شناسهٔ خبر: 57528176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گفت‌وگوی خبرنگار پارلمانی «دنیای اقتصاد» با ۶ نماینده مجلس نشان داد‌

تایید بذرپاش قبل‌از رای‌گیری

دنياي اقتصاد : خبرنگار پارلمانی «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با ۶نماینده مجلس به ارزیابی فضای نشست رای اعتماد برای نامزد وزارت راه پرداخت. این نشست که قرار است امروز در پارلمان برگزار شود، با حضور رئیس‌جمهور در دفاع از نامزدی مهرداد بذرپاش آغاز می‌شود. برآوردهای نهایی «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که بذرپاش با رای قاطع نمایندگان راهی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواهد شد. پیش از این برنامه‌های وی در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته بود و نمایندگان بر آنها صحه گذاشتند.

صاحب‌خبر -

مهرداد بذرپاش روز یکشنبه به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و امروز جلسه رای اعتماد به او در مجلس با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. پیش از این قرار بود جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چهارشنبه هفته آینده برگزار شود. اما محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که طبق تصمیم هیات‌رئیسه مجلس، قرار شد جلسه بررسی صلاحیت ‌مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در روز چهارشنبه ١۶ آذر برگزار شود. گفت‌و‌گو با نمایندگان در راهروهای مجلس نشان می‌دهد که بذرپاش توانسته نظر نمایندگان را به خود جلب کند. او که برای ارائه برنامه‌هایش در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کرده توانسته از نمایندگان برای حضور در وزارت راه و شهرسازی چراغ سبز بگیرد.

چرا نمایندگان با بذرپاش موافق هستند؟

محسن زنگنه، نماینده تربت‌حیدریه و نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد می‌گیرد، گفت: ازلحاظ سوابق اجرایی کمتر کسی در دولت مانند آقای بذرپاش است. ایشان سمت‌های معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان ملی جوانان و ریاست دیوان محاسبات را در کارنامه خود دارد. او با اشاره به عملکرد مثبت بذرپاش در دیوان محاسبات تاکید کرد: بذرپاش در دیوان محاسبات کارنامه خوبی داشت که مورد تایید رهبرانقلاب قرار گرفت. بنابراین از حیث سوابق مدیریتی کلان مانند ایشان کمتر کسی را سراغ داریم. از سوی دیگر وزیر پیشنهادی راه، جوان و با انگیزه است. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت بی‌نظیری در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و کسی که می‌خواهد وزیر این وزارتخانه شود باید قدرت ارتباط و تعامل میان این ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های خارج از وزارتخانه را داشته باشد. وزارت راه نیازمند مدیریت کلان است. یعنی فردی که بیش از آنکه شهرسازی و عمران بداند، اقتصاد شهرسازی، اقتصاد ریل و اقتصاد دریا بلد باشد. از سوی دیگر وزیر پیشنهادی باید به دنبال تامین منابع و هماهنگ کردن ظرفیت‌های وزارت راه باشد تا بتواند مشکلات را برطرف کند. غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز به وضعیت بذرپاش در مجلس اشاره کرد و گفت: آن‌طور که از اظهارنظرهای همکاران برداشت می‌کنم ایشان رای می‌آورد. مخالفت جدی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ندیدم و حداقل کسی با من در این خصوص صحبت نکرده که مخالفت جدی و استدلال قوی داشته باشد. او ادامه داد: البته وجود مخالفان طبیعی است، اما با توجه به برآیند نظرات به نظر می‌رسد بذرپاش رای لازم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را می‌آورد. از سوی دیگر جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، به تحلیل وضعیت وزیر پیشنهادی راه در مجلس پرداخت و گفت: بذرپاش بیش از ۱۸۰ رای می‌آورد. عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دیوان محاسبات مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت و امیدوارم در وزارت راه هم عملکرد خوبی داشته باشد. او ادامه داد: در جهت اتحاد مجلس و دولت به بذرپاش رای می‌دهم.

بذر‌پاش می‌تواند در وزارت راه موفق شود؟

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»‌ با بیان اینکه بذرپاش می‌تواند در وزارت راه موفق شود، گفت: بذرپاش به چند دلیل می‌تواند موفق باشد. او سابقه حضور در مجلس را دارد، همچنین در حوزه اجرایی در خودروسازی کارهای خوبی انجام داد، از سوی دیگر در دیوان محاسبات به خوبی خود را نشان داد به گونه‌ای که رهبر انقلاب هم عملکرد ایشان را مورد تایید قرار دادند. او ادامه داد: وزرای پیشنهادی باید بر فضای تقنینی اشراف داشته باشند که از این حیث وزیر پیشنهادی راه در مجلس حضور داشتند و قانون‌گذار بودند.

همچنین وزرای پیشنهادی باید در حوزه اجرا سابقه داشته باشند. بذرپاش هم سابقه حضور در مجلس و هم سابقه کار اجرایی دارد، بنابراین می‌تواند مدیر قوی باشد. پیش‌بینی می‌کنم که با رای قاطعی آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی می‌شوند. همچنین حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به پتانسیلی که آقای بذرپاش دارد و سابقه خوبی که از ایشان سراغ داریم قطعا ایشان می‌تواند وزارت راه را به هدف نهایی‌اش برساند. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی جوان است و روحیه انقلابی دارد و سابقه مدیریتی خوبی نیز دارد. بنابراین به خوبی می‌تواند وضعیت وزارت راه را تغییر و ارتقا دهد. انتظارمان از آقای بذرپاش این است که ساختارهای وزارت راه را درست کند چون تا زمانی‌که ساختارها درست نشود مدیریت‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.لطفی تاکید کرد: تعامل وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با مجلس بسیار خوب است و ایشان در دیوان محاسبات خودشان را اثبات کردند. بنابراین از مجلس رای اعتماد می‌گیرد. همچنین سید‌سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس به چرایی مخالفت با بذرپاش اشاره کرد و گفت: ممکن است که برخی نمایندگان از آقای بذرپاش به دلیل اینکه از وزارت راه نیست و تخصصی در زمینه راه و شهرسازی ندارد، ایراد بگیرند. اما ایشان در هر کجا که رفتند موفقیت‌هایی را کسب کردند. باید با توجه به برنامه‌ها و معاونین که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتخاب می‌کنند به ایشان رای داد. او ادامه داد: بذرپاش باید بگوید که چه کسانی را به عنوان معاونانش انتخاب می‌کند. ایشان باید معاونانش را از وزارتخانه انتخاب کند در غیر این صورت موفق نمی‌شود.

 

 

نظر شما