی میان سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست، گمرک و وزارت صمت هماهنگی برای واردات خودرو وجود دارد و اکنون واردکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند.
فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که برای متقاضی واردات خودرو مهلت زمانی در نظر گرفته نشده، توضیح داد: خیر؛ از زمان ثبت سفارش ۶ ماه فرصت دارند که اقدامات لازم را انجام دهند، نکته مهم این است که از سوی ما مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد یا در صورت وجود نیز پس از اعلام آن به ما، آن را سریع برطرف می‌کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای فروش رفته در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری، گفت: اکنون نسبت به مدت مشابه در سال قبل، بدقولی خودروسازان و تأخیر آنها حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که البته این میزان نیز زیاد است و باید برای رفع آن متمرکز شد.
وزیر صمت همچنین در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی اظهار کرد: در نخستین مرحله خصوصی‌‌سازی شرکت‌های خودرو‌سازی، ارزیابی و قیمت‌گذاری آنها باید انجام می‌شد زیرا دارایی‌های بسیار گسترده‌ای داشتند و نزدیک به شش ماه به طول انجامید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این مدت ۱۷۰۰ ابلاغ کارشناسی توسط کارشناسان رسمی دادگستری صادر شد تا قیمت‌گذاری انجام و نهایی شود.
فاطمی‌امین اضافه کرد: مذاکراتی با سازمان خصوصی‌‌سازی داشتیم زیرا هر واگذاری باید با مجوز وزارت اقتصاد در زیرمجموعه سازمان خصوصی‌‌سازی انجام شود.
وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده مجوز یکی از واگذاری‌ها صادر شده که به زودی در مزایده گذاشته خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به زمان اجرای دقیق این واگذاری گفت: یک برنامه زمان‌بندی خاص برای این موضوع در نظر گرفته شده که سازمان خصوصی‌سازی با اولین واگذاری موافقت کرده و شرایط آن فراهم شده است تا انجام موارد بعدی، ولی اینکه تا چه فاصله زمانی انجام شود به بازار بستگی دارد یعنی پس از برداشتن گام اول واگذاری، بازخورد گرفته و گام‌های بعدی را برای خصوصی ‌سازی خودروسازان برمی داریم.
عرضه قطره‌چکانی  موجب گرانی خودرو شده است
در همین حال، رئیس ‌اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: افزایش قیمت ارز و عرضه قطره‌چکانی از عوامل افزایش قیمت خودرو است.
سعید موتمنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: قیمت خودرو در روزهای اخیر افزایش یافته است اما اگر بخواهم به‌صورت دقیق‌تر عنوان کنم از آبان سال گذشته تا آبان امسال، قیمت خودرو حدود 30 تا 35 درصد افزایش یافته است. 
وی اظهار داشت: قیمت خودرو در سال جاری یک بار در اردیبهشت افزایش یافت و پس از آن تا شهریور رشد قیمت به‌ صورت کند انجام می‌شد اما از شهریور به بعد بالا رفتن قیمت خودرو سرعت بیشتری گرفت و اخیر نیز شاهد شد رشد قیمت‌ خودروها هستیم. 
مؤتمنی با تشریح عوامل مختلف مؤثر در افزایش قیمت خودرو، گفت: افزایش قیمت ارز و عرضه قطره‌چکانی خودرو همواره از عوامل مؤثر بر بالا رفتن قیمت خودرو بوده است اما اخیرا عرضه خودرو در بورس کالا نیز به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو در بازار اضافه شده است(!)
او افزود: بارها گفته شده بود عرضه خودرو در بورس در صورتی منجر به نتایج مثبت و کنترل قیمت می‌شود که این عرضه به صورت مستمر باشد. در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است بنابراین قیمت عرضه در بورس از نظر خریداران همان قیمت کارخانه قلمداد می‌شود اما با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز بر افزایش قیمت در بازار تاثیر‌گذار 
است. 
مؤتمنی اضافه کرد: با وجود ‌رکود کامل در بازار خودرو قیمت‌ها افزایش یافته است. ‌اصلی‌ترین مشکل در حوزه خودرو عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است، اگر این مسئله حل شود، قیمت‌ها نیز کنترل خواهد شد. 
گفتنی است، عرضه خودرو در بورس نه تنها موجب افزایش قیمت خودروها نشد بلکه همزمان با کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار، موجب کاهش نرخ بازار، افزایش درآمد خودروسازان و حذف دلالان و سودجویان شد اما برخی با دامن زدن به گرانی‌های کاذب درصدد برهم زدن شرایط جدید هستند که سازمان‌های نظارتی باید به آن ورود کنند. خودروسازان هم باید عرضه به بورس کالا را بیشتر کنند تا مصرف‌کننده واقعی امکان خرید داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما